Gå til innhold

Nei til Open XML i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ha vært enklere hvis Microsoft hadde benyttet seg av ODF som allerede er standardisert, enn å begynne å lage en nesten identisk ISO standard.

 

Men det er hyggelig å se at standard norge er kritiske til formatet, og ikke stemmer ubetinget ja.

 

Til slutt ble ihvertfall konklusjonen til standard norge saklig, med en rekke punkter de vil ha rettet.

 

Men det jeg reagerer mest på er vel det at Microsoft ikke bruker eksisterende ISO standarder i formatet sitt, slik som tid og dato standard.

Lenke til kommentar

Yess!! :D Dette er gode nyheter som betyr at vi stemmer for å beholde friheten og leverandøruavhengigheten. Jeg er spent på å lese hvilke forbehold som settes. Håper de har fått med seg de fleste punktene som har vært sterkt kritisert og setter krav til hvordan de kan løses på en måte som er til beste for alle.

 

Det er også gledelig å se at standardiseringskomitéen ikke har overkjørt kritikerne, men faktisk hørt seriøst på deres argumenter. Det tror jeg vi kan takke Martin Bekkelund og flere av hans meningsfeller for. En stor takk til dem for innsatsen! *applaus*

 

At Sverige fikk annullert sin stemme skulle bare mangle. Det vitner bare om at det internasjonale samfunnet fungerer. Maken til skandaløs prosess som svenskene har vært gjennom skal man lete lenge etter i skandinavisk sammenheng.

Lenke til kommentar

Det endelige resultatet, etter at alle land har stemt, er jo det avgjørende. Derfor er det skremmende å lese hva ms gjorde i Sverige. Ser at det samme skjer andre steder også, som Spania, Tyskland, Portugal og sikkert flere;

«It looks like Germany is the new Portugal, actually. You do remember how in Portugal IBM and Sun were not allowed in the room because it was allegedly "too small" despite having empty chairs? Well, in Germany, Google and Deutsche Telekom were allowed in the room but were not allowed to vote» Link :no:

Men det er godt at vi fikk et nei fra Norge.

Lenke til kommentar

En gledens dag :fun:

 

Det skulle egentlig bare mangle at en så elendig "åpen" standard som OOXML ikke skulle gå igjennom.

 

I tillegg er jo ODF forlengst ISO-sertifisert, og det heter jo at man ikke skal ha to tilsvarende standarder som gjør samme jobben. Sånn sett burde vel ikke OOXML vært vurdert for ISO-sertifisering i det hele tatt.

 

 

Jeg har i hvertfall for lengst tatt konsekvensen, og bruker konsekvent ODF når jeg skal publisere eller sende ut dokumenter. Så lager jeg en link (hvis jeg gidder) til en .doc fil som en ekstraservice for alle sløvinger der ute :tease:

 

Da er det bare å håpe videre at alle "festtale-politikerne" her i landet tar konsekvensen, og krever at alle offentlige dokumenter benytter en skikkelig ISO-standard istedenfor .doc eller .docx og alt det fjaset.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Du kan jo titte i denne

9397385[/snapback]

Stemmen fra Norge er med andre ord Yes, with comments. Mye bedre enn et rent "Yes", naturligvis, men jeg mener nå det riktige hadde vært å stemme "No, with comments" da det vil kreve mer av Microsoft og ECMA i forhold til forbedringsforslagene de ulike nasjonale standardiseringsorganene, deriblant Standard Norge, kommer med. Jeg liker imidlertid lesningen av kommentarene fra Standard Norge, særlig:

 

Simplify the information model and document structure, in order to ease implementation, interoperability and the processing of the OOXML documents. Where possible use notations in conformance with ODF.

Det er deilig å se at Standard Norge henviser til ODF og gjør sammenligningen mellom OOXML og ODF åpenbar, noe den naturligvis også er. La oss håpe ISO sentralt også legger merke til dette og derfor sier nei til OOXML, i hvert fall i denne runden. Så får vi se hva OOXML har å by på i neste runde (mest sannsynlig til våren, hvis Microsoft får nei nå).

Lenke til kommentar

Det eneste bra med OOXML er porteringen av gamle dokument format til en åpen standard. Det støtter jeg fullt ut. Siden vi allerede har en åpen standard for dokument lagring bør selvsagt den brukes.

 

Med andre ord, Microsoft kan lage en standard for hvordan oversette MS dokumenter til ODF.

 

Noe annet trenger vi ikke.

Lenke til kommentar
Stemmen fra Norge er med andre ord Yes, with comments. Mye bedre enn et rent "Yes", naturligvis, men jeg mener nå det riktige hadde vært å stemme "No, with comments" da det vil kreve mer av Microsoft og ECMA i forhold til forbedringsforslagene de ulike nasjonale standardiseringsorganene, deriblant Standard Norge, kommer med. Jeg liker imidlertid lesningen av kommentarene fra Standard Norge, særlig:

9397683[/snapback]

 

Den norske stemmen er "Nei, med kommentarer og forslag til endringer". Ja, med kommentarer er ikke et gyldig stemmevalg.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det blir feil å pirke på tingene for å godkjenne office sin xml som iso. Vi har jo allerede odf ferdig sertifisert. Her kunne Microsoft heller bidratt selv istedenfor å bølle igjennom sitt eget format.

 

På den andre siden er det veldig hyggelig nytt at åpene formater nå presser Microsoft. De er nok veldig redd for office-pakken sin som er ganske så innbringende. Ja, for tenk om folk kunne velge selv.

 

Dette her blir som med Blue Ray vs HD DVD. Formatkrigen hjelper ingen og går ut over alle.

 

Håper hele verden konverterer til Linux snart, så har vi en pengemaskinbølle mindre å forholde oss til her i verden selv om det sikkert vil ta sin tid. Jeg syntes i dag at alternativene er gode nok på alle fronter. Microsoft er ihvertfall ikke en gjeng med idealister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noen som vet hvorfor MS ikke vil benytte ODF ?

 

Har de kommet med en fornuftig grunn eller er det bare svada ?

 

Edit:

 

Dersom OOXML blir en ISO standard må (etter min mening) ODF kanselleres. To standarder for det samme = ingen standard.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Jeg syntes det blir feil å pirke på tingene for å godkjenne office sin xml som iso. Vi har jo allerede odf ferdig sertifisert. Her kunne Microsoft heller bidratt selv istedenfor å bølle igjennom sitt eget format.

 

9399092[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Hadde svaret blitt ubetinget nei, hadde det vært en stor risiko for at ECMA/MS hadde brukt formatet slik det er uansett. Med konstruktive kommentarer, og faktisk forslag til forbedringer som nærmer seg interoperabilitet med ODF, kan faktisk prosessen lede til det beste resultatet, nemlig at en samlet standard vokser fram.

 

Husk at MS har lagt betydelige ressurser ned i OOXML. Dette gjør det vanskelig å snu.

 

Alt er nemlig ikke perfekt med ODF, på enkelte områder er faktisk OOXML bedre og mer utdypende.

 

Får ISO kontroll over begge, er også det enklere å få til en slik samordning på sikt.

 

Man må bare få bort det som gjør OOXML devis lukket først, og de norske kommentarene angriper faktisk mange av de sentrale punktene her.

 

@Tiltman:

Det primære argumentet har vel vært at ODF har svak mediehåndtering og noe annet i samme gate. Som skrevet ovenfor, OOXML er faktisk bedre enn ODF på enkelte områder, men svakhetene overskygger etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...