Gå til innhold

Olympus bekrefter nytt speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok det etterhvert sagnomsuste E-3 som er på vei. Det er klart at Olympus må ha et skikkelig entusiast/proffkamera, hvis de ikke vil at den kundegruppen de har hatt i det segmentet skal forsvinne til andre merker. En del av dem har allerede gått over til andre merker, men noen av dem har holdt seg trofaste som Kai Thon i digit.no, og det på tross av at E-1 er ganske akterutseilt på de fleste områder.

Det som var spesielt med E-1 var ikke bare systemet Fourthirds, men også at det var et proffkamera til omtrent halve prisen av det Nikon og Canon kunne tilby på den tiden. Vi får håpe at E-3 blir like agressivt priset. Det bør det være med tanke på konkurransen fra D300 og 40D. I forhold til de ekte proffmodellene kommer nok E-3 til å være en prisbombe, men det som er spennende er om det kan ta opp kampen med semipro-modellene til Nikon og Canon på specs.

Lenke til kommentar
og det på tross av at E-1 er ganske akterutseilt på de fleste områder.

9432067[/snapback]

Kvakk, er mitt kjære E-1 akterutseilt? Det visste eg ikkje! Ja, ja...

9432134[/snapback]

På de fleste områder utenom ren bildekvalitet og værtetting, inkl. spatial oppløsning og støy (som strengt tatt også er bildekvalitet, men vi får holde oss til bildekvalitet for de som ikke bruker høy iso).

Lenke til kommentar
På de fleste områder utenom ren bildekvalitet og værtetting, inkl. spatial oppløsning og støy (som strengt tatt også er bildekvalitet, men vi får holde oss til bildekvalitet for de som ikke bruker høy iso).

9432437[/snapback]

 

Hadde vore artig å visst om du har erfaring med E-1. Ønskjer ikkje å dra i gang ein lang diskusjon om E-1, og i første innlegg var eg i det meir ironiske hjørnet. Mange meinte forresten at den var overprisa ved lanseringa, ved at Olympus prøvde å plassere den i eit proffsegment den strengt tatt ikkje klarte å leve opp til.

 

Men apropos akterutseilt, så er det likevel greit å oppleve at kameraet aldri bommar på kvitbalansen, ikkje er plaga med støv på brikken, har pixel-mapping som fjernar døde pikslar, har svært presis autofokus, ikkje fryktar regnet, er lettbygd, har ein svært godt dempa utløysarmekanisme, har god dynamikk og ligg klistra i handa med logisk plasserte knappar som gjer at eg sjeldan treng å ta auget vekk frå søkaren under fotografering.

 

Så er det nok andre eigenskapar ved huset som får oppdatering 17. oktober, så som raskare autofokus, fleire megapixlar, raskare motor, LiveView etc, og det gler vi oss alle til! Håper berre at arvtakaren produserer like gode fargar som Kodak-brikken i E-1 - på det feltet er den heilt suveren. Og rosinen i pølsa er Zuiko-optikken som for mange har vore ein viktig grunn til å velge Olympus i første omgang.

 

Her er kva Olympus viste fram i Sør-Korea sist veke:

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?id=olym...sc=asc&no=95367

http://www.biofos.com/whatnew.html

Lenke til kommentar

En venn av meg brukte E-1 frem til for en tid tilbake. Han hadde behov for større oppløsning til trykk (5mp er i det minste laget, selv om det gav en perfekt pixelstørrelse i forhold til sin tid). Støy betydde ikke så mye for han, men for meg betyr det noe. Ellers synes også jeg at dynamikken er flott på E-1, og fargene, naturligvis. Ellers er det klart at på områder som hastighet, spatial oppløsning og støy så er E-1 relativt avdanket i forhold til dagens semipro-standard.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...