Gå til innhold

Pass opp for forhåndsbetaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er desverre et faktum at svindlere finnes og det rammer oss andre.

Jeg selger kunn mot forhåndsbetaling fordi det viser seg at svindleren minst like ofte sitter i andre enden som kjøper. :hmm:

9464092[/snapback]

 

Ja, men postoppkrav fungerer også. Jeg pleier å sjekke brukeren mot forumet, dvs. antall poster etc. hvor lenge han har vært registrert osv.

 

Jeg har solgt en del ting og kjøpt en del ting på bruktmarkedet, og jeg har betalt på forhånd de fleste gangene, og det har gått fint. De tingene jeg har solgt har også for det meste blitt betalt på forhånd.

 

Grunnen til at jeg liker forhåndbetaling er at det ofte går 2 uker minst etter personen i andre enden har hentet pakken, til man får pengene på konto, og det er upraktisk.

Lenke til kommentar

Artikkelen presenterer mange gode regler og vaner i forhold til kjøp over internett.

 

Men jeg stiller meg meget skeptisk til avsnittet og overskriften om at man skal unngå å forhåndsbetale. Så vidt jeg vet så er det på ingen måte noe sikrere å bruke postoppkrav for kjøper. Dermed ser jeg ikke noe poeng i å oppfordre til en metode som både er dyrere og mer tidkrevende for selger. Man glemmer også at selger lett kan bli "svindlet" av kjøpere som ikke henter pakkene sine ved postoppkrav.

 

Man gjør seg en stor bjørnetjeneste med å tro at postoppkrav er noe tryggere enn forhåndsbetaling. Det som er viktig er, som artikkelen påpeker, å se ann selger og sjekke at oppgitt informasjonen stemmer. Tilbakemeldingene på bruktamarkedet er også fine å bruke som referanse. Titter man litt på forumet så kan man også se om brukeren virker som en oppegående persom der.

 

Min oppfordring til Hw.no og Håvard er å skrive om artikkelen og utelate skepsisen mot forhåndsbetaling.

Lenke til kommentar
Det er desverre et faktum at svindlere finnes og det rammer oss andre.

Jeg selger kunn mot forhåndsbetaling fordi det viser seg at svindleren minst like ofte sitter i andre enden som kjøper. :hmm:

9464092[/snapback]

 

Ja, men postoppkrav fungerer også. Jeg pleier å sjekke brukeren mot forumet, dvs. antall poster etc. hvor lenge han har vært registrert osv.

 

Jeg har solgt en del ting og kjøpt en del ting på bruktmarkedet, og jeg har betalt på forhånd de fleste gangene, og det har gått fint. De tingene jeg har solgt har også for det meste blitt betalt på forhånd.

 

Grunnen til at jeg liker forhåndbetaling er at det ofte går 2 uker minst etter personen i andre enden har hentet pakken, til man får pengene på konto, og det er upraktisk.

9464114[/snapback]

 

Desverre fungerer postoppkrav dårlig,dette fordi om det er en kunde som har bestemt seg for å ikke betale,blir ikke pakken hentet og selger må da betale frakt begge veier.

Eneste mulighet her er at kunden forhåndsbetaler frakten begge veier og at en så setter oppkravsbeløpet tilsvarende ned.

Beste ordning er vel noe ala det Finn.no har med et paypalsystem.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er på ingen måte sikrere/bedre å kreve eller betale for postoppkreving, kanske tvertimot da det involverer ekstra omkostninger.

Som selger risikerer du at kjøper ikke avhenter pakken og det går ekstra tid før du ser dine penger.

Som kjøper koster det også ekstra og du skal stadig i praksis forhåndsbetale innen du har mulighet for å se det du har kjøpt.

Jeg krever altid forhåndsbetaling som selger, har fått for mange pakker i retur etter å ha sendt dem som oppkrav, og så står man pludselig med en ekstra utgifter til porto/returporto samt oppkravsgebyr!

Jeg betaler som regel også altid på forhånd som kjøper, men unngår å handle med personer som ikke har noen historikk eller dårlige karakterer (QXL).

Dette har i mitt tilfelle alltid gått bra!

Lenke til kommentar
Min oppfordring til Hw.no og Håvard er å skrive om artikkelen og utelate skepsisen mot forhåndsbetaling.

