Gå til innhold

Guide: Kontorprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thinkfree:

Word processing, spreadsheet and presentation applications that let you create and edit Microsoft Office format documents. Compatible with Windows, Linux, and Macintosh systems.

 

Louts:

Lotus Symphony supports both Microsoft Windows® and Linux® platforms.

 

Staroffice:

Whether you are running Microsoft Windows, Linux, Sun Solaris SPARC, or Sun Solaris x86 Platform Editions, get the full power of StarOffice 8 with just a few very basic requirements.

Endret av Woolly
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd alt i artikkelen, men etter min erfaring danker Microsoft Office 2007 (da spesielt Word) ut all konkurranse med sitt nye brukergrensesnitt. :)

9536620[/snapback]

 

Office 2007 grensesnittet bare irriterer meg. Derimot syns jeg screenshotene til det nye Lotus Symphony så ganske friskt ut. Få ikoner som standard, og pent å se på. Openoffice ser også bra ut syns nå jeg, men skal innrømme den ser noenlunde kjedelig ut.

 

Beste MS Office grensesnitt syns jeg er 2003 versjonen. Ryddig, pent og bra arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd alt i artikkelen, men etter min erfaring danker Microsoft Office 2007 (da spesielt Word) ut all konkurranse med sitt nye brukergrensesnitt. :)

9536620[/snapback]

 

Office 2007 grensesnittet bare irriterer meg. Derimot syns jeg screenshotene til det nye Lotus Symphony så ganske friskt ut. Få ikoner som standard, og pent å se på. Openoffice ser også bra ut syns nå jeg, men skal innrømme den ser noenlunde kjedelig ut.

 

Beste MS Office grensesnitt syns jeg er 2003 versjonen. Ryddig, pent og bra arbeidsmiljø.

9536686[/snapback]

Ribbon-bar i MS Office virker som en ganske grei måte til å finne frem til features på en enkel måte. Som vi Linux-brukere pleier å si til dem som har lyst til å prøve Linux: "Linux gjør ting på en annen måte en Windows, ta deg litt tid til å lære å kjenne operativsystemet før du dømmer det.", det samme kan vel sier om det nye brukergrensesnittet til Office.

 

Selv liker jeg barer med costumize-muligheter og menyer... tror jeg, har ikke fått prøvd det enda (EDIT: det nye grensesnittet til MS Office 2007). Hadde vært fint med en mulighet til å velge det klassiske grensesnittet.

Endret av Woolly
Lenke til kommentar
Office 2007 grensesnittet bare irriterer meg. Derimot syns jeg screenshotene til det nye Lotus Symphony så ganske friskt ut. Få ikoner som standard, og pent å se på. Openoffice ser også bra ut syns nå jeg, men skal innrømme den ser noenlunde kjedelig ut.

Er ganske enig der, etter en liten testperiode.

  • Ikonene i 2007 er altfor store etter min smak. Tilpasset bestemødre?
  • Ribbon tar mye plass i høyden (om man ikke skjuler den), noe som egner seg dårlig for widescreen-skjermer med lav oppløsning i høyden, som laptoper med 1280x800 skjermer. Hvorfor har ikke MS gjort det mulig å flytte menyer til siden av skjermen isteden? Det kan man jo i Mac-utgaven av Office, som bruker flytende paletter, noe også Lotus Smartsuite har hatt så lenge jeg kan huske.
  • Ribbon gjør at man arbeider mindre effektivt fordi man må klikke mer (stadig klikke for å skifte mellom ulike "modus"). Mange av knappene er heller ikke logisk plassert, og bryter veldig med hva man finner i tidligere MS-programmer. Dette fører til mye leting etter funksjoner.
  • Ribbon er heller ikke gjennomført i Microsofts produkter (fordi det passer best for newbies?). F.eks. har Outlook beholdt gamle menyer, det samme gjelder andre nye programmer som Expression Web, som etter min mening har et LANGT mer effektivt GUI.
  • GUIet i 2007 har MYE dårligere muligheter for customizing enn 2003. For å jobbe nogenlunde effektivt i 2007 er man NØDT til å lære keyboard shortcuts i hvertfall.
  • Live oppdatering av formateringer er riktignok kjekt, men som vanlig var ikke MS først ute her heller. F.eks. har WordPerfect hatt det i årevis.

Office 2003 har derimot et effektivt GUI etter min mening. OpenOffice er heller ikke verst, og likner egentlig veldig på MS Office 2003 :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • Ribbon gjør at man arbeider mindre effektivt fordi man må klikke mer (stadig klikke for å skifte mellom ulike "modus"). Mange av knappene er heller ikke logisk plassert, og bryter veldig med hva man finner i tidligere MS-programmer. Dette fører til mye leting etter funksjoner.

9537328[/snapback]

Dette er i så fall ganske subjektivt - jeg opplever ting som mer logisk plassert nå enn før. :)

 

  • GUIet i 2007 har MYE dårligere muligheter for customizing enn 2003. For å jobbe nogenlunde effektivt i 2007 er man NØDT til å lære keyboard shortcuts i hvertfall.

9537328[/snapback]

Jeg kan ikke mange tastekombinasjoner, men jeg jobber da effektivt likevel. Lærer meg gjerne tastekombinasjoner om jeg skal gjøre samme ting mange ganger, glemmer dem like raskt igjen. Jeg må dog si at bokstavene som kommer opp når du trykker på Alt er fantastisk genialt.

 

  • Live oppdatering av formateringer er riktignok kjekt, men som vanlig var ikke MS først ute her heller. F.eks. har WordPerfect hatt det i årevis.

9537328[/snapback]

Hvorfor trekke ned for at noen andre har hatt det i årevis? Funksjonen er jo genial i sin enkelthet uansett (for oss forbrukere).

Lenke til kommentar

Synes det er viktig å påpeke at ms office 2007 ikke lagrer dokumenter i ooxml som det står i artikkelen. Dokumentene lagres i msooxml som er svært anderledes.

 

hw.no burde ha fått med seg såpass etter alt kjøret rundt ms' standard den siste tiden.

 

edit: er forresten veldig fornøyd med openoffice på linux.

 

kan legge til at dokumenter lagret i openoffice er mye mindre enn identiske dokumenter lagret i office 2003

Endret av anders_iver
Lenke til kommentar

Det jeg gjerne skulle hatt var en gratispakke som kunne tilby norsk stave- og gramtaikkontroll på høyde med MS Word.

 

Bruker Openoffice en del og p mange måter er det like bra som Word, men stavekontrollen er tilnærmet ubrukelig. I hvert fall på de versjonene jeg har prøvd. Det er flere problemer, men det verste er nok at stavekontrollen ikke vet at det er mulig å sette sammen ord på norsk.

Lenke til kommentar
Synes det er viktig å påpeke at ms office 2007 ikke lagrer dokumenter i ooxml som det står i artikkelen. Dokumentene lagres i msooxml som er svært anderledes.

 

hw.no burde ha fått med seg såpass etter alt kjøret rundt ms' standard den siste tiden.

9537667[/snapback]

Veldig enig. Dette burde oppdateres så fort som mulig. Skjerpings.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...