Gå til innhold

Test: Fuji S5 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det overrasker meg at S5 Pro kommer såpass dårlig ut når det gjelder bildekvalitet. Siden jeg bruker Nikon, har naturlig dette kameraet også en viss interesse for meg og har lest litt om det i diverse blader og på nettet. Gjengangeren er at det er litt tregt, men har en fantastisk bildekvalitet.

 

Frekventerer bl.a. Nikoncafé og der har de en kategori for "andre kameraer" og f.eks i tråden om bryllupsfotografer som bruker S5 Pro blir det hevdet av en profesjonell bryllupsfotograf at etter S5 Pro kom på markeder har flere konvertert fra Nikon og Canon (bla Nikon D200 og Canon 5D som det blir sammenlignet med i testen her på akam) til S5 Pro. Bryllups- og portrettfotografer fremhever bla fantastiske hudtoner, pressis AWB og ytelse ved høy ISO. I tillegg lovprises jpegkvaliteteten rett ut av kamera, da det krever minimal, om noen, etterbehandling (noe som gjør RAW unødvendig). Tid er penger for proffene.

 

Ut ifra testresultatene her på akam skulle man ikke tro at proffe bryllups- og studiofotografer hverken hadde vurdert eller konvertert fra bla D200 og 5D.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Vi syntes også resultatene var uventede mht bildekvaliteten, men vi har hatt kameraet i månedsvis nå og dobbelt og trippeltestet, og selv om fargegjengivelsen og jpg-kvaliteten rett ut av kamera er svært bra, så er bildene pga interpoleringen ikke i nærheten av hva vi skulle ønske, og det er direkte feil å markedsføre dette som et 12-megapikslers kamera. Detaljgjengivelsen tilsier at man oppnår like gode resultater på dette området ved å interpolere opp bilder fra et gjennomsnittlig 6mp-kamera.

 

Som jeg sier i testen: Hvis ikke man har skrikende behov for de tingene s5 pro gjør best (dvs jpg rett ut av kamera, samt forbedret dynamisk omgang og fargegjengivelse) så får man langt bedre kamera for en billigere penge.

Lenke til kommentar

Selv om jeg syns tonen i testen var forbløffende negativ, så skjønner jeg jo til en viss grad hvorfor. Som jeg tidligere har sagt, så lever S5 i aller høyeste grad opp til sin "Pro" - dette er et verktøy for brukere med klart definerte behov. Ikke minst ser dette ut til å være en skikkelig jpeg-maskin, noe mange proffer vil sette stor pris på.

 

Det var en periode jeg fikk ekstreme anfall av NAS (Nikon Acquisition Syndrome - S5 faller inn under paraplyen :)) bare ved å tenke på S5s dynamiske omfang, men etter hvert gikk det opp for meg at det ikke var kameraet jeg trengte.

 

Det jeg savnet mest i anmeldelsen var naturligvis oppfølging av Akams mangeårige, ensomme kamp for å få endret Nikons uholdbare batteridørpolicy. Litt slapt bare å henvise til D200-anmeldelsen der. ;)

 

PS: Noen som har lagt merke til at Nikons adresse er i "Fuji Building" i Tokyo? Kanskje tilgang på D200-huset er en del av leiekontrakten? :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det var sandelig ikke en fornøjelse at læse denne test af S5 Pro. Magen til negativ holdning til et, blandt professionelle fotografer, lovprist kamera, skal man lede længe efter. Det kunne være man i stedet skulle se nærmere på den indgangsvinkel akam.no fremover skal have til test af kameraer.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom testen på nytt, og synes ikke jeg skriver noe jeg ikke har belegg for. Alle mine meninger om kameraet er underbygget med resultater, så leser du hele testen skjønner du også hvorfor jeg mener det jeg mener om S5 pro.

 

Når det er sagt så fant jeg en feil i karakteren på funksjoner. Jeg hadde angitt feil grafikk i karaktergivingen, så det så ut som om s5 pro fikk 1 1/2 stjerne på funksjoner. I oppsummeringen til slutt var imidlertid karakteren riktig, dvs 3 stjerner.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

post-81250-1195324666_thumb.jpg

 

The special qualities of Fuji's Super CCD SR Pro sensor provide the wide dynamic range, low image noise and contrast control that make this camera stand out from the general DSLR market. Fuji has used a rugged body, faster processing, more flexible shooting methods, improved autofocus and advanced flash metering modes. Ultimately, though, it is the S5 Pro’s ability to reproduce a massive range of tones that makes it the winner of this category.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke er godt nok på iso 6400 og høyere, eller kanskje det ikke har rask nok FPS...

Jeg har stor tro på dette kameraet selv, og har såvidt fått prøvd det. Likevel er jeg glad jeg ventet med å bestemme meg før D300 kom, da denne dekker alle mine behov og litt til.

Set gjelder bare å plukke riktig verktøy til jobben, og for mange er nok S5Pro det, for andre ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...