Gå til innhold

Acer sluker Gateway


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hverken HP eller Dell produserer vell bærbare maskiner?

9369264[/snapback]

Det spørs jo hva man legger i produsent. Må man lage alle komponenter i maskinen selv for å være en produsent? I så fall er det ikke mange som er produsenter. Kan man ikke være en produsent selv om man handler inn deler fra ulike under-produsenter, tester og selger systemet? :)

Lenke til kommentar
Det spørs jo hva man legger i produsent. Må man lage alle komponenter i maskinen selv for å være en produsent? I så fall er det ikke mange som er produsenter. Kan man ikke være en produsent selv om man handler inn deler fra ulike under-produsenter, tester og selger systemet? :)
Det er ingen 'totalprodusenter' igjen, tror jeg. Edit: Skjønt, Levono eier kanskje nok saker og ting til å kunne fungere slik og Asus har nærmet seg (men kommer til å splittes opp nettopp på grunn av dette).

 

Acer var vel den siste av de store som produsere alt selv (eller heleide noen som gjorde), men de omstrukturerte rundt årtusenskiftet og delte seg opp slik at morselskapet (Acer Group) solgte vekk store eierandeler i nystartede autonome divisjoner. Wistron, BenQ, Apacer, AOpen, m.fl. er alle avleggere av dette eller tidligere eid av Acer.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Hvem er de 2 største produsentene?

9369159[/snapback]

HP og Dell :) Acer og Lenovo kniver om tredjeplassen.

9369185[/snapback]

 

 

Nå lager jo hverken HP eller Dell maskiner.. selv ikke acer lager egne maskiner..

 

men såvidt jeg vet gjør lenovo det.

 

De to største produsentene er nok Compal og Quanta. Asus ligger vel forsåvidt på en 4dje plass om man inkluderer ALL OEM produksjon asus gjør for HP,Dell,Apple,medion, sony og med fler..

 

Er usikker på hvem som er 3dje plass.. men regner med noen har svaret på det

 

også'

 

 

Det spørs jo hva man legger i produsent. Må man lage alle komponenter i maskinen selv for å være en produsent? I så fall er det ikke mange som er produsenter. Kan man ikke være en produsent selv om man handler inn deler fra ulike under-produsenter, tester og selger systemet? 

 

Med produsent regner iallefall jeg et firma som fysisk skrur maskinen isammen.. og siden hverken HP eller dell gjør dette.. så regner jeg dem IKKE som produsenter. Dette burde jo du vite Howard

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
håper vi får noen bra pc'r ut av dette da..

for min del håper jeg pc'markedet beveger seg inn i det portable igjen.. vil ikke ha 19" slepbare, jeg vil ha søte 13" på 1kg og 10timer batteri

9369155[/snapback]

 

10 timer batteri er hva jeg håper å se for meg, med 2-3 batteri, for sovetid er en fjerdedel, og flyturen er en evighet!

