Gå til innhold

Gi oss fet teknologi nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KOMMENTAR: Kom igjen da, Tele-Norge! Vi er lut lei av å være på sjimpansestadiet i teknologiracet.

 

Les mer

9328992[/snapback]

 

 

Det er vel i utgangspunktet opperatørene som styrer teknologien vår, dvs mobilt og interenett. Når Telenor og Netcom spyttet i x antall milliarder i GSM antenner en gang på 90 tallet, tar det noe tid før de faktisk går i pluss, når en tenker på at det tross alt ikke finnes mer en 4.5 millioner potensielle brukere (og langt i fra 4.5 millioner hadde mobiler, spessielt ikke på 90 tallet, i tillegg har vel de fleste småbarn ikke mobiltelefoner)

 

Så var det 3G sin tur, nok en innvestering på x antall milliarder, klart opperatørene er nødt til å gå i pluss før de utfaser dette igjen.

 

Norge er, i forhold til folketall ett stort land arialmessig, og sammen med fjell som begrenser effekten til senderene er det også ekstra dyrt å lage dekning i Norge.

 

Derfor - desverre må vi nok innse at vi i noen tilfeller må henge litt igjen.

 

Ellers er bra kommentar Marius :) Mvh Arxx (AKA Christian)

Endret av arxx
Lenke til kommentar

En ting er jo å pøse på med nye tjenester, en annen er jo om folk faktisk bruker de?

 

Som man ser med UMTS (3G), så har det vært begrenset suksess (les:flopp) med tjenester som mobil-tv og fotball på mobilen (det er gøy første uken).

 

3G i seg selv er jo veldig bra når man trenger å komme seg på nett hvor man ikke har mulighet for WLAN, kablet nettverk.

 

 

Personlig ser jeg frem til når HSDPA kommer (Super-3G)

 

Håper bare at det blir utbygd i de største byene i løpet av året.

Endret av Eirik22
Lenke til kommentar

TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO!

 

Ja, jeg er pisslei av å se jappene med telefoner som ligger 5 år foran oss. De bare gir vekk tech de har brukt ut >.< Om 5 år får vi endelig såpe på mobben, men da sitter de med HD 5-6 år til,m vi har HD på mobben mens de har satelitt med tv fra hele verden. Kan ikke operatørene dra til japan og gi nettet her en real overhaling og begynne å selge FOMA-telefoner?

 

Dessuten, jappene har mobiler med grafikk bedre enn PS2!

Lenke til kommentar

Bare å innse at de aller fleste har IKKE brukt for ett technomonster av en mobil. Jobber med flere som har Nokia N95, aldri brukt mp3, video, GPS, mail eller kameraet så hva skal de egentlig med den ?

 

De aller fleste i Norge hadde klart seg med Nokia 1xxx, 2xxx og 3xxx serien.

 

Det er fakta!

Lenke til kommentar

Som for alt annet, vil jeg skylde på mobilselskapenes subsidiering og branding av telefoner. Folk flest har en telefon som er altfor avansert for sitt bruk, noe som også gjenspeiles i de resultatene operatører får fra sine brukerundersøkelser.

 

(OK, mobilforselgere har også sin del av skylda)

Lenke til kommentar

Jappene = svært rike forretningsmenn ett utrykk som dukket opp på 80 tallets jappetid, ref filmen Wall Street

 

Japse = folkeslag som bor å andre siden av kloden, kjent for riskokere, hardt arbeidende og har teknologisk sett mye tøffere mobiler enn folk i Europa

 

Bare så det er avklart.

 

 

TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO! TEKNO!

 

Ja, jeg er pisslei av å se jappene med telefoner som ligger 5 år foran oss. De bare gir vekk tech de har brukt ut >.< Om 5 år får vi endelig såpe på mobben, men da sitter de med HD 5-6 år til,m vi har HD på mobben mens de har satelitt med tv fra hele verden. Kan ikke operatørene dra til japan og gi nettet her en real overhaling og begynne å selge FOMA-telefoner?

 

Dessuten, jappene har mobiler med grafikk bedre enn PS2!

9329559[/snapback]

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
En ting er jo å pøse på med nye tjenester, en annen er jo om folk faktisk bruker de?

 

Som man ser med UMTS (3G), så har det vært begrenset suksess (les:flopp) med tjenester som mobil-tv og fotball på mobilen (det er gøy første uken).

 

3G i seg selv er jo veldig bra når man trenger å komme seg på nett hvor man ikke har mulighet for WLAN, kablet nettverk.

 

 

Personlig ser jeg frem til når HSDPA kommer (Super-3G)

 

Håper bare at det blir utbygd i de største byene i løpet av året.

9329512[/snapback]

 

Hadde 3g blitt brukt,hadde hver bygd i Norge hatt dekning i dag. En artikkel på amobil forteller oss at teknologien som finnes i dag ikke blir brukt, men så roper de opp om mer teknologi. Dette vitner om at amobil er skrevet av mobilnerder, for mobilnerder ;)

Lenke til kommentar
Hadde 3g blitt brukt,hadde hver bygd i Norge hatt dekning i dag. En artikkel på amobil forteller oss at teknologien som finnes i dag ikke blir brukt, men så roper de opp om mer teknologi. Dette vitner om at amobil er skrevet av mobilnerder, for mobilnerder ;)

9331213[/snapback]

 

 

Telenor har 3G alle steder hvor det bor mer enn 200 mennesker.

 

Ellers så er jeg vel forsåvidt enig med deg i at amobil.no er en side laget av mobilnerder for mobilnerder.

 

Men er jo bra at vi som liker å omgi oss med denne mobilteknologien har ett sted å oppholde oss også. :dribble:

Lenke til kommentar
Det er vel i utgangspunktet opperatørene som styrer teknologien vår, dvs mobilt og interenett. Når Telenor og Netcom spyttet i x antall milliarder i GSM antenner en gang på 90 tallet, tar det noe tid før de faktisk går i pluss, når en tenker på at det tross alt ikke finnes mer en 4.5 millioner potensielle brukere (og langt i fra 4.5 millioner hadde mobiler, spessielt ikke på 90 tallet, i tillegg har vel de fleste småbarn ikke mobiltelefoner)

Her ble det sagt mye lurt!

 

Det er utelukkende penger som styrer dette her, men jeg savner mer reflektering og kommentering på årsakene til at vi henger etter enn det at vi faktisk gjør det. Journalisten kunne gjerne ha kommet med konkrete forslag til løsninger for å sette fart på utviklingen istedenfor "Vi vil ha bedre mobiltelefoner!", så alt i alt vil jeg kalle dette en dårlig kommentar. Hva skal man forstå ut av denne artikkelen? At operatørene i Norge er konservative og treige? Eller at de er gjerrige og for opptatte av profitt? Så klart er de opptatte av profitt! Hadde staten styrt skyta, hadde vi nok fått mer teknologi, men høyere priser. Eller tar jeg feil når jeg sier at nordmenn flest heller vil ha lavere priser enn ny teknologi?

Lenke til kommentar

tror det neste steget i mobilnett vil være mer spennende.

 

for det virker som dem kommer til å gå for ip-nett i bunn.

 

om så, burde det være mulig for tredje part å innføre tjenester uavhengig av hva mobiloperatørene setter inn av bokser i sine sentraler. med andre ord, en mobiloperatør blir bare enda en isp.

 

men det får meg til å undres på hvor nøytral telenor og netcom kommer til å være når det kommer til trafikken...

Lenke til kommentar

Er så enig så enig med forfatteren.

Hvor er Norges cutting edge forskere som gjør Norge til et høyteknologisk samfunn?

Hvorfor skal vi sitte å vente på at andre oppfinner teknologier som vi må kjøpe for X antall millioner kroner via svindyre lisenser?

Når en kutter midlene til de norske universitetene og høgskolene så sitter en igjen med slike resultater som vi opplever i dag..vi ligger på etterskudd.

 

Greit nok at det er andre land i verden som ikke er så heldig som oss og ikke har den teknologien vi tar for gitt, men skal vi sitte å vente på at resten av verden skal få samme teknologien før vi begynner å se framover?

 

Staten trenger å sette seg ned å konsultere seg med Norske og utenlandske forskere og høre på hva de har å si om saken og legge en plan for framtiden om forskjellige foretak og teknologier som bør forskes på og videreføres så Norge kan gå inn i de neste årene som et foregangsland og ikke teknologi-sinker slik det føles litt ut som vi er i dag. Ser en på sverige f.eks så sitter de allerede med 100mbits linjer for en slikk.

Lenke til kommentar

det labber nok av kloke hode rundt på ntnu osv iirc. men problemet er at norge ikke har noe skikkelig gründer system. alt ender opp fokusert på olje og gass. om det ikke har noe med det å gjøre så er folk lite villige til å investere. om det da ikke er snakk om noe fra en eller annen tidligere statsbedrift da.

Lenke til kommentar

Kan ikke bli mer enig. Men å skylde på at få bruker 3G, videosamtaler og etc blir for dumt. Det er jo fordi denne 3G dekningen mangler.... Skulle gjerne ha benyttet meg av 3G mange ganger i døgnet, har jævlig lyst til å følge med på scoringer i tippeligaen og andre ting, men jeg kan ikke melde meg på denne tjenesten selv om jeg har en 3G telefon fordi Telenor ikke finner noe annet enn byer verdig 3G dekning. Jeg bor noen mil unna en by og må klare meg med Edge, som jeg faktisk synes går fortere til tider på wap og internett enn 3G. Dette vitner jo om at 3G nettet til Telenor kveles av manglende kapasitet..... Vet ikke hvordan Netcom er..

Det er jo derfor bruken er lav fordi tilgjengeligheten er lav, kapasiteten er for dårlig, tjenestene er for få og operatørene har seg selv å takke. :dribble:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...