Gå til innhold

Kulturo: Hot Fuzz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Crazy-komedie om superpurken som blir sendt bort fordi han er så god at han får resten av styrken til å virke dårlig, filmen inkludert.

 

Les mer

 

En interessant omtale som skiller seg fra resten av omtalene med at den ikke er like overstrømmende positiv. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er litt uenig med artikkelforfatter i bedømmelsen. Noe som gjerne ikke er uventet, siden det sjelden skrives noe som alle er enig om.

 

Et av kjennetegnene til Edgar Wright som regissør er jo tendensene til å klippe dagligdagse hendelser slik at de virker mye mer kinetiske og spennende enn de ellers ville ha gjort. Dette har jo artikkelforfatter nevnt i en bisetning, men jeg opplever det også som en parodi på mange av de nyeste actionfilmene der hovedrolleinnehaverens fysiske begrensninger blir kamuflert i hyperaktiv klipping.

 

Jeg hadde jo sett Shaun of the Dead, og var egentlig litt spent på om Simon Pegg og kompani klarte å gjenta noe så vellykket i en annen setting, som i Hot Fuzz. Dermed var jeg litt kritisk når jeg satte meg ned i salen, men jeg må si at jeg ikke vil kalle den overveldende tørr og malplassert. Det er klart, det er kanskje et problem at jeg er storfan av britisk humor siden denne formen for humor ofte kan virke litt tørr for de som ikke setter pris på den. Men, har dere sett serien Spaced med de samme folka? Der vil jeg si at mye av humoren er tørr og malplassert, selv om det er noen gullkorn inniblant der også.

 

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg ikke tror at "Politiskolen" er den rette filmen å nevne når du nevner hvilken sort filmer som parodieres. Politiskolen er jo først og fremst en komedie, og parodierer mye annet innen sjangeren. Hadde du nevnt såkalte "Buddy cops" filmer som Bad Boys og lignende, hadde jeg vært mer enig. Filmer som er actionkomedier med mer action enn komedie. Filmer der hovedpersonen alltid har en replikk på lager, uansett situasjon. Den sorten filmer som "Naked Gun"-serien parodierte. Så, om man skal beskrive Hot Fuzz vil jeg påstå at "et britisk svar på Naked Gun og lignende" er mer betegnende.

 

Når det gjelder skrivefeil og slikt i artikler, er det ønskelig at vi brukerne sier fra om dette? I så fall, på PM eller direkte i tråden som omhandler artikkelen?

 

OT: Julin? Du skulle ikke ha slekt i Narvik da?

Lenke til kommentar

Jeg kan på ingen måte være enig at humoren er tørr i denne filmen - den sitter akkurat der den skal sitte.

 

Onkel Kompost: Enig at Spaced kan være litt tørt til tider, men har også sine kjempestunder. "Hello Brian" ;)

Det du nevner med vanligdagse ting som filmes mere spennende ble som nevnt i bonusdisken. De spurte visstnok politifolk hva som alltid var rolig og stille - og fikk svaret fylle ut papirarbeid. Det var derfor de valgte å gjøre det stikk motsatte =)

 

Jeg syns det er morsomt at de har comedy refereces til Shaun of the Dead, slik at fans som oss kan kose oss ekstra mye.

 

Filmomtaler: Du skulle ikke ha nevnt lydkvaliteten, da? Denne er virkelig på topp, spesielt fornøyd med LFE-sporet. Bildekvaliten er også utsøkt!

Lenke til kommentar

Når filmen får 6/10, så mener jo anmelderen at filmen er god. Skulle trodd filmen var slaktet, når man leser enkelte av kommentarene her :wee:

 

 

Selv så måtte ikke jeg anstrenge meg i det hele tatt for å like denne filmen her. Den er, i mine øyne, hakket bedre enn Shaun of the Dead og spesielt på slutten føltes det som om de parodiserte Michael Bay sin ultrakjappe klippestil til det fulle. For meg var i hvert fall dette en film som i stor grad var inspirert/parodiserte/gjorde narr av (alt etter hva man velger) Michael Bays stil og også endel andre actionfilmer/stiler. Filmen var en av årets høydepunkter for min egen del og jeg ga den vel 8/10 i min egen miniomtale. Britene er som vanlig best på humor og med kreative sprell.

Lenke til kommentar

Dette er minst årets morsomste film, jeg håper for anmelderens skyld at han hadde en dårlig dag. Ellers bør han la være å skrive om komedier i fremtiden.