Lenke til kommentar
men såvidt jeg vet gjør lenovo det.
Lenovo hadde ingen ODM-business å snakke om når de overtok ThinkPad-merket, og de brukte i alle fall både Compal og Quanta frem til i fjor. Mulig de planlegger å 'gå hele veien' selv etter hvert, men enn så lenge er nok maskinene stort sett bygget hos 'the usual suspects'.
Er usikker på hvem som er 3dje plass.. men regner med noen har svaret på det
Om ikke Asus har karret seg dit til nå (de vokste vel raskere enn sine nærmeste konkurrenter i fjor) er det nok Inventec, Wistron eller Elitegroup (hvis man også regner inn Uniwill).
Med produsent regner iallefall jeg et firma som fysisk skrur maskinen isammen. og siden hverken HP eller dell gjør dette.. så regner jeg dem IKKE som produsenter.
Med 'maskinen' antar jeg du da mener chassis, hovedkort og skjerm. Underleverandører bruker alle, og jeg tror (som nevnt) den siste produsenten som 'hadde alt under et tak' var 'gamle' Acer. Det er nok bare Asus (og kanskje Lenovo) som kvalifiserer av de som også selger maskiner til sluttbruker, og snart kan vi stryke Asus fra den lista også.
Lenke til kommentar
men såvidt jeg vet gjør lenovo det.
Lenovo hadde ingen ODM-business å snakke om når de overtok ThinkPad-merket, og de brukte i alle fall både Compal og Quanta frem til i fjor. Mulig de planlegger å 'gå hele veien' selv etter hvert, men enn så lenge er nok maskinene stort sett bygget hos 'the usual suspects'.
Er usikker på hvem som er 3dje plass.. men regner med noen har svaret på det
Om ikke Asus har karret seg dit til nå (de vokste vel raskere enn sine nærmeste konkurrenter i fjor) er det nok Inventec, Wistron eller Elitegroup (hvis man også regner inn Uniwill).
Med produsent regner iallefall jeg et firma som fysisk skrur maskinen isammen. og siden hverken HP eller dell gjør dette.. så regner jeg dem IKKE som produsenter.
Med 'maskinen' antar jeg du da mener chassis, hovedkort og skjerm. Underleverandører bruker alle, og jeg tror (som nevnt) den siste produsenten som 'hadde alt under et tak' var 'gamle' Acer. Det er nok bare Asus (og kanskje Lenovo) som kvalifiserer av de som også selger maskiner til sluttbruker, og snart kan vi stryke Asus fra den lista også.

9374713[/snapback]

 

Jepp

Asus går i Acer sine fotspor.. splitter ODM/OEM business.. men det er det nødt til om de skal ha vekst i begge segmenter..

Lenke til kommentar
Med produsent regner iallefall jeg et firma som fysisk skrur maskinen isammen.. og siden hverken HP eller dell gjør dette.. så regner jeg dem IKKE som produsenter.

9373145[/snapback]

Så du mener f.eks. HP får maskinen HELT ferdig produsert? De bare putter på klistremerker og skrur ikke i en eneste skrue selv? Hva med f.eks. harddisk og optisk drev? ;)

 

Hva med de som designer og tester produktene selv, men overlater selve produksjonen til andre (f.eks. Nvidia). Er ikke de en produsent?

Lenke til kommentar
Det spørs jo hva man legger i produsent. Må man lage alle komponenter i maskinen selv for å være en produsent? I så fall er det ikke mange som er produsenter. Kan man ikke være en produsent selv om man handler inn deler fra ulike under-produsenter, tester og selger systemet? :)
Det er ingen 'totalprodusenter' igjen, tror jeg. Edit: Skjønt, Levono eier kanskje nok saker og ting til å kunne fungere slik og Asus har nærmet seg (men kommer til å splittes opp nettopp på grunn av dette).

 

Acer var vel den siste av de store som produsere alt selv (eller heleide noen som gjorde), men de omstrukturerte rundt årtusenskiftet og delte seg opp slik at morselskapet (Acer Group) solgte vekk store eierandeler i nystartede autonome divisjoner. Wistron, BenQ, Apacer, AOpen, m.fl. er alle avleggere av dette eller tidligere eid av Acer.

9371146[/snapback]

 

Acer eier ikke Foxcon som lager store deler av acer sine maskiner.

Lenke til kommentar

Huh? Det er da ingen som har påstått at Acer eier Foxconn. Forøvrig lager ikke Foxconn 'store deler av Acers maskiner' heller (det var noe snakk om at de skulle produsere for Acer for et par år siden, dog).

 

Foxconn (Hon Hai) er (og har vært) en svær deleleverandør til nesten alt mellom himmel og jord og ODM for en milelang rekke kjente produkter (som Nano, PS2 og etterhvert PS3, for eksempel), men hele laptoper har ikke vært en stor del av menyen så langt. De har imidlertid lenge vært interessert i å utvide virksomheten innenfor dette markedet, og det var snakk om at det kanskje skulle kjøpe både Quanta og den mindre produsenten Arima. Siste nytt er imidlertid at de satser alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...