Gå til innhold

1,8-tommer på 160 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
viss 1,8" greier 160gb må det ligge mye mer potensial i 3,5" enn 1tb

9443907[/snapback]

Det slo meg også, tror problemet er prisen og evt teknologien for platene, på 3,5" tenker folk pris og kjøper heller 3*0.5TB en 1*1TB. Bærbare og andre enheter har ikke den muligheten men rart de ikke tenker på en 4-500GB 2,5" disk for dyre bærbare.

Regner med du kunne fått ut 3TB eller mer om du skalerte denne disken opp til 3,5

Lenke til kommentar
Er vel ikke det store markedet for større harddisker på stasjonær. 1 TB er mer enn nok for folk flest. 400 GB+ til laptop derimot er nok like rundt hjørnet.

9444032[/snapback]

Ja jeg bruker 74gb raptor i stsjonæren, noe som holder til mitt bruk, skal snart oppgradere med en til og sette i raid.

Ellers er det stort sjett lagringsplassen på serveren min som er litt liten, jeg kopierer inn all musikk, filmer, spill som jeg kjøper, samt musikkvideoer og serier jeg tar opp på dvd opptakeren =)

 

her ligger også regnskaper og bilder =)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Er nok denne som befinner seg i iPod Classic 160GB, ja. Synes det er merkeligere at 2.5" ikke har større kapasitet når 1.8" nå klarer å få plass til 160GB uten å være utilgivelig dyrt. Det er jo nesten umulig å få tak i mer enn 250GB 2.5"-disker, og spesielt ikke med mer enn 5400RPM. Synes dette er veldig dårlig. Jeg har 160GB 7200RPM-disk i min bærbare PC nå, noe jeg mener er et minimum og noe som burde være standard.

Lenke til kommentar
høres jo interessangt ut, men som OS disk i mindre bærbare er den nok heller i seneste laget vil jeg tro. får jo en ganske så høy accesstid med den der vil jeg tro.

9443842[/snapback]

Tja, det kommer jo an på hva man prioriterer når man konfigurerer de mindre (1,5kg og mindre) bærbare. Aksessene vil sikkert være over dobbelt så trege som på 2,5" 7200rpm-disker men så finnes det heller ikke 7200rpm-disker i 1,8"-størrelsen. Den hardeste konkurransen møter de nok fra SSD 1,8" som kan tilby svært raske aksesser, men har desto høyere pris og mindre kapasitet. Så dilemmaet for de som skal velge blir da god ytelse eller høy kapasitet og lav pris. Smak og behag.

 

viss 1,8" greier 160gb må det ligge mye mer potensial i 3,5" enn 1tb

9443907[/snapback]

Historisk sett har 2,5" harddisker vært omtrent dobbelt så rommelige. Nå er de største 2,5" på 320GB, mens det største som er tilgjengelig her til lands er 250GB. Videre så har tradisjonelt 3,5" vært i overkant av dobbelt så rommelige som 2,5" igjen. Skal man ta "regelen" helt på ordet så vil altså 160GB 1,8" bety 320GB 2,5" og 640GB 3,5". Dagens virkelighet er ikke nøyaktig som estimert men heller ikke forferdelig langt unna. (250GB 2,5" og 1TB 3,5" tilgjengelig)

Lenke til kommentar
Det er vel muligens en slik som er dyttet inn i den nye iPod classic 160gb? Det er ikke plass til en 2.5" i den og flashteknologi bruker den nok ikke. Så da vel produkter av denne typen snart på vei til norge?

9443795[/snapback]

 

Er temmelig sikker på at det er denne Apple bruker i sin nye 160gb iPod. Toshiba er Apples harddisk leverandør, og lansering av nye 1.8" hardisker fra Toshiba har en tendens til å falle sammen med lanseringer av iPoder med samme kapasiteten.

Lenke til kommentar
Ang 160 gb classic.

 

Jeg har lest på ipod lounge at hardisken de bruker der er en dual layer 80gb disk, så tror ikke det er disse 160gb discene.

 

Dette er også grunnen til at 160gb er en del tykkere enn 80gb varianten.

9453713[/snapback]

 

160gb disken er jo en dual layer 80gb harddisk da. Det betyr jo bare at det er en harddisk med to plater i, slik som den gamle 80gb hardisken hadde, de tykke ipoden har disker med to plater og de tynne har disker med en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg har lest på ipod lounge at hardisken de bruker der er en dual layer 80gb disk, så tror ikke det er disse 160gb discene.

9453713[/snapback]

"Dual platter" eller på norsk: "To platers-".

 

Vet noen ganske nyaktig hvor tykkere 160GB'n er? Hadde vært morsomt å vite.

9455161[/snapback]

I følge Toshiba er de henholdsvis 5 og 8mm tykke.

 

img0602.gif

9458914[/snapback]

Takk skal du ha. Det var jo ikke store forskjellen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...