Gå til innhold

Raskeste Blu-ray-brenner hittil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Få laget en intern enhet til rundt 1000 kr. og jeg skal faktisk vurdere det.

9403259[/snapback]

Husk at plater også er dyrt og man ikke får brent blu-ray filmer på de. Å spille av blu-ray filmer er alt for kronglete og DRM-befengt også. For meg vil blu-ray aldri bli interessant. Selv til 500 kr for brenneren og 1 krone per plate. Platene rommer så lite at de likevel ikke egner seg til backup fra harddisker. Å brenne 20-30 plater er uaktuelt når jeg kan ta backup i ett jafs til en ekstern harddisk. Ennå verre blir det når man må skaffe nye plater for å ta en ny backup, men enkelt kan legge en ny backup over den gamle backupen på harddisken.

 

Nei, både blu-ray og HD-DVD er for lite og for sent. Jeg tror ikke de vil bli noe særlig populære på PC. I hvert fall ikke før prisen blir langt lavere enn nå.

Lenke til kommentar

Jau det er mye som tyder på at Blu-ray og HD-DVD aldri vil bli noe mer enn en nisje på samme måte som laser disc var i sin tid. Kun de virkelig interesserte vil legge ut tusenvis for avspiller og tv som støtter teknologien. Sålenge formatkrigen raser videre, så vil dvd fortsette å blomstre uansett, helt til vi får en ny revolusjonerende lagringsteknologi.

Lenke til kommentar
Jau det er mye som tyder på at Blu-ray og HD-DVD aldri vil bli noe mer enn en nisje på samme måte som laser disc var i sin tid. Kun de virkelig interesserte vil legge ut tusenvis for avspiller og tv som støtter teknologien. Sålenge formatkrigen raser videre, så vil dvd fortsette å blomstre uansett, helt til vi får en ny revolusjonerende lagringsteknologi.

9403513[/snapback]

 

Hvorfor det? Det har allerede kommet filmer i HD format på topp 10 listen til Amazon.com (som også inkluderer vanlig DVD). I tillegg selges det nå mer HD DVD og Blu-Ray kombinert enn det selges VHS i USA. Alle som har hjemmekino og har sett både HD og DVD på et lerret eller en stor TV vet at forskjellen er verdt investeringen. Som lagringsteknologi er nok HD platene ikke så interessant så lenge prisen er høy, men denne vil også falle.

Lenke til kommentar
Få laget en intern enhet til rundt 1000 kr. og jeg skal faktisk vurdere det.

9403259[/snapback]

Husk at plater også er dyrt og man ikke får brent blu-ray filmer på de. Å spille av blu-ray filmer er alt for kronglete og DRM-befengt også. For meg vil blu-ray aldri bli interessant. Selv til 500 kr for brenneren og 1 krone per plate. Platene rommer så lite at de likevel ikke egner seg til backup fra harddisker. Å brenne 20-30 plater er uaktuelt når jeg kan ta backup i ett jafs til en ekstern harddisk. Ennå verre blir det når man må skaffe nye plater for å ta en ny backup, men enkelt kan legge en ny backup over den gamle backupen på harddisken.

 

Nei, både blu-ray og HD-DVD er for lite og for sent. Jeg tror ikke de vil bli noe særlig populære på PC. I hvert fall ikke før prisen blir langt lavere enn nå.

9403417[/snapback]

 

Ja, jeg er litt enig, som lagringsmedium er det nok lenge til jeg bruker noen av disse, ikke tror jeg at jeg kommer til å orke å kjøpe noen filmer på det før det kan rippes på en grei måte heller, greit å ha ting på disk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Heh, skarve 3 ganger dyrere (i beste fall) enn harddisker.

 

AtW

Lenke til kommentar
I tillegg selges det nå mer HD DVD og Blu-Ray kombinert enn det selges VHS i USA.

 

Erm, det skal ikke så forferdelig mye til for å slå VHS salg da...

9404071[/snapback]

 

Sant, men det er allikevel første gangen det skjer.

http://www.highdefdigest.com/news/show/Ind...HS_in_Sales/845

 

DVD kommer til å vare en stund enda, men sakte men sikkert kommer også HD formatene til å trenge seg inn i butikkene på fler og fler steder. Dette er jo en selvforsterkende effekt når fler skaffer seg HD TV'er, avspillere og nye datamaskiner med innebygd HD brennere. På ett eller annet tidspunkt når dette salget en slags kritisk masse og folk tar det for gitt. Da kommer utfasingen av vanlig DVD for alvor til å starte, selv om vi er noen år derfra enda. For en filmsamler er det ihvertfall et must å ha platene fysisk i hylla fremfor å streame de fra nettet eller ha noen harddisker liggende med masse rippet innhold.

Lenke til kommentar
For en filmsamler er det ihvertfall et must å ha platene fysisk i hylla fremfor å streame de fra nettet eller ha noen harddisker liggende med masse rippet innhold.

9404784[/snapback]

 

Allurat det skjønner jeg ikke, jeg synes ikke det er noe must å ha det "fysisk i hylla". Tvert imot er det vesentlig mer praktisk å ha det på disk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som om det ikke var formatkrig nok så kommer det ennå et format inn i krigen:

 

Third High Definition DVD Format to Come This Fall.

HD VMD from New Medium Enterprises Incoming

 

Spilleren NME’s ML622S får en anbefalt utsalgspris på 179€ (243$) og platene rommer i starten 30GB. Filmformatet blir

MPEG-2/MPEG-2 HD, VC-1 or H.264 codecs in up to 1080p (1920x1200, progressive scan) resolution with up to 45Mb/s bitrate along with Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS audio.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...