Gå til innhold

– Mobilen kan svekke hørselen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg anbefaler de å bruke håndfrisett dersom du snakker mye i telefonen.

Så det er altså strålingen og ikke høyt volum som skal være årsak til dette?

9547243[/snapback]

 

Vansklig å si, artikkelen er uklar, videre går det ikke tydlig fram når dette hørselsstapet er målt, temporært terskelskift (midlertidig nedgang i hørselen pga mye lyd) er slettes ikke uvanlig, og selv om det kanskje ikke er kjernesundt i lengden, så kan man få det mange ganger uten problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk får helt naturlig dårligere hørsel med årene, særlig i det øvre frekvensspekteret. Mulig det er dette de har observert over den tiden undersøkelsen har vart. (For det er vel snakk om sammenligninger over flere år?)

 

Eller kanskje det er andre korrelasjoner som er årsaken? F.eks at folk som bruker mobiltelefon mye også bruker mp3-spillere mye sammenlignet med gruppen som bruker mobiltelefon lite. Og dermed at de indirekte har funnet ut at folk som bruker mp3-spillere mye oftere får dårlig hørsel.

 

Det at de mener at håndfrisett skal være mindre skadelig for hørselen får dette til å høres ut som en humbug-undersøkelse. Jeg skulle likt å sett nærmere på forutsetningene og analysen.

Lenke til kommentar
Folk får helt naturlig dårligere hørsel med årene, særlig i det øvre frekvensspekteret. Mulig det er dette de har observert over den tiden undersøkelsen har vart. (For det er vel snakk om sammenligninger over flere år?)

 

Eller kanskje det er andre korrelasjoner som er årsaken? F.eks at folk som bruker mobiltelefon mye også bruker mp3-spillere mye sammenlignet med gruppen som bruker mobiltelefon lite. Og dermed at de indirekte har funnet ut at folk som bruker mp3-spillere mye oftere får dårlig hørsel.

 

Det at de mener at håndfrisett skal være mindre skadelig for hørselen får dette til å høres ut som en humbug-undersøkelse. Jeg skulle likt å sett nærmere på forutsetningene og analysen.

9547988[/snapback]

 

Jeg tviler på de ikke har tattt hensyn til alder-aspektet, det er en så banal feil å gjøre at jeg har vansklig for å tro at noen med en viss grad av viten om hørselen kan gjøre det. Om denne artikkelen er publisert, så hadde vel heller ikke det skjedd om de hadde gjort en slik grov feil.

 

Dog høres det som du sier underlig ut at det skal være bedre med hands-free-sett. Jeg har ikke helt tiltro til "diskant-teorien" heller, det meste av høye frekvenser kuttes uansett ut pga komprimering i GSM-nettet. Kan være man har bedre demping utenifra, eller jevnere forhold med et handsfree-set?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror heller det betyr at høytaleren i en mobiltelefon først og fremst er en diskant

9547605[/snapback]

Hvis ikke jeg husker biologien og fysikken min rett så ligger tale i frekvensområdet 80-300 Hz. En diskant mener jeg er definert fra 6000 Hz og oppover. Får ikke dette til å rime helt med utsagnet ditt.

9548300[/snapback]

 

Da husker du nok feil. Tale fra menneskelige stemmebånd ligger rundt 300-2000 Hz for vokaler, 300-3000 Hz for stemte konsonanter (b, g, v, ...), 2200-7000Hz for ustemte vokaler (p, k, f, ...). Menneskelig tale strekker seg fra 100 Hz til 8000 Hz. Videre er grunntone for mannsstemme, kvinnestemme og barnestemme henholdsvis; 130 Hz, 225Hz og 265 Hz

 

Problemet er bare at en mobilhøyttaler sliter med å gjengi de lave frekvensene.

 

Tale fra din munn direkte til tilhørers øre er noe ganske annet enn tale fra din munn og inn i din mobiltelefon, gjennom GSM nettet og inn i øret til tilhører fra vedkommendes håndsett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...