Gå til innhold

Foto

Forskjell på Tiptronic og Multitronic


8 svar i denne tråden

#1 RickyG

RickyG

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 387 innlegg
  •   28. august 2005

Skrevet 27. august 2007 - 14:08

Driver å ser på Audi A4 1,9tdi, og noen av dem kommer med Tiptronic og noen Multitronic. Hva er forskjellen på dem og hva er minus og pluss i forhold til hverandre?
  • 0

#2 gxi

gxi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 983 innlegg
  •   14. november 2002

Skrevet 27. august 2007 - 14:43

Tiptronic er en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt. Multitronic er en trinnløs kasse basert på variatorprinsippet. Giroverføringen skjer med et kraftig stålbånd som står mellom to hjul med (enkelt forklart) variabel diameter.

Mutlitronic er helt klart det beste sånn i praksis uten å ta hensyn til slitasje vil jeg si uten å ha prøvd noen av delene, men vil tro Tiptronic-kassene er mer solide og slitesterke. Kan tenke meg til at både det ene og det andre kan ryke i den stålbåndoverføringen. Variatorprinsippet er relativt lite utprøvd på biler med mye effekt, men har vært mye brukt i mindre motoriske redskaper som motorsager, driller, etc.

Dette innlegget har blitt redigert av jonepet: 27. august 2007 - 14:44

  • 0

#3 Frododendron

Frododendron

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 innlegg
  •   17. januar 2002

Skrevet 27. august 2007 - 16:41

Hei.

Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst.
  • 0

#4 Llandari

Llandari

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 198 innlegg
  •   20. september 2001

Skrevet 14. september 2007 - 22:39

Kjører en selv A6 2,4 med MLT, og etter å ha prøvd en 1,9 TDI med Tiptronic i dag er jeg ikke i tvil om hva som er mest behagelig å kjøre med ihvertfall :)

Hva som er mest holdbart etc. får andre svare på.
(Som de også har gjort)
  • 0

#5 Magnardona

Magnardona

    Bruker

  • Medlemmer
  • 13 innlegg
  •   26. februar 2007

Skrevet 18. februar 2008 - 12:37

Hei.

Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst.



Jeg har tydeligvis en av de tidlige modellene hvor den etter hvert er blitt litt "nøkkete". Dvs. ved under 2000 o/min og litt motstand vil motoren nøkke litt. Er det noe kjent løsning for dette, bortsett fra å bytte girkasse??
  • 0

#6 trra

trra

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 205 innlegg
  •   30. november 2003

Skrevet 18. februar 2008 - 19:17

Har sikkert nevnt det en fantasilion ganger før, men vær nøye med oljebytte på disse, er ikke oppgitt service intervaller på disse girkassene(tip\multi).
  • 0

#7 Nikkor

Nikkor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 946 innlegg
  •   7. april 2003

Skrevet 19. februar 2008 - 00:07

Når bør man gjøre det da? Har en a6 med tip nå som har kjørt 95k 00 mod, tror ikke oljen har vært byttet på den før.
  • 0

#8 trra

trra

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 205 innlegg
  •   30. november 2003

Skrevet 19. februar 2008 - 07:51

Da er det bare å bytte den hvis det ikke har blitt gjort, er vel også et filter\sil som må byttes. Produsenten av girkassa anbefaler 60.000km, husk riktig olje.

Btw, en vag dealer kan fort ta 6000kr for bytte av olje\filter

Dette innlegget har blitt redigert av trra: 19. februar 2008 - 07:53

  • 0

#9 audigeir

audigeir

    Bruker

  • Medlemmer
  • 87 innlegg
  •   18. januar 2006

Skrevet 25. februar 2008 - 11:27

Har 98 mod 2.4Q Tip. som nå har gått 270+. Har vært veldig fornøyd med bilen og ingen problemer så langt med kassa, det er heller ikke skiftet olje på kassa :)
Men igjen så kommer det nok annpå hvordan bilen er blitt kjørt/behandlet. Kjør alltid rolig frem til bilen er god og varm, så er det fritt frem for å bruke bilen hardt etterpå. (har alltid fungert på mine biler).

Har ikke hatt MT før så har ikke noe å måle imot.
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere