Gå til innhold

Nytt rotverktøy fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig? SONY eier virkelig ingen grenser for frekkhet. Jeg synes glasset rant over flere ganger under den forrige rootkit-skandalen. Blant annet blånektinga, "dette er til det beste for kjøperne", "vi har fjernet det på ordentlig denne gangen" og så videre. Sony kan se langt etter penger fra min lommebok fra tidligere episoder, dette stiller dem ikke noe bedre. Håper flere vil styre unna Sony-produkter på grunn av stadige overgrip på forbrukerne.

Lenke til kommentar
Av og til må man stille spørsmålet om noen er onde eller dumme... Sony er tydeligvis begge dele... Må bare sørge for å fraråde flest mulig, også ikke teknisk kompetente å kjøpe noe som helst fra Sony. Skal ha en ny mobiltelefon i huset, det blir ikke en SE!

 

M.

9376043[/snapback]

 

 

Helt enig. Nå må vi forbrukere stå sammen og virkelig markere at den slags overtramå ikke blir godtatt. Og det er kun en måte å vise Sony hva vi mener. Vi må kutte ut produktene deres. Også jeg som skulle ha meg en ny Vaio. Nå driter jeg faktisk i hele Vaio'n.

 

Overvåkning og politistater er det det Sony ønsker?

 

Dropp alt fra sony og la dem blø.-

Lenke til kommentar
Er det mulig? SONY eier virkelig ingen grenser for frekkhet. Jeg synes glasset rant over flere ganger under den forrige rootkit-skandalen. Blant annet blånektinga, "dette er til det beste for kjøperne", "vi har fjernet det på ordentlig denne gangen" og så videre. Sony kan se langt etter penger fra min lommebok fra tidligere episoder, dette stiller dem ikke noe bedre. Håper flere vil styre unna Sony-produkter på grunn av stadige overgrip på forbrukerne.

9375994[/snapback]

Herregud!

 

Kan ikke sammenligne dette med det rootkit-opplegget som var med CD-platene.

 

Tatt fra Digi.no sin artikkel:

Den aktuelle minnepinnen, Sony Micro Vault USM-F, er ikke noen helt vanlig minnepinne, siden den også inkluderer en fingeravtrykkleser. Ifølge F-Secure benyttes den skjulte mappen trolig til å hindre at fingeravtrykk-identifiseringen blir klusset med eller omgått, men selskapet mener metoden som er blitt benyttet er uheldig.

http://www.digi.no/php/art.php?id=394420

 

Vil klassifisere dette som en stygg bug i programvaren som følger med den aktuelle minnepennen med fingeravtrykkleser... Ikke et "overgrip" på forbrukere.... :roll:

Lenke til kommentar
Ikke glem rootkit'et (SecuROM) en får med det nysluppede spillet BioShock til PC da; det er det også Sony som står bak  :!:

9376227[/snapback]

 

Ja, denne saken virker ikke så ille, mer uduglight enn tvilsommme hnsikter, securom derimot, som sony har en finger med i spillet når det gjelder(?) er et vesentlig mer tvislomt produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og la oss ikke glemme at hekser er onde, og skal brennes levende på bål!

 

Men ærlig talt... Den første rootkit-skandalen var ikke pen. Dette derimot, har fint lite sammenligningsgrunnlag med den saken, utover at det gjelder et produkt fra samme (enorme) selskap.

 

Skal man rope rootkit! rootkit! bør man i det minste vite hva et rootkit er...

 

Og mens vi er igang - hvor mange av dere som sitter og hyler om dette nå, kjører til daglig windows med administrator-tilgang på skrivebordspc'n? Og i tillegg nesten ukritisk installerer programvare dere finner på internett?

 

Nei, dette handler vel først og fremst om hype - oversettbart til annonseinntekter på "nyhetssider" ala denne... Ikke imponert.

 

:nei:

Lenke til kommentar

At hardware.no publiserer en artikkel hvor de kaller dette for et "rotverktøy" (eller litt mer forståelig; rootkit) er jo en tragedie. Det er kun snakk om et alvorlig sikkerhetshull, langt fra noe rootkit. Jeg synes huske at kvaliteten på artiklene var betraktelig bedre før, når vi hadde hw.no, programmer.no, overklokking.no osv.

Lenke til kommentar
At hardware.no publiserer en artikkel hvor de kaller dette for et "rotverktøy" (eller litt mer forståelig; rootkit) er jo en tragedie.

9376728[/snapback]

Jeg er helt enig. Flere av nyhetene her de siste dagene har "itavisen-kvalitet". (f. eks denne saken, samt den saken med hackeren som er "tvunget" til å bruke Windows)

Lenke til kommentar

Som det sies i kilden; "But the similarities lie in the fact that like the Sony BMG rootkit, this software uses a hidden folder and hides files in it".

 

Jeg misliker selvsagt sterkt at det installeres drivere som gjemmer foldere, og jeg misliker enda sterkere at de gjemte folderne er åpne for å brukes av andre. Dog er det å kalle dette for et rootkit er å ta litt hardt i; alt som er likt er noen av teknikkene for å gjemme filer fra antivirus-programmer.

Lenke til kommentar
At hardware.no publiserer en artikkel hvor de kaller dette for et "rotverktøy" (eller litt mer forståelig; rootkit) er jo en tragedie.

9376728[/snapback]

Jeg er helt enig. Flere av nyhetene her de siste dagene har "itavisen-kvalitet". (f. eks denne saken, samt den saken med hackeren som er "tvunget" til å bruke Windows)

9376897[/snapback]

 

Det er skribentens måte å fortelle oss hvor han har søkt om jobb :whistle:

Lenke til kommentar
Som det sies i kilden; "But the similarities lie in the fact that like the Sony BMG rootkit, this software uses a hidden folder and hides files in it".

9377030[/snapback]

 

Hvis driveren som blir installert faktisk gjemmer filene på API nivå, betyr det at de benytter seg av NtQueryDirectoryFile() & NtVdmControl() API-ene som må hookes i systemet for at det skal fungere (kilde: rootkit.com). Dette er selvfølgelig ikke standard "Skjul mappe" tagging på mappa, men "litt" low-level kernel overstyring via driver.

 

Denne måten å gjemme unna filer på benyttes i så og si alle rootkits og gjør at brukeren ikke tror det ligger noen filer på de angitte stedene. Det er helt klart at Sony kan legge inn hva som helst i disse mappene og styre med dem som de selv vil. Men å kalle det rootkit hvis det ikke kan fjernstyres kan jeg være enig er litt drøyt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...