Gå til innhold

Last ned Openoffice 2.3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
    * En egen pakkebrønn for utvidelser

    * En ny veiviser for å lage grafer, og forbedringer til graf systemet generelt

Glimrende! Jeg har lenge ventet på forbedringer på det punktet. Det trengtes.

 

    * Openoffice Writer kan nå skrive Wiki sider gjennom et nytt filter

    * Ytelsesforbedringer

Nå synes jeg ytelsen er bra nok fra før, men ytterligere forbedringer skader jo ikke :)

 

Siden jeg har 2.2 fra før så regner jeg med at den blir automatisk oppdatert snart.

 

Genesis: Jeg får heller ikke linkene til å fungere. Det er mulig man må være logget inn på Bouncer for å få tak i den.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare kort hvordan Open Office er i forhold til MS office? Skal gå over fra XP til Vista og gidder ikke kjøpe ny MS office tror jeg, så jeg tenkte å kanskje prøve denne.

9500520[/snapback]

 

Openoffice gir deg mange av de samme mulighetene som i Microsoft Office og er delvis kompitabel med enkelte av filformatene fra Microsoft Office. Store fordelen er jo selvfølgelig at Openoffice er helt gratis og kan brukes på de aller fleste operativsystem :)

Lenke til kommentar

OpenOffice.org Writer er tragisk klossete! Eg har nettopp gått over frå Linux til Windows fordi eg er så uendeleg lei OOo.

 

I mine auge er OOo (Writer) skikkeleg mislukka. Miljøet for open kildekode når ofte langt på skulane i landet, men produktet passar betre på ein IBM supermaskin. Medan MS Word startar på 3 sekund, bruka OOo Writer nærmare 20 på mi relativt raske datamaskin. På skulen må eg som regel sitje i over minuttet.

 

Er det vanskeleg å laga ein skriveapplikasjon som ikkje er så tung? Ligg problemet i at han skal vera platformuavhengig, eller er programmet rett og slett for tungt? Eg stiller meg _heilt_ uforståande til at Simen1 seier han er fornøgd med ytinga!

 

OOo Writer er heller ikkje mykje brukarvennleg. Det er tydeleg at det er programmerarane sjølv som har utvikla grensesnittet, og ikkje nokon som har kjennskap til emnet. At du må grava deg langt inn i innstillingane for å velje kva språk stavekontrollen skal bruka, er heilt forkasteleg. I Word er denne innstillinga berre eit dobbeltklikk unna, og me ikkje-engelsktalande folk må veldig ofte skifte på dette.

 

Det er det som ergrar meg mest, men det hadde vore lett å skriva særoppgåve om kor tungvindt brukargrensesnittet til OOo er.

 

Hovudgrunnen til at eg skifta var likevel at eg var lei å ikkje kunne vera sikker på at tabellane i .doc-dokument ikkje vart formaterte rett. Dette kritiserer et ikkje OOo for, då det er monopolet til Microsoft som er problemet.

 

Lagt til: Skal det meir enn eit år til for å verta fornøgt med OOo, så meiner eg det rett og slett ikkje er godt nok. Eg har alltid, heilt fram til no, også vore veldig positiv når eg har brukt det. Eg har til slutt, heilt plutseleg, funne ut at dette gidd eg ikkje når eg heller kan betale litt for MS Word.

Endret av Bondegutt
Lenke til kommentar
I mine auge er OOo (Writer) skikkeleg mislukka. Miljøet for open kildekode når ofte langt på skulane i landet, men produktet passar betre på ein IBM supermaskin. Medan MS Word startar på 3 sekund, bruka OOo Writer nærmare 20 på mi relativt raske datamaskin. På skulen må eg som regel sitje i over minuttet.

Hos meg tar det vel 6 sek å starte første gang. Andre gang kanskje 2 sek. Men at det kan være et problem for enkelte low-spec PC på skoler, ser jeg ikke bort ifra.

 

Men ytelsen har etter hva jeg vet blitt bedre med nyere versjoner, og kommer helt sikkert til å bli bedre i framtida. Til sammenlikning med Microsoft Office, hvor 2007-utgaven er langt mer ressurskrevende enn 2003. Sistnevnte er derimot utrolig kjapp.

OOo Writer er heller ikkje mykje brukarvennleg. Det er tydeleg at det er programmerarane sjølv som har utvikla grensesnittet, og ikkje nokon som har kjennskap til emnet. At du må grava deg langt inn i innstillingane for å velje kva språk stavekontrollen skal bruka, er heilt forkasteleg. I Word er denne innstillinga berre eit dobbeltklikk unna, og me ikkje-engelsktalande folk må veldig ofte skifte på dette.

Du vil alltid kunne finne ting som er bedre i ett produkt, sammenliknet med et annet.

