Gå til innhold

Spill Amiga-spill på PC (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man definerer Abandonware som spill som ikke lenger er å få kjøpt, så har du helt rett - da er ingen av disse spillene Abandonware lenger. Men Abandonware er uansett like ulovlig som vanlig piratkopiering. Mange Amiga-spill kan lovlig lastes ned fra ulike nettsteder, men det er fordi utgivere/utviklere har gitt spesialtillatelse til dette, ikke fordi det automagisk blir lovlig når spill blir eldre.

 

Det er også verd å nevne at det kun er to lovlige måter å få en Amiga-emulator i gang på, nemlig ved å kjøpe Amiga Forever eller bruke ROM-filer (Kickstart) fra ens egen Amiga med WinUAE, Fellow eller hva man nå velger å bruke. ROM-filene eies av Amiga Inc., og de distribueres kun via Amiga Forever. Uten slike filer kan man ikke bruke emulatorene.

 

Hvor viktig lovligheten er for den enkelte skal jeg ikke legge meg opp i (og jeg skal ikke fremstille meg selv som noen helgen på dette området). Det er uansett ikke spesielt relevant for denne saken.

 

Amiga Inc. er jo tross alt ikke de første som relanserer gamle spill på denne måten - man kan fint spille spill for NES, SNES, Sega, osv på PC uten å betale et rødt øre for det, men likevel er det et stort marked for slike spill på Wii. Samme med gamle arkadespill, MAME og de mange samlepakkene som har dukket opp i årenes løp. Slike spill selger jo også som varmt hvetebrød på XBLA.

 

Derfor synes i alle fall jeg det er spennende at Amiga nå gjør det samme. Jeg har allerede kjøpt ett spill fra denne butikken, og det kan godt bli flere.

 

Dessuten er det jo unektelig mye lettere å klikke på en exe-fil (eller startmeny-snarvei) for å starte spillet du vil spille enn å gå inn i en emulator (etter at man har slitt med ROM-filene), rote med konfigurasjonsfilene og så videre.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Å sammenligne dette med XBLA og Virtual Console blir vel bare riktig om man får noe av stor betydning igjen for å kjøpe dette i forhold til 1. utgivelsen.

 

På XBLA får man bl.a. oppskalering til HD-oppløsning, ofte multiplayer lokalt/internett, ofte grafikk oppdatert m.m.

På VC får man også mye av det samme som på XBLA +/-.

 

Om det kun er doubleclick-to-play man sitter igjen med som bonus med dette, så er det etter min mening lite.

Endret av djchange
Lenke til kommentar
Om det kun er doubleclick-to-play som er det man sitter igjen med som bonus med dette, så er etter min mening lite.

Som sagt, dette er en lovlig og enkel måte å spille gamle Amiga-spill på. Det er ingen som har sagt det skal være noe annet.

 

Jeg ser forresten ingen grafiske fordeler med gjennomsnittet av nyversjoner på XBLA. Snarere tvert om, jeg liker ikke hvordan selve spillet stort sett bare fyller en liten del av skjermen, og den nye grafikken ser ofte stygg ut.

 

Med det spillet jeg kjøpte fra Amiga, fyller spillet hele skjermen og ser ut akkurat slik det gjorde på en ordentlig Amiga med monitor. Slik det skal være.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
"It came from the desert" er et av yndlingsspillene mine fra Amiga, så dette er stas. Husker jeg som liten guttepjokk satt og spilte på tidlig nittitallet, like skremt hver gang menneskene ble til kjempemaur!

9471435[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det var vel It Came From the Desert 2? Trur ikkje folk vart om til maur i det første spelet.

 

 

@Joachim_F

 

Det var vel slik eg trudde det var med abandonware, ja.

 

Fint å høyre at spelet du kjøpte fungerar bra, det blir nok nokre innkjøp for meg òg. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...