Gå til innhold

Seagate inn på SSD-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

om disken kan lese fra brikekne på 1000Gbps, så hjelper det lite når grensesnittet (i dette tilfellet IDE) er 100Mbps.

 

så en SSD disk om har en lesehastighet på 2Gbps og IDE/100 så får du kun en overføringshastighet på 100Mbps og ikke 2Gbps.

 

Har samme synet på USB1.1/2.0 nettverkskort på 100/1000Mbit. USB er vell bare 60 elns.. så da får du ikke brukt det.

Lenke til kommentar

Nå blander du veldig her. Det er viss forskjell på Gbps/Mbps og GB/s og MB/s. I tillegg tror jeg du misforstår P-in-P litt. Poenget var nok at det å bruke IDE-standarden ikke gjør så mye fordi få disker pr. dags dato faktisk klarer å utnytte det noe særlig. Hjelper veldig lite med masse båndbredde mot disken når disken ikke klarer å lese raskere enn 80MB/s f.eks.

 

PS: USB2.0 opererer med 480Mbit/s som også er 60MB/s.

Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

Kablene er alt for tungvindte, og i tilegg må man ha overgang om man benytter en stasjonær PC, bare tull å bruke IDE i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

om disken kan lese fra brikekne på 1000Gbps, så hjelper det lite når grensesnittet (i dette tilfellet IDE) er 100Mbps.

 

så en SSD disk om har en lesehastighet på 2Gbps og IDE/100 så får du kun en overføringshastighet på 100Mbps og ikke 2Gbps.

 

Har samme synet på USB1.1/2.0 nettverkskort på 100/1000Mbit. USB er vell bare 60 elns.. så da får du ikke brukt det.

9342257[/snapback]

De bruker vel ide siden dette er mest vanlig på bærbare enda? og denne er hovedsakelig tenkt mot bærbare.

 

Det gir liten mening å snakke om hva båndbredde blir om 3-4 år for en disk som lanseres snart, er lite problem å lansere en sata versjon ver å endre kontrolleren.

er selv enig i at en sata versjon hadde vært å foretrekke.

 

og jeg ser helt klart nytten av 100mb/s usb1 netverkskort og 1gb/s usb2 kort.

Hvis du får 60mb/s ut av et 100mb/s usb1 netverkskort er det 6 ganger mer en fra et 10mb/s kort, selvsagt ville et internt kort være bedre men du kjøper usb fordi du ikke får brukt internt kort.

Samme gjelder for alle 1gb/s kort, det er sjelden du får utnyttet det fult ut pga at disker osv er tregere men vil yte bedre en 100mb/s

Lenke til kommentar
Igjen diskuteres SSD eller flash-disker uten at noen butikker har de, eller noen av dem som diskuterer har sett snurten av en SSD... :hmm:

Jeg har nå i 2 år sett bilder av SSD, og lest rapporter om hvor langt de nå har kommet i kapasitet. Men finnes de å få kjøpt?  :thumbdown:

9342880[/snapback]

Det er noe som heter prisguiden Link

 

Jeg foreslår at de bolter fast 40GB raskt minne til hovedkortet, så slipper vi alt tullet med systemdisk.
Det blir for lite. Jeg har tre OS på maskinen så da trengs det større plass. For dem som bare har windows men med flere spill så blir også det for lite. Feks. spillet Bioshock er på 8,5gig. Da er det bedre å koble til det man trenger selv, enn å ha en disk som man ikke bruker men som man pent må betale for. Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

Kablene er alt for tungvindte, og i tillegg må man ha overgang om man benytter en stasjonær PC, bare tull å bruke IDE i mine øyne.

 

AtW

9342390[/snapback]

 

Mulig at jeg misforsto noe her nå, men jeg fikk intrykk av at det i første omgang var snakk om disker for bærbare og da har det vel ikke så mye å si om det er IDE snakk om? Disker for bærbare er vel eksklusivt plug and play og benytter seg ikke av kabel eller..?

Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

Kablene er alt for tungvindte, og i tillegg må man ha overgang om man benytter en stasjonær PC, bare tull å bruke IDE i mine øyne.

 

AtW

9342390[/snapback]

 

Mulig at jeg misforsto noe her nå, men jeg fikk intrykk av at det i første omgang var snakk om disker for bærbare og da har det vel ikke så mye å si om det er IDE snakk om? Disker for bærbare er vel eksklusivt plug and play og benytter seg ikke av kabel eller..?