 

Poenget mitt er at det fins kjipe ting i MS Word også. F.eks ser tabeller stygge ut som default, fordi Word (i motsetning til alle andre tekstbehandlingsprogrammer jeg har brukt) aligner tabellene på en annen måte, så venstre kantlinje går utenfor venstre marg i teksten. Dette ser ikke pent ut, og du vil nok aldri se slike tabeller i profesjonellt trykk. I det hele tatt er det mye med MS Word som ikke er helt gunstig med hensyn på layout. Strengt tatt bør man vel bruke LaTeX om man virkelig skal ha pen layout, men det blir kanskje for drøyt å kreve at alle skal lære seg :p

 

Uansett er jeg godt fornøyd alt i alt med OpenOffice. Og som en bonus er den både gratis og tilgjengelig for mange plattformer.

Lenke til kommentar

OpenOffice.org Writer er tragisk klossete! Eg har nettopp gått over frå Linux til Windows fordi eg er så uendeleg lei OOo.

 

I mine auge er OOo (Writer) skikkeleg mislukka. Miljøet for open kildekode når ofte langt på skulane i landet, men produktet passar betre på ein IBM supermaskin. Medan MS Word startar på 3 sekund, bruka OOo Writer nærmare 20 på mi relativt raske datamaskin. På skulen må eg som regel sitje i over minuttet.

 

Er det vanskeleg å laga ein skriveapplikasjon som ikkje er så tung? Ligg problemet i at han skal vera platformuavhengig, eller er programmet rett og slett for tungt? Eg stiller meg _heilt_ uforståande til at Simen1 seier han er fornøgd med ytinga!

 

På mi datamaskin(GNU/Linux) starter Open Office på under 5 sekund.

 

Ein ting du kan prøva for å auka ytelsen er å skru av Java i Open Office: verktøy -> innstillingar -> Java. Eg er ikkje heilt sikker på kva funksjonalitet som forsvinn når du gjer dette, Open Office fungerer forsatt til mitt bruk.

 

OOo Writer er heller ikkje mykje brukarvennleg. Det er tydeleg at det er programmerarane sjølv som har utvikla grensesnittet, og ikkje nokon som har kjennskap til emnet. At du må grava deg langt inn i innstillingane for å velje kva språk stavekontrollen skal bruka, er heilt forkasteleg. I Word er denne innstillinga berre eit dobbeltklikk unna, og me ikkje-engelsktalande folk må veldig ofte skifte på dette.

 

Eg synest ikkje grensesnittet er dårleg, men det er berre mi meining. Du kan jo foreslå for programmerarane av Open Office at dei skal gjera det enklare å skifta språk.

 

Hovudgrunnen til at eg skifta var likevel at eg var lei å ikkje kunne vera sikker på at tabellane i .doc-dokument ikkje vart formaterte rett. Dette kritiserer et ikkje OOo for, då det er monopolet til Microsoft som er problemet.

 

I staden for å bruka .doc kan du jo bruka odf, på den måten kan du nesten vera heilt sikker på at dei som mottar dokumentet klarer å lesa det, uansett kva operativsystem og datamaskin dei bruker. Open Office er gratis så for dei som har Windows så bør det ikkje vera noko problem å lasta det ned, sjølv om det berre er for å visa dei dokumenta du har laga.

Lenke til kommentar
Eg har nettopp gått over frå Linux til Windows fordi eg er så uendeleg lei OOo.

Du vet at du kan kjøre MS Office på Linux hvis du foretrekker det? ;)

 

Kilde: CrossOver

 

Det er det som ergrar meg mest, men det hadde vore lett å skriva særoppgåve om kor tungvindt brukargrensesnittet til OOo er.

9501252[/snapback]

Kildekoden er åpen så i stedet for å skrive om problemet kan du skrive bort problemet ;)

 

Men det er merkelig og synd at det yter så dårlig hos deg. Siden du oppgir tider så måtte jeg sjekke hos meg selv også. Writer starter på 1 sekund, Calc og Draw og Impress starter på ca 2-3 sekunder, under Windows XP 32bit. (Redigert: Jeg kom på at jeg åpnet Draw tidligere i dag, det har kanskje noe å si for de gode oppstartstidene) Jeg har ikke MS Office på denne maskina nå men sist jeg hadde det så tok det anslagsvis 10-25 sekunder å starte det. Maskina består av en Athlon64 X2 3800+ med 3GB DDR-ram og en vanlig 7200rpm harddisk. Versjonsmessig sammenligner jeg OpenOffice 2.2 med MS Office 2003.

 

Det jeg mente med at man må gi OpenOffice tid var et par timers aktiv bruk og utforsking av menyene for å få god oversikt og få effektiviteten inn i fingrene. Vel og merke hvis man er en avansert Office-bruker som bruker flere av programmene i Office-pakken.

Lenke til kommentar
I staden for å bruka .doc kan du jo bruka odf, på den måten kan du nesten vera heilt sikker på at dei som mottar dokumentet klarer å lesa det, uansett kva operativsystem og datamaskin dei bruker.

 

Er du sikker på dette? Microsoft har vel så vidt jeg vet ikke lagt til ODF som standard.

