Gå til innhold

TEST: PC Power & Cooling Silencer 750 Quad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mmm, akkurat som forventet av PCP&C strømforsyninger. Er en grunn for at alle PC'ene i huset unntatt denne spillmaskinen jeg sitter på nå har en PSU fra dem i seg. (Lol, takker Dell og forumet deres for henvisningen til PCP&C p.g.a deres håpløse bruk av proprietær teknologi i noen eldre maskiner jeg brukte før).

 

PC Power & Cooling Silencer 750 har ikke modulære kabler, noe vi helst skulle sett på en strømforsyning i denne klassen.

 

Der har vel SilverStone, Seasonic og til dels Enermax en liten fordel, men jeg har alltid brukt PSU'er med kabler som er "ryddet unna" på en fin måte (uten å skape det mange tror kan bli "elektro-magnetiske bomber" :roll::p ).

Lenke til kommentar

Flott test.

 

Det er morsomt at hw.no presenterer PSU-tester i toppklassen. Kudos :)

 

Normalt sett skulle jeg sagt noe ala: "Vanskelig å skryte sponsorenes produkter opp i skyene når måleinstrumentene har inntatt banen".

Men nok får være nok, jeg har vært kritisk nok de siste årene. Dette var en svært god test, enkelt og greit.

 

 

Men - Ja, det er alltid et men - jeg reagerer på følgende i artikkelen: "PC Power & Cooling Silencer 750 har ikke modulære kabler, noe vi helst skulle sett på en strømforsyning i denne klassen."

 

Hvordan i alle dager kan dere påstå noe sånt?

Er det fra en 14is sitt standpunkt, eller fra en kyndig entusiast?

 

Skal dere begynne å klage på manglende katoder som blinker i takt med musikken også?

 

Det er nå en gang slik, at modulære kabler er en styggedom. Det er ikke noe annet en flere kontaktpunkter. Flere kontaktpunkter er lik mer motstand og nok et sted det kan bli dårlig kontakt.

Jeg blir skuffet hver eneste gang jeg hører folk klage på manglende muligheter for dårlig kontakt og varmgang. (les: modulære kabler)

 

Som ikke molexpluggene har voldtatt nok RAID-arrays, så skal dere grine over ar vi ikke får mulighet til å fortsette på samme sti?

 

Fy skam :)

Endret av formann
Lenke til kommentar

Det er nå en gang slik, at modulære kabler er en styggedom. Det er ikke noe annet en flere kontaktpunkter. Flere kontaktpunkter er lik mer motstand og nok et sted det kan bli dårlig kontakt.

Jeg blir skuffet hver eneste gang jeg hører folk klage på manglende muligheter for dårlig kontakt og varmgang. (les: modulære kabler)

 

Den økte motstanden er et ikke-problem i de fleste tilfeller, og de aller fleste har fester som er langt mere solide enn festene "i andre enden" (ikke at jeg kan huske å ha problemer på den siden heller). At de modulære kablene er mer praktiske veier i mine øyne opp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Flott test.

 

Det er morsomt at hw.no presenterer PSU-tester i toppklassen. Kudos :)

 

Normalt sett skulle jeg sagt noe ala: "Vanskelig å skryte sponsorenes produkter opp i skyene når måleinstrumentene har inntatt banen".

Men nok får være nok, jeg har vært kritisk nok de siste årene. Dette var en svært god test, enkelt og greit.

 

 

Men - Ja, det er alltid et men - jeg reagerer på følgende i artikkelen: "PC Power & Cooling Silencer 750 har ikke modulære kabler, noe vi helst skulle sett på en strømforsyning i denne klassen."

 

Hvordan i alle dager kan dere påstå noe sånt?

Er det fra en 14is sitt standpunkt, eller fra en kyndig entusiast?

 

Skal dere begynne å klage på manglende katoder som blinker i takt med musikken også?

 

Det er nå en gang slik, at modulære kabler er en styggedom. Det er ikke noe annet en flere kontaktpunkter. Flere kontaktpunkter er lik mer motstand og nok et sted det kan bli dårlig kontakt.

Jeg blir skuffet hver eneste gang jeg hører folk klage på manglende muligheter for dårlig kontakt og varmgang. (les: modulære kabler)

 

Som ikke molexpluggene har voldtatt nok RAID-arrays, så skal dere grine over ar vi ikke får mulighet til å fortsette på samme sti?

