Gå til innhold

Vi tester Canon Powershot S5 IS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett som forventet, men skuffet over bildekvalitet. Er det noen flere som kan bekrefte at det ikke er bedre enn beskrevet her?. Første tanke var at akam hadde fått et dårlig eksemplar. Har selv bestilt dette kamera, men ble nesten litt usikker på om jeg skal avbestille etter å ha lest denne testen.

Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å kjøpe meg et slikt kamera. Jeg er på ingen måte en proff, og trenger derfor heller ikke et speilrefleks. Det eneste jeg er ute etter er god ergonomi, bra zoom. Mulighet for ekstern blits er også et pluss.

 

Da kommer jeg med et skikkelig noob spørsmål. Har lest mange tester av forskjellige kamera, og alle nevner at billedkvalitet blir dårligere ved høye ISO verdier (hvor høye varierer fra kamera til kamera). Hva betyr dette egentlig? Er dette noe som kommer til å bety noe for vanlige dødelige, eller bare for proffer?

Lenke til kommentar

Har selv dette kameraet og er veldig fornøyd. Jobber i fotobutikk og vurderte mange kameraer, men er veldig fornøyd med dette !

Synes bildene blir bra, både mennesker, natur, macro (klare bilder av feks fluer/maur!) ting i rask bevegelse og alt annet. Også et veldig morsomt kamera å bruke, selv synes jeg feks fargefunksjonen er artig. Som kjent fra noen andre canonkameraer kan man velge å bare beholde en farge i bilde og resten svart hvit, eller bytte farge på det man tar bilde av - enkelt og gøy!

Synes også fokusen/zoomen er rask, bra batteri, god ergonomi, super skjerm, strålende video! I testen står det at den tar op 30 bilder/sek. Dette er riktig, men man kan også ta opp 60 bilder/sek, noe som ikke er nevnt i testen. Står også at man ikke har mulighet for å fjerne røde øyne på kameraet i testen (?) Dette er da fullt mulig! En veldig enkel løsning på dette er lett tilgjengelik på kameraet.

 

"Darth Kjell"-ISO er lysfølsomheten - altså er det veldig mørkt økes isoen. Kamera stiller dette godt nok selv - så du trenger ikke tenke på det. Tror nok du blir fornøyd med dette kameraet slik det høres ut for meg!

 

Jeg kan i alle fall anbefale dette kameraet !

Vegard.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig godt fornøyd med min S5 IS. Hadde tidligere S3 IS.

S5 IS er raskere i bruk og har bedre skjerm og søker.

Bildekvaliteten på min nye S5 IS er bedre enn den var på min gamle S3 IS.

Jeg bruker kun ISO 100 og 200.

 

Kan også nevne at jeg mellom S3 IS og S5 IS hadde en Olympus SP 550UZ i noen måneder og da sa kameraet takk for seg..

Det var et forferdelig tregt kamera i bruk og brukbare bilder fikk jeg kun i solskinn.

Men selv ikke da var bildene like rene og klare i kvaliteten som jeg får med Canon.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

Når jeg leste testen blei jeg ikke imponert over bildekvaliteten.

 

Hadde man stilt det til 6MP, hadde det blitt som på S3IS da? eller hadde det blitt et S5IS bilde som blir komprimert?

 

Det er vel en 8MP sensor, og software som krymper bildet, og ikke at sensoren "blir en 6MP" når man stiller den til 6MP.

Lenke til kommentar

Blir feil å dømme bildekvaliteten ut fra denne tesetn synes jeg. Har lest flere andre tester hvor de synes bildekvaliteten er bra, eller meget bra. Feks testen til dinside: "Meget god bidekvalitet".

http://www.dinside.no/php/art.php?id=389451

Bare å søke på google, så ligger det selfølgelig flere tester. Selv har jeg vist mine bilder fra s5 på stor lcd tv, og printet ut store bilder. Også da er jeg fornøyd med bildekvaliteten. Og det som også er så bra er at det er et veldig morsomt kamera og bruke!

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

I siste nr (nr 9/2007) av det svenske bladet FOTO har S5 IS fått veldig god omtale.

Når det gjelder bildekvalitet skriver de:

"vid lägre ISO-tal ger Canon S5 IS makalös bildkvalitet för at vare i långszoomklassen, med rena , klare färger, utmärkt skärpa, bra automatisk vitbalans och effektiv bildstabilisering. Kanonbilder, helt enkelt".

 

Og dette blader er kjent for å være svært kritiske i sine tester.

 

De nevner også at kameraet har mye støy fra og med 400 ISO og at oppløsningen er merkbart bedre enn S3 IS med 6MP.

 

Bladet gir kameraet stempel: Rekommenderas og Mycket Prisvärd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Erik er i ferd med å bli pappa for første gang i disse dager, så dere får ha ham unnskyldt om bildegalleriet ikke er det som sitter mest fast i hjernen hans. :)

 

Jeg skal spørre ham om hvor jeg finner bildene og få dem lagt ut så snart jeg snakker med ham.

9422920[/snapback]

 

 

Nå er bildene lastet opp. Beklager forsinkelsen :blush:

 

Erik

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Erik er i ferd med å bli pappa for første gang i disse dager, så dere får ha ham unnskyldt om bildegalleriet ikke er det som sitter mest fast i hjernen hans. :)

 

Jeg skal spørre ham om hvor jeg finner bildene og få dem lagt ut så snart jeg snakker med ham.

 

 

Nå er bildene lastet opp. Beklager forsinkelsen :blush:

 

Erik

 

Tar opp denne urgamle tråden igjen for jeg lurer litt på om dette kameraet er bedre enn kompaktkameraer generelt, hvis man ser bort fra ultrazoomen da selvfølgelig...

 

Hvorfor skal jeg kjøpe dette kameraet istedet for et kompaktkamera som f.eks. Canon 870IS?

 

Jeg vurderer speilrefleks, men er litt usikker, og så liker jeg at jeg har muligheten til å filme med kameraet, noe som ikke følger med speilrefleks.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...