Gå til innhold

Billigere stue-Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pappa skulle kjøpe seg inn nytt anlegg i stua og tanken var å gå for blu-ray (mange av hans venner hadde sagt dette var så bra osv. (jeg gidder ikke å legge meg borti det)), og for en spiller til Kr. 5.999,-. Jeg ba han om å kjøpe PS3. Den gjør bortimot samme nytta. Spiller BD Filmer, HDMI og oppskalerer vanlig DVD. (Har en PS3 selv og er megafornøyd med den som en BD-spiller (Dog. jeg er også kjempefornøyd med HDDVD spillern til Xbox 360)).

Lenke til kommentar

Mye feil her. Har selv S300, importert fra USA for å spille Sone A filmer.

 

Bildet som vises i artikkelen er feil. Det blå feltet er ikke så blått som det er der, det er så mørke blått at det nesten er sort. Faktisk så er spilleren utrolig lekker å se på. De har enten byttet deksel, tror det er en tidlig produksjons modell de bruker bildene til (Sony altså), for å fremheve at det er en Blu-ray maskin.

(Den høyre delen av bildet er mest korrekt)

 

Når spilleren er i bruk, så kan man velge om det skal være det blå lyset under skuffen, eller kun lys i displayet. Det som er herlig er at hvis man ikke ønsker lys i det hele tatt, så er det kun en liten del som det står "FL Off" som lyser orange. Så diskre at man ikke legger merke til det i ett totalt mørkt rom. De fleste andre som dimmer displayet, har en eller annen altfor sterk diode for å vise at spilleren er på.

 

Jeg har levd med denne en god stund nå, har også PS3 for avspilling av Sone B filmer, og S300 er faktisk hakket bedre på lyd og bilde. Ikke mye, men nok til at jeg foretrekker S300 til BD avspilling.

 

En feil som artikkel forfatteren har er at han sier at S300 ikke støtter Dolby True HD. Det gjør den. Den dekoder True HD og sender det som LPCM. Det samme gjør den med DTS HD. Den støtter ikke bitstream sending av de to formatene, siden den ikke støtter HDMI 1.3.

 

Han kunne også lagt til at ingen av spillerene støtter DTS Master HD (S500 kan kanskje får det med firmware senere, kanskje).

 

Det at spilleren (S300) ikke kan sende Bitstream av True HD og DTS HD er muligens ingen drawback. For i fremtiden når filmene mer og mer støtter mer interaktivt ekstra matriale, så må uansett omgjøre lydsporet til PCM, for å legge til ekstra matrialet, slik som kommentar spor osv, og det vil da uansett sende PCM, og ikke omgjøre dette til True HD eller DTS HD igjen.

 

PCM har også større båndbredde. Da PCM er ukomprimert med 6.9 Mbps, mens True HD er lossless format, som er komprimert, selv om man ikke skal miste noe. True HD ligger på rundt 4.x i Mbps. Selv om de reklamerer med 18 Mbps, så er ikke det helt riktig. Det er vel først hvis de bruker alle kanalene de kan, tror det er 12.1 eller noe slikt de kan bruke totalt.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Fortsatt er prisen noe høyere enn hd dvd. Tipper prisen bør være lik over tid dersom ikke bd spillerne skal forsvinne fra markedet da de fleste ikke klarer å se forskjell på bildekvaliteten.

9452459[/snapback]

 

 

Ja, de bør ha en modell som prismessig ligger på den billigste HD-DVD-avspillerens nivå.

9452490[/snapback]

 

Den billigste HD DVD spilleren støtter ikke 1080p, det gjør denne. Er HD nøytral selv, men riktig skal være riktig. Men skal legge til at de fleste ikke vil kunne se forskjell på 1080i og 1080p. Spesielt siden de fleste kun har HD-ready skjermer

 

 

Kommer filmen på blu-ray-plater i 24p da, eller er det bare villende markedsføring sony prøver seg på?

9452497[/snapback]

 

Alle filmene HD DVD eller Blu-Ray er lagret i 1080p/24 på disken. Og spilleren må omgjøre til 50 Hz (EU) eller 60 Hz (USA, Japan) etter hvilke del av verden den er i. Siden 24 Hz ikke automatisk er spesielt lett å gange opp til 50 el. 60 Hz, så gjør dette mye dårlig med panoreringer osv, noe som tilsier at Hakking er mer fremtredende i horisontale panoreringer.

 

Har lagr merke til at S300 faktisk er bedre på Panoreringer enn hva Playstation 3 er. Min TV støtter ikke 1080p/24, kun 1080p 50 og 60 Hz. Det kan hende at de bedre panoreringene fra S300 skyldes de ekstra 10 Hz som den sender ut i forhold til PS3. Eller at den er hakket bedre, bedre komponenter osv. Husk at S300 har hardware dekoding, mens PS3 gjør dette i software, selv om Cell CPUen er kraftig, så er det en større omvei om software.

Lenke til kommentar
hvem er  det  i dag  som støtter  henholdsvis  bd-rom ,hd-rom eller begge formatene ?

9453261[/snapback]

 

Tenker du inn hold eller hardware?

 

Universal og Paramount er eksklusive HD DVD

 

Warner støtter begge formater

 

og resten er Blu-Ray

 

På hardware fronten så er Toshiba, Microsoft, Onkyo og ett par til som støtter, Toshiba eneste som har gitt ut spiller til nå.