 

Fy skam :)

9386622[/snapback]

 

Godt og høre at du liker testen :)

 

Når det gjelder kommentaren om de modulære kablene. Dette er så klart ikke noe vi legger veldig vekt på under totalvurderingen, faktorer som spenning, rippel, effektivitet og støy teller omtrent 95 %

 

Så lenge det er snakk om gode kontakter til de modulære kablene(strømforsyning -> kabel) så vil spenningstapet og varmegangen i skjøten ha meget liten praktisk betydning. Men, det er akkurat dette PC-Power & Cooling har lagt til grunnlag da de valgte og ikke ha modulære kabler på noen av sine strømforsyninger. For ekstrem entusiasten er det fult forståelig at de vil ha det så perfekt som mulig - slik som på strømforsyningen PC Power & Cooling 1KW-SR.

 

Silencer 750 W er en kraftig og meget stabil strømforsyning som godt passer til entusiasten, men samtidig retter den seg nok mot den øverste delen av mainstream markedet, noe som er grunnen til at jeg valgte å skrive det jeg skrev om de modulære kablene.

 

Modulære kabler er ikke en styggdom slik jeg ser det. For mainstream markedet er det meget ideelt, men for ekstrem entusiastene har jeg full forståelse for at de helst vil ha alt "så perfekt som det kan bli", ergo ikke den ekstra skjøten.

 

Jeg var nok litt "skarp" når jeg skrev "noe vi gjerne skulle ha sett", men som sagt, dette ble ikke vektlagt i konklusjonen :)

Lenke til kommentar

Kanonbra test Jørgen!

 

Kan ikke si annet enn at Hardware bør være glad for at de har en freelancer som deg..! Strømforsyningstestene er de som holder høyest standard. Har en lignende forsyning selv, og er mektig imponert. Greit å få hamlet opp med litt etterkjøpsdissonans i forhold til pris o.l. Pc&C har faktist hjulpet klokkingen min litt også, da stabile railer er meget viktig. Iallefall når alt er presset maks og man trenger noen megahertz til...

Endret av stoolman
Lenke til kommentar

Hehe, denne gangen ville jeg ikke legge meg ut på den turen (ender opp med flisespikking som forrige gang :roll: ), men var artig å se at formann sitt innlegg rett etter min forrige post kommenterte det som faktisk falt først inn i hodet mitt da jeg leste det avsnittet i artikkelen.

 

There's high-end.... and then there's *High-End*. :p

 

Ellers en meget god omtale (noe som jeg glemte å nevne tidligere). Liker de utdypende PSU testene nå etter at HW.no fikk de nye måleapparatene i boks... :thumbup:

 

EDIT: Heh, der var Mr. S ja... dropper a bruke quote allikevel. ;)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Strømforsyningen har en aktiv PFC-krets og en Metall-Oksid-Varistor (MOV). Sistnevnte er et komponent mange billigprodusenter kutter vekk for å spare kostnader, men med en slik på plass er strømforsyningen beskyttet mot lynnedslag, samt at den vil få inn en renere spenning

 

Hvordan ser en MOV ut? Er den på et av bildene? Ikke minst, hva er det egentlig? ;)

Lenke til kommentar
Strømforsyningen har en aktiv PFC-krets og en Metall-Oksid-Varistor (MOV). Sistnevnte er et komponent mange billigprodusenter kutter vekk for å spare kostnader, men med en slik på plass er strømforsyningen beskyttet mot lynnedslag, samt at den vil få inn en renere spenning

 

Hvordan ser en MOV ut? Er den på et av bildene? Ikke minst, hva er det egentlig? ;)

9389674[/snapback]

 

Det kommer snart en guide som forklarer ting slik som dette.

 

En MOV er rund, ofte gul og er skjeldent mer enn 8mm i diameter. Den sitter ofte mellom andre komponenter, så det er vansklig å få tatt bilde av den.

 

En MOV er akkurat det samme komponentet som sitter i ovespenningsværm(lynværn). Hovedfunksjonen er at den skal kutte av "urenheter" i spenningen som kommer inn til strømforsyningen. Disse urenhetene er små peaks på sinuskurven til spenningen. Når strømforsyningen får en ren spenning inn, er det lettere og få en ren spenning ut.

 

Det er akkurat slike "urenheter" et lynnedslag skaper, bare i betydelig større skala. Med en MOV på plass i strømforsyningen, vil du da være beskyttet mot lynnedslag - men husk at lynet har andre veier inn i maskinnen din.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Har 2 av denna, koster nå 1k =)

 

Veldig gunstig pris iforhold til ytelsen, kan bare ikke si hvor fornøyd med ytelsen jeg er, støynivået er lavt, bruker du 600 watt, bråker bråker skjermkort cpu osv mer vil jeg nok si ;)

 

80 mm kjøler psu'ne godt nok dem, testa CFX med 3.2 ghz phenom( clocka seffølgelig) og det bruker nok strøm det.

 

holdt ut fint den ;)

 

og det var bare en psu :D men, liker å kjøre dual, så har jeg nok kraft i mange år :D

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...