 

Hei og takk for tilbakemeldingene. Ja, vi var vel krasse i vår omtale av forhåndsbetaling. Vi har skrevet om artikkelen noe på dette punktet. Vi er imidlertid ikke i tvil om at man må utvise stor forsiktighet ved forhåndsbetaling.

 

Postoppkrav er så absolutt ingen vidunder-medisin, men kan ha noe for seg i tilfeller hvor litt større summer er involvert. Vi beklager om artikkelen gav uttrykk for at postoppkrav løser alle problemer - det gjør det ikke!

Lenke til kommentar

Det skulle vært sånn at man måtte oppgi forumbrukernavn vis man hadde ved salg i bruktmarkedet. Er man litt aktiv i forumet, er det fort gjort å finne ut om noen ville svindlet deg, eller om de er seriøse. Selvfølgelig kan dem gjøre det for det, men kansje man kjenner folk over forumet o.l så gjør det lettere og vite. Noe jeg har gjort som person, er gjerne og betale 5-200kr ekstra om varen kommer pent innpakket, på tid, og er i god stand\ evnt. det selger ga informasjon om. Da gjør selger det gjerne neste gang også, har jeg fått inntrykk om.

Lenke til kommentar
Det skulle vært sånn at man måtte oppgi forumbrukernavn vis man hadde ved salg i bruktmarkedet. Er man litt aktiv i forumet, er det fort gjort å finne ut om noen ville svindlet deg, eller om de er seriøse. Selvfølgelig kan dem gjøre det for det, men kansje man kjenner folk over forumet o.l så gjør det lettere og vite. Noe jeg har gjort som person, er gjerne og betale 5-200kr ekstra om varen kommer pent innpakket, på tid, og er i god stand\ evnt. det selger ga informasjon om. Da gjør selger det gjerne neste gang også, har jeg fått inntrykk om.

9464332[/snapback]

 

Ingen dum ide. Har allerede samme nick her på forumet som på bruktmarked.no. Har selv solgt en del på bruktmarked og har ingen problemer med at folk ønsker oppkrav. Har også fått en del gode karakterer som jeg mener er veldig viktige for å stole på en selger/kjøper. Og er det noe bruktmarked.no kunne trengt så hadde det vært et bedre karaktersystem. Personlig tror jeg det ville hjulpet veldig.

Lenke til kommentar

Håper det nye bruktmarkedet får et obligatorisk fylke/kommune-felt slik at man lett kan sortere lokale annonser. Kanskje også abonnere på lokale annonser. Lokale handler der man møtes for overlevering er jeg erfaringsmessig svært fornøyd med.

 

Jeg ser frem til www.troms.brukatmarked.no :) (om det blir en realitet)

Lenke til kommentar
Min oppfordring til Hw.no og Håvard er å skrive om artikkelen og utelate skepsisen mot forhåndsbetaling.

 

Hei og takk for tilbakemeldingene. Ja, vi var vel krasse i vår omtale av forhåndsbetaling. Vi har skrevet om artikkelen noe på dette punktet. Vi er imidlertid ikke i tvil om at man må utvise stor forsiktighet ved forhåndsbetaling.

 

Postoppkrav er så absolutt ingen vidunder-medisin, men kan ha noe for seg i tilfeller hvor litt større summer er involvert. Vi beklager om artikkelen gav uttrykk for at postoppkrav løser alle problemer - det gjør det ikke!

9464308[/snapback]

Takk for at dere tar tilbakemeldingene fra forumet med i vurderingen.

 

Jeg synes dog dere har for mye fokus på forhåndsbetaling som en negativ ting fremdeles, jeg tror de fleste som leser artikkelen vil sitte igjen med et inntrykk at de iallefall ikke bør bruke forhåndsbetaling. Og dette er etter min mening både feilaktig samt veldig kjedelig for oss som selger ting.

 

For å si det sånn, hvis man skal kjøpe en vare fra en privatperson så har man tre muligheter, man kan møte selgeren privat og betale kontant etter å ha fått sjekket ut varen litt. Dette er etter min mening den desidert beste løsningen, men som oftest går ikke dette da varen befinner seg en anne plass i landet. Den andre muligheten er å betale selger etter at man har mottatt varen, dette skjer skjeldent selv om jeg har vert opplevd det selv. Den tredje og mest brukte muligheten er å betale selger før man får varen. Dette innebærer selvsagt en viss risiko.