9343006[/snapback]

alle disker og eksterne enheter kobles til hk vha kabel

Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

Kablene er alt for tungvindte, og i tillegg må man ha overgang om man benytter en stasjonær PC, bare tull å bruke IDE i mine øyne.

 

AtW

9342390[/snapback]

 

Mulig at jeg misforsto noe her nå, men jeg fikk intrykk av at det i første omgang var snakk om disker for bærbare og da har det vel ikke så mye å si om det er IDE snakk om? Disker for bærbare er vel eksklusivt plug and play og benytter seg ikke av kabel eller..?

9343006[/snapback]

 

Disken kan jo fint benyttes til stasjonære også, og det går fint ann å koble sata-disker til bærbare, så personlig ser jeg ikke helt vitsen med at det er IDE.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om det benyttes IDE standarden eller ikke har vel ikke så mye å si siden overføringshastigheten på brikkene uansett ikke er så stor at det er behov for noe annet...

9342106[/snapback]

 

om disken kan lese fra brikekne på 1000Gbps, så hjelper det lite når grensesnittet (i dette tilfellet IDE) er 100Mbps.

 

så en SSD disk om har en lesehastighet på 2Gbps og IDE/100 så får du kun en overføringshastighet på 100Mbps og ikke 2Gbps.

 

Har samme synet på USB1.1/2.0 nettverkskort på 100/1000Mbit. USB er vell bare 60 elns.. så da får du ikke brukt det.

9342257[/snapback]

Hastigheten for PATA er 100MB/s ikke 100Mb/s

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si...

Først sier seagate at de ikke vil bry seg med ssd, så saksøker de et SSD selskap for "copyright infringement" for noe selskapet hadde hatt i over 10 år, og nå vil de lage SSD selv men sier "SSD vil ALDRI ta over"...

Harddiskers lese- og skrivehastighet er begrenset av 5 hovedsaklige mekaniske betingelser, 3 av disse er nevt over: Rotasjonshastighet, reaksjonstid på lesearmen, data-tetthet på platen, antall plater, og plate-diameter (for hastigheten på ytre deler av platen).

Antall plater øker maks lesehastighet for "sequential reads/writes", men det er begrenset hvor mange plater det er plass til i disken.

På grunn av de fysiske begrensningene på rotasjonshastighet (pga. sentripetalakselerasjon) kan man ikke ha stor platediameter OG høy rotasjonshastighet, og man kan heller ikke ha ubegrenset rotasjonshastighet.

Vi har allerede møtt veggen på rotasjonshastighet på 15K rpm, og det er ikke mye forbedringspotensiale på lesearmen heller. Så det man er avhengige av nå er data-tetthet og å gjette seg til hvor neste data skal leses fra og plassere disse i cache.

Det ser ikke ut til å være stort forbedringspotensiale i cache, og data-tetthet blir begrenset av fysiske fenomener som tetthet på magnetisme.

 

Flashdisker derimot baserer seg på silikon og vil ha en tilsvarende utvikling som RAM og CPU har hatt de siste årene, pluss at man har noen punkter med STORT forbedringspotensiale her som harddisker ikke KAN få.

Noen av disse punktene er:

1. Internt raid0 (striping) i flashdisken ved å plassere fler flash-databanker på paralelle linjer. Ved å bruke mange små enheter som kan lese/skrive uavhengig av hverandre.

2. Flashdisken kan lages liten og lett nok til å passe i PCI-e spor, hvis man har nok paralelle flash-moduler kan man teoretisk i dag oppnå mange gigabytes/s over PCI-e x16. (Dette har blitt gjort av Fusion-io som brukte 4 av sine io-drive SSD kort (pci-e x4) i raid0, de oppnådde over 3gigabytes/s kontinuerlig overføring med over 100k IOPS (operasjoner pr sekund) ved 4k random).

3. Flashdisker får ikke lengre "access-time" av at flere blir plassert i raid0, og "access-time" på flashdisker er fra 0.3 til 0.05ms sammenliknet med 4.5ms for den raskeste 15k disken.

4. Hvis man bruker ram eller ram/flash hybrid-disker kan man få flere ganger raskere både overføringshastighet og "access-time"

 

De som sier at flashdisker suger på skriving og random skriving har tydligvis ikke undersøkt nøye nok, med programvare fra EasyCo kan en del av de bedre flashdiskene slå de raskeste 15k diskene på disse punktene, og io-drive som er nevnt over har 700mb/s opprettholdt overføringshastighet ved 4k 100% random skriving...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...