Gå til innhold

- Trygt med mobil i bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I sine undersøkelser studerte de to studentene frekvensen av mobilbruk i bil etter klokken 21 om kvelden på ukedager. Mange mobiloperatører i USA tilbyr gratis ringing til sine kunder etter dette tidspunktet. I følge studentene burde ulykkesstatistikken dermed også forverres etter klokken 21.

 

Eller kanskje det blir ringt like mye før klokken 21 om kvelden ?

Lenke til kommentar

Latterlig lite informativ artikkel. Bare antok de at folk ringer mer før klokken 21, og dermed burde se flere ulykker? Dessuten er det jo færre personer ute å kjører sent på kvelden enn midt på dagen, så da skulle man jo bare forvente at ikke ulykkestallet steg.

 

Artikkelen ga meg ingenting, really.

Lenke til kommentar

du snakker om elendig "undersøkelse". Det kan jo være man ringer like ofte før kl 21 som etter... I tillegg er sikkert trafikkmønsteret totalt annerledes om kvelden som midt på dagen/rushtiden vil jeg tro. Så det bør rapporteres inn færre ulykker sent om kvelden.

 

Selv mener jeg at å snakke i hands-free ikke er noe bedre enn å snakke i håndholdt mobil, da det er hodet som må ha fokus på trafikkflyten, ikke antall hender på et ratt.

Lenke til kommentar

Tenker det å skrive tekstmeldinger mens man kjører er en større synder. Uansett har de jo sammenlignet statistikk tilbake til 1987. De har altså ikke sammenlignet antallet ulykker før klokken 21 med antall ulykker etter klokken 21, men antallet ulykker etter klokken 21 helt tilbake til 1987, slik jeg forstod det, og da gir det litt mer mening.

Lenke til kommentar

Kult, etter å ha lest originalartikkelen, takk for linken. Det er jo nettopp slik vi mennesker er, vi anpasser risikonivået automatisk slik at den ikke blir for høy eller for lav, men sånn "passe".

 

Det er ingen tvil om at oppmerksommheten ledes bort fra vegen når vi snakker i telefonen, og nettopp derfor anpasses fart, avstand, valg av fil osv ganske så automatisk slik at vi allikevel har full kontroll, eller føler at vi har nok kontroll.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...