Gå til innhold

45 nm for bærbare neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mange kjerner blir det i disse? to i alle?

9334861[/snapback]

To kjerner i alle modellene.

 

Når kommer firekjerners for bærbare?

9334863[/snapback]

Jeg leste noen rykter om 1. halvdel av 2008 en eller annen plass som jeg ikke finner igjen nå, så ta det med en klype salt.

 

Ellers så må man tydeligvis være kjapt ute med å oppgradere sine nye maskiner med 800FSB, hvis man skal oppgradere i det hele tatt. Når 1066FSB kommer så fases nok ut eller prises nok ut 800FSB-modellene. Dvs. at en bærbar med 800FSB som er kjøpt denne sommeren må oppgraderes innen ca 1 - 1,5 år for å få den oppgradert til en fornuftig pris. Personlig vurderer jeg litt å kjøpe en maskin med Core 2 Duo T5250 (667FSB) som også støtter 800FSB på grunn av brikkesettet PM965. Deretter for å oppgradere prosessoren til en passe rask Penryn med 800FSB i løpet av 2008.

Lenke til kommentar
mange kjerner blir det i disse? to i alle?

9334861[/snapback]

 

Ja!

 

Når kommer firekjerners for bærbare?

9334863[/snapback]

 

Nå er det vel lite vits i firekjerners for bærbare enn så lenge, lite med programmer etc som utnytter dette effektivt. Og ikke minst fordi man trolig har problemer med å få disse til å bli kjølige nok. Regner med at et firekjerners design vil ha TDP på 45 - 55 watt (med samme kjernene), noe som er i meste laget for bærbar design.

 

Men det kommer nok, muligens at de klarer dette til Montevina plattformen.

 

Edit: Klart at Simen1 var raskere ute enn meg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser ut som Intel er på krigsstien igjen ja.

De satser hardt for og få fram 1066fsb, som da er meget bra.

Håper bare at de ikke kommer på den "glippen!" at cpu blir for varme, de nærmer seg jo ganske dramtatiske 3.06ghz. A

 

AMD sin Griffin og bobcat vil nok bli en smule under...

Men vi får se hva som skjer med "barcelona" til desktopen åssen den blir.

Lenke til kommentar
:dribble:  45nm, det frister litt det. Hva skal AMD gjøre med denne nyheten?

9335123[/snapback]

45nm betyr jo lite i seg selv, det er jo ikke sikkert at ytelsen blir noe bedre...

9335493[/snapback]

 

Nei, men effektbruken og varmeutviklingen blir mindre, noe som er en viktig faktor i bærbare PC'er i dag.

Lenke til kommentar
:dribble:   45nm, det frister litt det. Hva skal AMD gjøre med denne nyheten?

9335123[/snapback]

45nm betyr jo lite i seg selv, det er jo ikke sikkert at ytelsen blir noe bedre...

9335493[/snapback]

 

Nei, men effektbruken og varmeutviklingen blir mindre, noe som er en viktig faktor i bærbare PC'er i dag.

9336746[/snapback]

Trodde ikke det var noen garanti for det engang. Mener faktisk å ha lest at de siste krympingene i seg selv ikke har redusert effektforbruket vesentlig.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Lekkasjestrøm har vært et økende problem de siste krympingene. Dvs. lekkasjestrøm står faktisk for en stor andel av effektutviklingen. Nå tror jeg Intel har løst det bra ved denne krympen (når jeg ser på klokkehastigheter på desktop-versjoner osv), men vi vet jo ikke hvor bra det går neste gang. Kanskje intel tar ut så mye potensiale nå at det ikke er så mange teknologier som kan hjelpe ved en overgang til 32nm. AMD ligger jo som kjent 1-2 hakk bak Intel på prosessteknologi og har dermed noen flere uspilte kort på hånda i tilfelle det blir bom stopp på 32nm.

 

Siden Core 2 Xtreme X7800 (for bærbare) skal få en høyere TDP på 44W enn de 35W T7xxx-serien bruker så kan det godt hende de planlegger det samme trikset for 2,8GHz-versjonen av penryn for bærbare. Den som er toppmodell i følge artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...