Du må installere en plug-in for å lese odf på office. Mao. kan de fleste ikke lese odf siden de fleste bruker office..Nå er det ikke noe problem å få tak i en gratis plug in for office brukerene..men dog......

 

Openoffice blir stadig bedre..det samme kan ikke sies om office. Synes 2007 er dårligere enn 2003..

Lenke til kommentar

Siden det var så mye snakk om hvor lang tid det tar å åpne de ulike office-versjonene, måtte jeg jo teste det selv. Med Vista x64 tok det ganske nøyaktig 3 sekunder til jeg kunne begynne å skrive i Office Word 2007. Det er i hvert fall raskt nok for meg, og det er vel også like raskt som office 2003

 

Jeg synes ikke Openoffice er veldig tregt å åpne eller bruke, selv om de vanligvis er det på skolepcene, men jeg bruker det ikke fordi jeg aldri blir vant med å bruke det.

Lenke til kommentar
OpenOffice.org Writer er tragisk klossete! Eg har nettopp gått over frå Linux til Windows fordi eg er så uendeleg lei OOo.

Av en eller annen grunn har jeg vanskelig for å tro det, det du mener er vel at du har hatt linux på datamaskinene på skolen, og at du nå endelig har fått deg en maskin hjemme med MS Office.

 

I mine auge er OOo (Writer) skikkeleg mislukka. Miljøet for open kildekode når ofte langt på skulane i landet, men produktet passar betre på ein IBM supermaskin. Medan MS Word startar på 3 sekund, bruka OOo Writer nærmare 20 på mi relativt raske datamaskin. På skulen må eg som regel sitje i over minuttet.

Takk og pris når de ut på en del skoler, det som er virkelig skremmende, er at ikke hele offentlig sektor har konvertert til GNU/Linux. Det er latterlig at mine skattekroner skal gå i lomma på Bill Gates. Det du sier er også tull. Jeg måtte ned på en 850MHz prosessor for å komme rundt tidene du operer med, en maskin MS ikke har noe tilbud for. En maskin som Vista kjører greit har som mange her bekrefter ingen problemer med å starte OO på et par sekunder. MS Office blir cachet når du booter, så det er andregangstart som er sammenlignbar, og knapt det. I bruk har jeg heller ikke hørt deg klage på ytelsen. Dersom du har svak hardware bruker du K-Office eller Gnome Office istedet. Jeg testet nettopp AbiWord på min 850MHz CPU her, den hadde kaldstart på under åtte sekunder, og cachet start på under fire (med pent pyntet KDE, Firefox og terminal kjørende samtidig i bakgrunnen). Jeg tror ikke det gjør noe grovt innhugg på produktiviteten i din skoledag. AbiWord har også to museklikk på å skift ordbok, så det burde passe deg bra. Den kjører silkeglatt på hardware Vista ikke vil boote på, og har stort sett all den formateringen du ønsker fra en tekstbehandler, den har også et bra regneark i Gnumeric som også kjører glatt på det meste (tilsvarende oppstartstid som AbiWord). Hvis maskinene på skolen din er halvparten så dårlige som du påstår (200MHz Pentium?), så kan du tipse dem om alternative office programmer, men ikke gå rundt å tro at dagens MS alternativer hadde gjort jobben noe bedre på slike maskiner.

 

Er det vanskeleg å laga ein skriveapplikasjon som ikkje er så tung? Ligg problemet i at han skal vera platformuavhengig, eller er programmet rett og slett for tungt? Eg stiller meg _heilt_ uforståande til at Simen1 seier han er fornøgd med ytinga!
Nei, men en del av problemet ligger i at den inneholder en del java, ellers er den rett og slett ikke programmert bedre, men dette ligger jo på et helt annet plan enn tullpratet ditt. Det at MS Office starter fort er ingen målestokk, det er i bruk du bør sammenligne dem. Jeg installerte MS Office på en maskin for et par år siden, hvorpå et spill som gikk som sånn akkurat før begynte å hakke etterpå, da foretrekker jeg heller noe lengre oppstartstid. Det har ingenting med plattformuavhengig å gjøre, de kompileres for hver plattform.

 

OOo Writer er heller ikkje mykje brukarvennleg. Det er tydeleg at det er programmerarane sjølv som har utvikla grensesnittet, og ikkje nokon som har kjennskap til emnet. At du må grava deg langt inn i innstillingane for å velje kva språk stavekontrollen skal bruka, er heilt forkasteleg. I Word er denne innstillinga berre eit dobbeltklikk unna, og me ikkje-engelsktalande folk må veldig ofte skifte på dette.
Du kan jo melde fra om din misnøye med GUI, hvis du er saklig og har gode poeng, så kan det godt hende at det blir tatt til etterretning. De fleste tekstbehandlere har samme oppsett, det er minimalt med ting som skiller seg på GUI. Tror vel heller det er du som er ute etter litt oppmerksomhet. Hvorfor i all verden bruker du .doc på OO? Bruk aldri .doc formatet når du jobber, det er kun for eksport/import (og knaptnok det) - men for eksport bruker du gjerne pdf i stedet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...