Gå til innhold

Patenterer uknuselig DRM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom påstand.

 

Er det spor som er lagt inn ved hjelp av en algoritme, så kan de også fjernes ved hjelp av en algoritme.

 

Det er pent lite tilfeldigheter inne i bildet når vi snakker om digital prossesering. Alt har en matematisk fremgangsmåte og løsning.

 

Datamaskin og random? Talk to the hand (Så T3 i går)

Lenke til kommentar
men vis du tar opp sporet når det spilles, da får du det jo i det formatet du vil, tar jo litt tid... men det er en sikker vinner.

9492811[/snapback]

Derfor kopibeskyttelse på musikk aldri vil fungere.

 

Man trenger et anlegg der musikken kommer ut av høyttalerne, og en mikrofon som tar opp lyden. Skal litt til å få ordentlig god kvalitet på den måten, men er flere lignende måter.

 

Eneste muligheten etter mitt syn for å bli kvitt piratkopieringen av musikk, er å levere lydspor uten en lyd...

Lenke til kommentar

Høres ut som en bra teknologi, men de bør ikke kalle den uknuselig. Det fører bare til at alle verdens hacker setter seg ned for å knekke den. Før eller siden lykkes de.

Selv om det blir umulig å fjerne DRM fra musikkfilene, så klarer sikkert noen å hacke selve musikkspilleren.

 

Er egentlig ikke imot DRM så lenge den ikke fører til ulemper for forbrukeren.

Lenke til kommentar
Håper det funker og iallefall kan begrense piratvirksomheten betydelig.

9492765[/snapback]

 

Hadde egentlig vært morsomt å sett hva som skjedde om de faktisk klarte å gjøre all musikk umulig å kopiere. Tipper det egentlig hadde satt en spiker i kista for omtrent samtlige "nye" artister, mens vi forbrukere koser oss med drm-fri musikk fra de siste 100 år :)

 

Hadde egentlig ikke gjort meg så mye.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det er imidlertid trolig at denne teknologien vil bli implementert i MP3-spillere og avspillingsprogramvare fra Microsoft og Microsofts partnere, slik at avspilling kun er mulig når vannmerket viser at du er den rettsmessige eieren.

 

som betyr at ingen eksisterende mp3spillere kan spille den av og framtidige spillere kan kun spille den av dersom spilleren har implementert teknologien som produsenten har måtte betale M$ en blodpris for å få tilgang til (er tross alt en grunn til at de tar ut patent). Jeg beklager men jeg klarer ikke helt å se for meg at dette kommer til å ta av. Det hjelper lite for industrien at de klarer å hemme piratvirksomhet hvis de ender opp med at produktet de selger i praksis er utilgjengelig for potensielle kunder.

Lenke til kommentar
Det er imidlertid trolig at denne teknologien vil bli implementert i MP3-spillere og avspillingsprogramvare fra Microsoft og Microsofts partnere, slik at avspilling kun er mulig når vannmerket viser at du er den rettsmessige eieren.

 

som betyr at ingen eksisterende mp3spillere kan spille den av og framtidige spillere kan kun spille den av dersom spilleren har implementert teknologien som produsenten har måtte betale M$ en blodpris for å få tilgang til (er tross alt en grunn til at de tar ut patent). Jeg beklager men jeg klarer ikke helt å se for meg at dette kommer til å ta av. Det hjelper lite for industrien at de klarer å hemme piratvirksomhet hvis de ender opp med at produktet de selger i praksis er utilgjengelig for potensielle kunder.

9492852[/snapback]

Det fungerer nok helt fint å spille av på andre spillere etter noen ukers tid. Det finnes alltid en workaround. ;)

Lenke til kommentar
Håper det funker og iallefall kan begrense piratvirksomheten betydelig.

9492765[/snapback]

Promlemet er jo at det begrenser rettighetene til de som faktisk har kjøp musikken. Hvordan skal min mp3spiller kunne vite at filene med vannmerke på kommer fra min CD som jeg egenhendig har kjøpt og rippet.

 

Så lenge det ikke kommer en løsning som fungere uavhengig av leverandør og platfor, altså en løsning som ikke låser deg til hverken maskinvare eller programvare (og ikke bare ufri programvare) burde ingen juble.

 

Jeg kjøper alle de varene jeg ønsker meg, det være seg en pølse, en CD, et program, eller et bord, og jeg føler at slike løsninger som dette vil ramme meg. Det er ikke riktig, da jeg er en av de få som faktisk holder meg til loven (og sunn moral).

 

Dette er bare et til i rekken av MS' uendlige forsøk på lockin!!

 

Hvorvidt dette kommer til å gå i praksis er ikke spesielt interessant å diskutere, det er tankene og målene bak en slik teknologi folk burde være bekymret for!

Endret av 110kg
Lenke til kommentar

Det som skiller dette vannmerket fra tidligere forsøk på drm er vel at det ikke forsvinner ved kopiering ? Men finnes nok flere måter å komme rundt på. Skal sies at teknologien allerede har vært ibruk av Us army for sikre at den man hører er den han eller hun utgir seg for å være. så spennende :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...