En del av humoren i filmen forutsetter nesten at man er fra et lite tettsted, men det er mer enn nok annet å le av.

Hvis man tar den som en parodi på politiskolen-filmene er det kanskje ikke så rart at man blir skuffet. Filmen er vel også mer sprø enn sort.

Lenke til kommentar
Dotten: Er 6/10 virkelig "god"? Når man kommer rundt på 5/10 og 6/10 pleier jeg å tenke: "ja, hmm, det er en 3er på terningen, ja".

Hvis en film er god, så fortjener den mere enn 3'er mener jeg.

9453432[/snapback]

 

 

Hvordan Kulturo utdyper karakteren:

 

6 - Nokså godt

 

En utgivelse som får denne karakteren, er ganske god, og mange vil kunne finne glede i denne filmen eller plata. Her er det imidlertid vesentlige problemer som gjør at opplevelsen ikke nødvendigvis er like morsom hele tiden. En god del momenter kunne vært bedre. Disse utgivelsene fortjener absolutt å bli sjekket ut, men vær oppmerksom på at disse utgivelsene ikke nødvendigvis passer for alle.

 

Anmelderen har gitt filmen en god karakter, så da kan man med fordel forholde seg til det. Alltid like trist å se at de som er uenig konkluderer med at det må være noe galt med anmelderen. Det er jo bare tullete. Det er greit å verdsette at folk er forskjellig.

 

Men det har vel kanskje sluttet å undervise om at "smaken er som baken" :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at noen tror at det ikke skal være lov å kritisere anmeldelser.

Smaken er som baken, men det ordtaket er av begrenset nytte; det betyr ikke at det ikke er noe som heter dårlig smak. På samme måte som anmelderen feller en subjektiv dom over filmen, kan jeg felle en subjektiv dom over hans subjektive dom. Og sånn kan vi holde på, den eneste begrensningen er at ingen av oss til syvende og sist kan ha rett. Men jeg har bedre smak.

 

Litt å tygge på en lørdagskveld. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er trist at noen tror at det ikke skal være lov å kritisere anmeldelser.

 

For meg er det ikke synonymt å angripe anmelder som det er å angripe en anmeldelse. Det er faktisk en vesentlig forskjell. Man må faktisk ikke "ha en dårlig dag" eller "ikke ha sans for humor" for å gi eksempelvis denne filmen 6/10.

 

Paradoksalt nok fikk i tillegg filmen en god karakter. Det er kanskje verdt å få med seg og gjerne ta det som utgangspunkt. Her virker det jo som om filmen har fått 1,2,3 eller 4 når man leser kommentarene. Anmelderen har sett en film han syntes var ganske god. Så skriver han hvorfor han fant den ganske god, men flere i denne tråden kritiserer som om anmelderen ga filmen et dårlig skussmål.

Lenke til kommentar

Å angripe et produkt er ganske det samme som å angripe produsenten, det er bare litt mindre direkte.

Når det er sagt, hva er i veien med at jeg antar anmelderen hadde en dårlig dag når han ikke lo seg i hjel av denne filmen? Alle har vel gått på kino i dårlig humør? Rett som det er kommer man ut av salen og kan ikke skjønne hva folk er så jævla fornøyde for.

 

Og, i og med at jeg digget denne filmen, må jeg synes at de som ikke likte filmen, blant dem anmelderen, har dårligere smak enn meg. Noe annet ville vært hinsides underdanig, men det er vel kanskje slik man skal være her i landet. Det gidder ikke jeg.

 

 

Og 6 er ikke en god karakter, kan vi ikke slutte med det tullet der? I og med at den er over gjennomsnittet er den kanskje relativt god i forhold til den dårlige halvparten, men når man oppsøker underholdning er man som regel ikke ute etter litt over middelmådige opplevelser, man vil ha det godt over gjennomsnittlig gøy. På den måten er gjerne 7 minste akseptable karakter, mens det bare er 8, 9 og 10 som kan kalles virkelig gode. At det er trekk ved en 1-10-skala som kan gi inntrykk av at alt over 5 er brukbart, betyr ikke at det nødvendigvis er det, kvaliteten er ikke direkte proporsjonell med tallet og kan aldri være det. Den tankegangen kan legges på is til man trenger å rettferdiggjøre en 3-er eller en C eller, for den saks skyld, sin egen 6/10-film eller firer-album (eks-Idol-deltakere elsker denne tankegangen).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...