Gå til innhold

Vil ha vern mot monsterregninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste telefonene jeg har hatt har en instilling på blant annet MMS og datatrafikk som sier at den skal putte opp en advarsel hvis man prøver å benytte seg av datatrafikk når telefonen er i såkalt Roaming-possisjon. Altså at den befinner seg i et annet nett enn det simkortet er registrert for. Telefonen jeg har nå har også en teller som forteller meg konstant hvor mye data som går ut og inn av telefonen. Tror ganske mange telefoner har denne funksjonen i dag. Det er jo også fullt mulig å hente informasjon om priser før man reiser.

At telefonen henger seg opp vil vel i praksis si at hele greia blir ubrukelig en kortere periode. Vedkommende som da har fått en gledelig regning 6000 kroner, har vært i Italia. Her har Tele2 oppgitt en pris på 60.25kr pr megabyte. Den ene meldingen vedkommende sendte hadde en pris på 4800kr i følge forrige artikkel. Vedkommenda har altså send nesten 80! megabyte trafikk på en mms. Er en heldig får en full GPRS dekning fra leverandør i utlandet. Full gprs trafikk (uten edge) går på 40kbit/s. Ved transport av 80 mb tilsvarer 4 timer og 33 minutter. Det bør absolutt ringe ei lita bjelle hos vedkommende når "Datatrafikk"-ikonet eller "sender MMS" ikonet på telefonen lyser så lenge.

Lenke til kommentar

Det er da ingen krav om vern mot monsterregninger fra f.eks. strømleverandør eller fasttelefon. Eller kredittkortselskap, for den saks skyld. Nei, folk må lære seg å bruke telefonene sine. Det er ikke så veldig vanskelig, og hvis en hadde giddet å lese bruksanvisningen hadde nok ikke dette vært et problem.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Det bør absolutt ringe ei lita bjelle hos vedkommende når "Datatrafikk"-ikonet eller "sender MMS" ikonet på telefonen lyser så lenge.

9553906[/snapback]

Ja, forsåvidt enig. Men jeg tror egentlig ikke alle vet hva alle disse små ikonene betyr... Og så lenge telefonen ikke gir beskjed om at den skal sende 80MB trafikk, så er det vanskelig for brukere å gjette seg til hva som skjer. Hvor vanlig er det egentlig å titte ned på telefonen for å undersøke disse ikonene man har oppe i skjermen??

 

Problemet er jo nettopp at dagens telefoner kan utføre en del flere ting enn de gamle. Samtidig er ikke folk flest oppdatert på alle nyvinningene, og dette utnytter telefonselskapene: En sms koster i dag gjerne under 50 øre. Datatrafikk derimot prises skyhøyt! Over kr 60,- koster en MB hos Tele2 i følge NyZeta - helt hårreisende!

 

Vet ikke om løsningen er maks-tak på regninger, men dagens situasjon tillater teleselskapene å overfakturere brukere som ikke vet bedre. :(

Lenke til kommentar

tror mye av problemet med teknologi generelt i dag er at ting skjer uten at en fysisk endring er til stede.

 

jada, en har slikt som ikoner og annet. men jaggu meg er dem intetsigende til tider. jeg har tatt meg selv i undres over hva både pc og mobil gjør innimellom når noe vises på skjermen, selv om jeg liker å tro jeg henger med i svingene.

 

om jeg husker rett fra analoge hustelefoner så var det slik at bare personen som ringte opp kunne avbryte samtalen ved å legge på. så denne hendelsen vil være det samme som at telefonrøret hos sender ikke ble skikkelig lagt på eller noe i den dur. lurer på hva telenor hadde gjort med den regninga...

 

men uansett, hadde vært morsomt å sett datastrømmen til og fra problem-mobilen, for hva pokker får en mobil til å hente ned data kontinuerlig? og da pga at en mms ble sendt av "mottaker" av disse data. om det var bekreftelse på at mms ble levert, hvorfor slo ikke en timeout inn eller noe i den dur?

 

forresten så tror jeg folk er redde for å lære fordi dette er en dyr gjenstand som er veldig lett for å sette ut av spill, og de trenger at den fungerer til enhver tid. med andre ord, de får den satt opp slik de ønsker at den skal være satt opp, også lar de den være i fred. de prøver ikke ut funksjoner eller innstillinger for å se hva dem gjør for noe osv.

Lenke til kommentar
Datatrafikk koster kun 5 kr per MB hos One Call. Hvis prisen du oppgir for Tele2 er riktig, er de altså 12 ganger dyrere enn One Call. DET er ille.

 

-snubbel

9557457[/snapback]

Du bør nok ta en ny titt på utenlandsprisene til OneCall. Det koster selvfølgelig ikke 60,- per MB i Norge hos Tele2, eller hos noen av de andre operatørene for den del.

Rundt 20,- per MB er vel mest vanlig, og flere opererer jo også med en makspris per dag, noe OneCall ikke gjør så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...