Gå til innhold

Internett uten virus og spam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et selskap i India introduserer et alternativt Internett, som skal kunne fungere uten spredning av virus og spam.

9424014[/snapback]

Så det internettet vi bruker i dag fungerer ikke uten spredning av virus og spam? Fillern.

 

Kikket igjennom presentasjonen, så ut som en haug med flotte uttrykk som tilsammen utgjorde et slags luftslott.

Lenke til kommentar

Delvis genial idé egentlig. Jeg har selv vurdert et differensiert trust P2P konsept og la ut noen tanker rundt det på RWT, men fikk ikke mye respons. Det er nok litt vanskelig å venne seg til tankegangen. Jeg hadde imidlertid ikke vektlagt kontroll av data i mitt konsept, men heller bruker differensiert trust for å unngå byzantine angrep og det en gjerne kaller "gaming" i P2P sammenheng der flere snyltere går sammen om å lure resten. Ser heller ikke helt hensikten med å kvitte seg med domener.

Lenke til kommentar

"Programvaren som gir tilgang til det nye nettet tillater ingen uklarerte programmer."

 

Dette vil vel i praksis si at dette nettverket kun vil autentisere maskiner som kjører properitær programvare? (Da typisk Microsoft-programvare og lignende..) Isåfall er dette et skritt i veldig feil retning.

Lenke til kommentar

Presentasjonen fra NetAlter var ellers full av overfladisk teknoblabla, luftige antydninger om "business potential", og selvmotsigelser av typen "Dette er ikke Internet, men vi skal bruke IPv6" .......

 

Lykke til, sier jeg. Og en kontor-adresse av typen "Behind Deep Mandir Theater" er muligens ikke uvanlig i India, men det er ikke direkte overbevisende.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Prøvde å bruke den "gi andre et tips om artikkel" på VG, her for ikke så lenge siden. Jeg opplevde at noen hadde misbrukt den ene e-post adressen min til å sende over 250 e-poster. :(

 

Det er jo litt leit. Men det er jo vanskelig å gjøre noe med saken når hvem som helst kan bruke hvilken som helst e-post adresse. Dette er kanskje ett problem som kommer til å vokse, eller hva tror dere?

 

Det er ihvertfall flust av websider som har en slags "Gi andre et tips"-tjeneste.

Lenke til kommentar

Den tekniske fordelen ved at en har forskjellig tillit til andre noder basert på f.eks organissasjonstilhørighet er ikke ubetydelig. Dagens P2P nettverk er vesentlig begrenset ved at de ikke skiller på dette. En annen node blir trodd på alt den sier, noe som begrenser hva slags informasjon en faktisk har nytte av å utveksle. Eksempler kan være nettverkstopologi og informasjon om ressursutnyttelse som er egnet informasjon for optimalisering av nettverket, men utsatt for "gaming".

Endret av enden
Lenke til kommentar
"Programvaren som gir tilgang til det nye nettet tillater ingen uklarerte programmer."

 

Dette vil vel i praksis si at dette nettverket kun vil autentisere maskiner som kjører properitær programvare? (Da typisk Microsoft-programvare og lignende..) Isåfall er dette et skritt i veldig feil retning.

9424197[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Åpen kildekodeprogrammer vil nok også bli autentisert, men det vil nok ikke bli sånn at du bare kan lage et program å legge det ut. En slik autentisering krever nok mer ressurser enn en vanlig domeneregistrering. Og kjenner jeg selskapet som står bak teknologien rett vil de nok sørge for at de tjener litt penger på det.

 

Jeg er også skeptisk til at dette er patentert teknologi. Det behøver selvfølgelig ikke å ha noe å si, men hvis selvskapet som står bak teknogien for monopol og ikke åpner det opp tviler jeg på at ting over tid vil utvikle seg i positiv rettning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...