 

Sony, Pioneer, Panasonic, philips og andre støtter BD.

 

Mens LG er kun for begge formater, og Samsung som støtter BD gir snart ut sin første kombi-spiller, BDU-5000 eller noe slikt. Den ser ut til å bli den mest komplette til dags dato. Selv om den mangler sonefrihet på DVD og BD

Lenke til kommentar

jeg ønsker mest å vite hvem som lager kombi spillerne.

 

jeg hadde håpet på at flere hadde støttet begge formatene slik at man ikke er låst ekskludert fra mange titler bare fordi man kanskje har kjøpt den ene typen .

 

jeg hadde håpet på at det en gang kom kombi brennere til pcen og kombi harddisk opptakere en eller gang , men det er vist ganske langt frem enda

 

kanskje noen kan bekrefte at det anda ikke er kommet ut filmtitler som kun er på bare HD-dvd eller BD.

 

så har jeg lurt på om det er mulig å skalere filmer fra bd eller hd til vanlig tv format ( pal)

Lenke til kommentar
1) jeg  ønsker mest å vite hvem som  lager kombi spillerne.

 

jeg hadde håpet på at  flere hadde  støttet  begge  formatene slik at man ikke er låst  ekskludert fra mange  titler  bare fordi man kanskje  har kjøpt den ene typen .

 

jeg hadde håpet  på  at det  en  gang  kom kombi brennere til pcen og  kombi harddisk opptakere en eller gang  , men det  er vist ganske  langt frem enda

 

2) kanskje noen kan bekrefte  at  det  anda ikke er kommet  ut  filmtitler som  kun er på bare  HD-dvd eller BD.

 

3) så har jeg lurt på om det  er  mulig  å skalere  filmer  fra bd eller hd  til  vanlig  tv format ( pal)

9455639[/snapback]

 

1) Kombispillere er som nevnt LG og Samsung... Det kommer nok flere alternativer hvis denne tåpelige krigen fortsetter. Jeg hadde håpet på ett format. Fy fy til begge sider.

 

2) Som nevnt så er Warner nøytral og gir ut på begge formater. Universal og Paramount er ekslusiv HD DVD og mer eller mindre resten er BD (Sony, Disney, Fox, MGM osv.) Det finnes flere lister på nett over filmer ekslusiv på det ene eller andre formatet og hvilke du kan få på begge formater.

 

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3112

 

http://www.thelookandsoundofperfect.com/ skal visstnok være en liste over tilgjengelige titler der, men det skjedde ikke noe når jeg trykket på lenkene.

 

3) Ja det er mulig å skalere HD ned til SD. Men du vil jo miste mange av fordelene ved HD. Nå er det flere fordeler ved HD blant annet andre codecs, som gjør at bildeopplevelsen kan bli bedre enn SD, men forskjellen minskes betraktelig. Hvis man i tillegg har liten skjerm som man sitter relativt sett langt unna vil det være lite å hente. Har du 720p skjerm av grei størrelse som du sitter ganske nærme, vil det være noe å hente. Om det er verdt det må du jo finne ut av selv. Du kan få eksterne scalere som gjør om til akkurat det formatet du ønsker å ha.

 

/O

Lenke til kommentar

om en film er i hd-format betyr ikke så mye for meg , ihvertfall ikke anda .

det som er viktig er å få se disse filmene hvis jeg ønsker det .

da er det dum å måtte bruke masse penger bare for å få se filmene.

 

Man kjøper hd tv-er og spillere i grunne bare for å få en bedre opplevelse av filmene. dette skal ikke være noen "tvang" men frivillig.

 

jeg bruker ordet "tvang" selv om det å se en film er frivillig så skal filmvalget også være frivillig .

 

mulig at jeg har gjentatt meg selv men noen av poengene mine er viktige for meg

Lenke til kommentar
om en film er  i hd-format  betyr ikke så mye  for  meg  , ihvertfall ikke anda .

det som er  viktig er å få se disse filmene hvis jeg  ønsker  det .

da er det dum å måtte  bruke  masse  penger  bare  for  å få se  filmene.

 

Man kjøper  hd  tv-er og  spillere i grunne bare for  å få en  bedre opplevelse av  filmene.  dette skal ikke være  noen  "tvang"  men frivillig.

 

jeg  bruker  ordet "tvang"  selv  om det å se en  film er frivillig  så skal filmvalget  også være frivillig .

 

mulig  at  jeg  har  gjentatt meg  selv  men noen  av  poengene mine  er  viktige  for  meg

9458099[/snapback]

 

Hvis du bruker en HD DVD eller BD spiller, og bruker composit utgangen så får du SD signaler. Det er ikke sikkert de omgjør signalet til SD når man bruker HDMI eller Component.

 

Og det blir vel ikke signal på composit utgangen hvis platen har HDCP sperring heller. Men de er det vel ikke noen av enda.

 

Jeg ville tro at du vil faktisk få ett bedre bilde av å bruke en HD/BD film omgjort til SD, enn hva en vanlig DVD ville sett ut. Så lenge begge bruker composit utgangen (dårligste utgang som finnes).

 

De færreste HD/BD spillerene har scart tror jeg, og da får man ikke mulighet for RGB signaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...