Gå til innhold

Guide: OS på en alternativ måte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Njaeioa...

 

Man kan se for seg at man har en veldig tynn tynnklient. Si en enkel mikrobrikke som har en nettverksstakk, en IO-driver (tastatur, mus og skjerm) og en fullverdig nettleser (dette er vel det vanskeligste på en såppass tynn klient).

Denne ber du koble seg til "mittwebos.bedriftsintranett.no" for eksempel.

 

Da blir det nesten operativsystemet til den tynntynnklienten...

 

EDIT:

utenom det så ville jeg nok kallt det webdesktop eller noe sånt.

 

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
For å ikke glemme Windows XP kan jo også kjøres via minnepinne (har gjort dette selv), men kan legge til at det er noe herk og pes med å sette opp.

 

Frankie

9431988[/snapback]

Hørtes interessant ut, vil man da kunne kjøre XP på hvilken som helst maskin, bare plugge i minnepennen og boote opp din egen XP innstallasjon?

Lenke til kommentar
Visste ikke at FreeBSD fantes som LiveCD, takk for tipset! Skulle gjerne sett flere på DVD også, ikke bare pga størrelsen men også hastigheten

9431783[/snapback]

Det går an å brenne CD-ISOer på DVD slik at de blir startbare.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For å ikke glemme Windows XP kan jo også kjøres via minnepinne (har gjort dette selv), men kan legge til at det er noe herk og pes med å sette opp.

 

Frankie

9431988[/snapback]

Hørtes interessant ut, vil man da kunne kjøre XP på hvilken som helst maskin, bare plugge i minnepennen og boote opp din egen XP innstallasjon?

9432341[/snapback]

Hvis du har Windows installert på en harddisk så kan man flytte harddisken over til en annen maskin og starte opp i noen tilfeller. Det er ikke å anbefale på grunn av stor fare for trøbbel med drivere, aktivering osv, men man kan ha flaks og få det meste til å fungere på den måten.

Lenke til kommentar

BartPE kvalifiserer muligens også til "OS uten installasjon"? Du får XP sitt pre-boot enviroment til disposisjon og du kan legge til egne drivere, programmer osv. Kan være tildels svært nyttig men det er kanskje mest nyttig til disaster recovery, har aldri prøvd å bruke det som OS

 

 

Åja, holdt på å glemme at QNX kommer på floppy, der får du et fullverdig system med browser, epost, egen webserver osv. Ikke allverdens driverstøtte men hva venter du på 1.44MB :)

Lenke til kommentar
Visste ikke at FreeBSD fantes som LiveCD, takk for tipset! Skulle gjerne sett flere på DVD også, ikke bare pga størrelsen men også hastigheten

9431783[/snapback]

Det går an å brenne CD-ISOer på DVD slik at de blir startbare.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For å ikke glemme Windows XP kan jo også kjøres via minnepinne (har gjort dette selv), men kan legge til at det er noe herk og pes med å sette opp.

 

Frankie

9431988[/snapback]

Hørtes interessant ut, vil man da kunne kjøre XP på hvilken som helst maskin, bare plugge i minnepennen og boote opp din egen XP innstallasjon?

9432341[/snapback]

Hvis du har Windows installert på en harddisk så kan man flytte harddisken over til en annen maskin og starte opp i noen tilfeller. Det er ikke å anbefale på grunn av stor fare for trøbbel med drivere, aktivering osv, men man kan ha flaks og få det meste til å fungere på den måten.

9432412[/snapback]

Mener du at man kan brenne enhver cd ISO på en dvd uten å få problemer?

 

Jeg koblet en hd med Linux installert over på en helt annen pc(fra singel core til dualcore, nytt hk osv), og det gikk helt uten problemer. Men det er vel noe som kan gå smertefritt siden Linux finner ut hva den har under boot, samt at driverne ligger i Linux selv. Uansett, ble imponeret!

 

Har ellers forsøkt Virtalbox en del ganger nå, installert de fleste windows os og en del Linux distroer, og det fungerer rimelig bra.

Lenke til kommentar

Merkelig at hverken Puppy Linux eller DSL (Damn Small Linux) er nevnt under livecd variantenen. De er jo blannt distroenen som faktisk er raske uansett hvordan du kjører de.

 

Puppy støtter live cd med lagring av tilbake til cd/dvd, minne penn, og flere forskjellige former for harddisk innstallasjoner, og den er rask som pokker :cool:

Lenke til kommentar

Eneste alterativet jeg har prøvd var en Live-CD for Ubuntu når jeg var på The Gathering '04 i et desperat forsøk på og få Internett på den vrange, stae og utdaterte Compaq'en min.

 

Har hatt lyst til å prøve noen Linux distroer fra memorystick lenge nå, så jeg får vel snart legge til side et par hundringser.

 

Edit:

 

Da jeg så illustrasjonsbildet så var det første jeg tenkte "argh, de skriver 'You' foran alt - idioter!"

Da jeg så at de skrev 'Trash Bin' istedenfor 'YouTrash' tenke jeg.... idioter!

 

Med andre ord så er det mye som skal til før jeg blir fornøyd. :D

Endret av PlatypusPedersen
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For å ikke glemme Windows XP kan jo også kjøres via minnepinne (har gjort dette selv), men kan legge til at det er noe herk og pes med å sette opp.

 

Frankie

9431988[/snapback]

Hørtes interessant ut, vil man da kunne kjøre XP på hvilken som helst maskin, bare plugge i minnepennen og boote opp din egen XP innstallasjon?

9432341[/snapback]

Hvis du har Windows installert på en harddisk så kan man flytte harddisken over til en annen maskin og starte opp i noen tilfeller. Det er ikke å anbefale på grunn av stor fare for trøbbel med drivere, aktivering osv, men man kan ha flaks og få det meste til å fungere på den måten.

9432412[/snapback]

 

Der finnet eit program for Windows XP, som heiter Mojopac. Der starter ein opp maskinen på vanleg måte, plugger inn minnepennen og logger deg inn på OSet.

 

Fordeler med dette programet er at det er enkelt å installere, Host PC systemet er avskilt, og ein kan installere dei fleste kjente program/spill på det uten at det treng å verte installert på Host PC.

Ulemper er: At du må ha Adminstrator rettigheter på Host PC, (skal vist verte løst i seinare versjon), det er eit tregt system siden alt går gjennom USB. og det er ein pris på ca. $50

 

Eg bruker det flittig på jobb, og er fornøgd med systemet.

Lenke til kommentar
For å ikke glemme Windows XP kan jo også kjøres via minnepinne (har gjort dette selv), men kan legge til at det er noe herk og pes med å sette opp.

 

Frankie

9431988[/snapback]

Hørtes interessant ut, vil man da kunne kjøre XP på hvilken som helst maskin, bare plugge i minnepennen og boote opp din egen XP innstallasjon?

9432341[/snapback]

ja det er mulig, men bytter du hovedkort, altså tar med windowsen til en annen maskin så tryner maskina. Akurat det samme som skjer viss du installerer windows på harddisk og bytter maskin, eller bare hovedkort, så går windows på tryne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...