Gå til innhold

TEST: Gainward GeForce 8600 GT 1024 MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ufff å ufff...

noen spiser brødskive med nugati, mens andre spiser nugati med brødskive...

 

Som jeg tenkte meg, 1 gb minne hjelper ikke på et slikt kort, kan ikke forestille meg at alt det blir tatt i bruk under normale spillforhold. Ikke hjelper det at minnet er tregt heller! Tror nok dette blir mer et "brifekort"

Ett typisk elkjøp reklame, brifekort

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke delen av testen som gjaldt HD video helt!

Er det slik at jo mer prosent på grafen jo mer avlaster grafikkortet cpu eller omvendt! Hva er de prosentene egentlig...!? Og hvorfor er det 0% på den ene grafikkortet er det fordi det ikke foreligger målinger...?

 

Smokin%20Aces_Prosessorbruk%20i%20prosent,%20VC-1.png

Endret av m3
Lenke til kommentar

Elkjøp har vel allerede bestilt et større parti med disse kortene tenker jeg, ser det for meg, "Kraftig skjermkort! 1024MB RAM!". Var virkelig ingen overraskelse at dette kortet ikke hadde bruk for all det minnet.

 

Kanskje det går an å bruke minnet til noe annet, f.eks. som lagringsmedie? Greit for de få som sitter på 1000Mbit/s.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke delen av testen som gjaldt HD video helt!

Er det slik at jo mer prosent på grafen jo mer avlaster grafikkortet cpu eller omvendt! Hva er de prosentene egentlig...!? Og hvorfor er det 0% på den ene grafikkortet er det fordi det ikke foreligger målinger...?

 

Smokin%20Aces_Prosessorbruk%20i%20prosent,%20VC-1.png

9465814[/snapback]

 

Det kan hende den er omvendt. At den med 0% er utgangspunktet, og at besteman bruker 55.5 % mindre av CPUen.

 

Uansett så ser det litt rart ut.

Lenke til kommentar

Poenget med minne på et grafikkort er å få plass til texturer uten å måtte hente dei ifra det vanlige minne over bussen. Grunnen er logisk nokk at det tar lengre tid, men og at det bruker prosessorkraft unødig.

 

Om man har mer tekturer enn grafikkortminne må man derfor swappe til og ifra hovedminne på samme måte som vanlig minne blir swappet til harddisk.

 

Dei fleste spel har innebygd funksjon for å fylle grafikkminne på en fornuftig måte men om det ikkje er nok plass har spelet 2 valg.

1. Bruke lavere kvalitet texturer.

2. Hente texturer fra hovedminne som gir lavere FPS.

 

Man må også tenke på at endel minne går bort i ulike buffer, spesielt gjelder dette om man benytter AA. 256MB blir gjerne derfor litt lite, spesielt om man kjører store oppløsninger eller 2skjermer. Man kan da teroertisk oppdage at texturkvaliteten går ned (blir litt mer blurrete bilder) eller at man mister fps.

 

Meir minne har derfor ingen betydning for hverken SLI eller overklokking av GPU. Dessuten er dei aller fleste spel idag optimalisert for mellom 256-512MB skjermkort.

 

IMO 360MB er passelig i forhold til dagens spel og oppløsing på skjermer, 512MB gir lite extra og 1GB er bare tull. Kjøp heller kort med raskere minne og overklokk GPU.

 

Kanskje man etterkvart får DX10 spel med høgkvalitets texturer som gjer seg nytte av 512-1024MB. Men da må ivertfall GPU være av tilsvarende kvalitet. Dette er en gimmic så ikkje gå i fella å tru at 1GB er nokke bedre en 512MB. Heller tvert om, man fpr meir speed for pengene med MINDRE minne! :cool:

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke delen av testen som gjaldt HD video helt!

Er det slik at jo mer prosent på grafen jo mer avlaster grafikkortet cpu eller omvendt! Hva er de prosentene egentlig...!? Og hvorfor er det 0% på den ene grafikkortet er det fordi det ikke foreligger målinger...?

 

Smokin%20Aces_Prosessorbruk%20i%20prosent,%20VC-1.png

9465814[/snapback]

 

Det kan hende den er omvendt. At den med 0% er utgangspunktet, og at besteman bruker 55.5 % mindre av CPUen.

 

Uansett så ser det litt rart ut.

9467288[/snapback]

 

Ser ikkje rart ut i heile tatt. Dette er % prosessorbruk under avspilling. Grunnen dei gode modellane er på bunn er fordi Nvidia har dårlige akselleratorer, medan toppmodellen til ATI ikkje har aksellerering i heiletatt....

 

sjekk denne linken for tester og info. Anandtech HD Video decoder test

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...