Gå til innhold

Vista 32-bit og Memory Remap enablet


Anbefalte innlegg

Har tenkt å dual-boote 32-bit Vista med 64-bit Linux. Med 4GB minne må man enable memory remapping for at Linux skal få bruke alt. Men hvordan går det med Vista?

 

Lest litt forskjellige forklaringer på hva som skjer ved remapping som tilsier enten at vista vil se 2GB av minne (eller 3GB som noen sier) og resten er utenfor visbart område. andre sier at remapping forflytter PCI address space som jeg mistenker kan forkludre ting for Vista.

 

Så spm er: Kan noen med 4GB minne og 32-bit OS si hva som skjer når remapping er enablet ?

 

Dette avgjør om jeg kjøper 2GB eller 4GB minne i ny maskin som bestilles snarest :)

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som jeg skrev så har jeg funnet div forklaringer som kræsjer med hverandre. Jeg snakker om at jeg har funnet 2 kræsjende forklaringer på hvordan remappingen flytter om på address space og ønsket en selv-opplevd hva-skjer og ikke en google-it og link til en en utdatert artikkel som ikke omhandler Vista fra Microsoft.

 

For å hjelpe litt: Gitt f.eks. Asus P5K med 4GB minne installert og Memory remap enablet, hvordan ser et 32-bit OS ting?

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og for evt folk som søker og får opp denne topic'en:

 

Asus P5K, 4GB ram og memory remap enablet:

XP 32-bit og Vista 32-bit: Ser 3,25GB ram og device i/o tar øvre del av addresseområdet.

De restrerende 768MB vises i 820-mappet og Vista 32-bit feilaktig prøvde å bruke det før microsoft kom med patch. XP oppførte seg riktig hele tiden.

 

Vista 64-bit og Linux 64-bit ser 4GB minne med 768MB av det over 32-bit området.

 

Snip:

 

000000000-00009fbff : System RAM

00009fc00-0000fffff : IO

000100000-0cff7ffff : System RAM

0CFF80000-0ffffffff: IO

100000000-12fffffff : System RAM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...