 

Ved både postoppkrav og forhåndsbetaling så betaler man selger før man får varen, den eneste forskjellen er at ved postoppkrav tar det mye lenger tid før selger får pengene sine, selger risikerer å måtte betale porto både frem og tilbake hvis kjøper ikke henter varen, og det koster mer penger i porto(posten er allerede dyr nok etter in mening). Det kan hende at kjøper synes det er betryggende at varen ligger foran han og kan åpnes umiddelbart etter å ha betalt postoppkravet, men dette er en falsk trygghet jeg skulle ønske dere heller advarte mot i denne artikkelen. Hvis det ligger en murstein i pakken så er det ingenting posten kan hjelpe deg med, de har ikke lov å la deg åpne varen før den er betalt, og etter at den er betalt så er det kjøper som sitter med sjegget i postkassen. Jeg skjønner ikke at det går ann å påstå at dette er en "bedre" eller "tryggere" måte å bli svindlet på.

 

På dyre transaksjoner har jeg selv sendt i postoppkrav mot at selger forhåndsbetaler porto frem og tilbake. Dette ser ut til å være en grei løsning, men da det ikke er noe tryggere enn forhåndsbetaling, koster mer i porto, tar mer tid å organisere og selger får pengene unødvendig sent; ser jeg ingen grunn til at man skal bruke denne løsningen. (annet enn å gi kjøper en falsk trygghet og sjelero ;) )

 

Jeg ville satt veldig pris på at Hw.no heller brukte tid på å avlive myten om at postoppkrav er tryggere, og dermed fjerne folks falske trygghet og la vær å gi allerede griske posten mer penger en nødvendig.

 

Kjøp av privatpersoner er "riski bisniss" men det er ingen grunn til å spre falsk trygghet/utrygghet. Forhåndsbetaling er uansett hvordan man vrir og vender på det like trygt som postoppkrav. Eneste måten å unngå å bli lurt på er etter beste evne å se ann selger vha. kommentarer/karakterer fra tidligere kjøpere, og sjekke at personalia stemmer osv.

 

Mine (til dels krasse)kommentarer til artikkelen er basert på hvordan jeg oppfatter ting og tang, om det er feil i mine oppfatninger så setter jeg pris på å bli korrigert. Hvis ikke så håper jeg at Hw.no er sitt ansvar bevisst og slutter å spre onde rykter om forhåndsbetaling ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Min oppfordring til Hw.no og Håvard er å skrive om artikkelen og utelate skepsisen mot forhåndsbetaling.

9464118[/snapback]

 

Helt enig.

Det er litt i overkant å generelt fraråde forhåndsbetaling.

Ellers vil jeg si at artikkelen kom med gode råd.

De (få tror jeg) som har "skreket opp" om svindel har neppe fulgt de andre rådene i artikkelen (som å sjekke/bekrefte personalia, mailadresse, tlf/bosted).

Desstuen er det ofte slik at "gode tilbud" er nettopp for gode, dvs. "ran".

Unntatt når jeg selger såklart. :)

 

Edit:

Postoppkrav er ikke tryggere hverken for kjøper eller selger.

Selvsagt. Dersom kjøper ikke har tenkt å hente/løse ut pakken så kan man jo si det er tryggere...for kjøper :)

Det tryggeste(og hyggeligste) er jo å handle "face-en-face", men det er jo vanskelig når kjøper/selger bor 1000km fra hverandre.

Sunt vett holder lenge på bruktmarkedet (og ellers).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg ville satt veldig pris på at Hw.no heller brukte tid på å avlive myten om at postoppkrav er tryggere, og dermed fjerne folks falske trygghet og la vær å gi allerede griske posten mer penger en nødvendig.

Kan du være så snill å gå nærmere inn på den? På hvilken måte er ikke postoppkrav tryggere for kjøper?

9464771[/snapback]

Jeg har vel streng tatt forklart hvorfor i posten du har sakset ifra. Men kort fortalt så er det fordi du med begge betalingsformer(postoppkrav og forhåndsbetaling) er nødt til å betale før du har mulighet til å kontrollere varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...