Gå til innhold

Beijing-OL dropper Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lenovo mener Windows Vista fortsatt er for ustabil til bruk under de olympiske leker i 2008.

Les mer

9292272[/snapback]

Vel, i artikkelen i Network World som det henvises til, står det:

 

"If it's not stable, it could have some problems."

 

Med andre ord;

De sier ikke at de mener at Vista fortsatt er for ustabil.

De sier at de ennå ikke vet om Vista er stabil nok. (Stikkordet er "If".)

 

Og det er en ganske viktig nyanseforskjell, synes jeg. Vista har vært på (retail-)markedet i kun et halvt års tid, og hvis man skal ta beslutninger i dag om å hvilke IT-løsninger man skal bruke under OL neste år, så er det klart at man foretrekker noe velutprøvd framfor noe "nytt".

Lenke til kommentar

For det første er dette en nesten gammel nyhet, var vel kjent internasjonalt for 2 uker siden.

 

Ellers kjøre systemene som skal brukes både på *nix og Windows. XP blir brukt på alt av desktop (utenom de få som har Vista). *nix og Windows Server 2000/2003 blir brukt på backendsystem avhengig av hvilket OS de er utviklet for. Såg en oversikt noe tidligere, og det var overraskende store system som ikke fungerte på annet enn 2000 server.

Lenke til kommentar
..og hvor lang tid kan det ta før den første "XP?! OMG! BRUK LINUX?!111oneoneone"-kommentaren kommer? :)

9292421[/snapback]

Det tok 25 minutter før du sa det, og du er den eneste som har nevnt det...

 

Jeg synes ikke dette er sjokkerende egentlig. Det er vel vanlig å holde seg til noe man vet fungerer.

Lenke til kommentar

Ble ikke overasket over at Beijing-OL velger Windows XP framfor Windows Vista! I og med at de enda ikke er så stabilt som man kunne ønske.

 

Regner med pakken blir noe billigere fra Vista til XP! uten a jeg tror de har lagt noe spesiel vekt på det!

Endret av heisau
Lenke til kommentar
Ble ikke overasket over at Beijing-OL velger Windows XP framfor Windows Vista! I og med at de enda ikke er så stabilt som man kunne ønske.

9293551[/snapback]

 

Tror faktisk ikke det er ustabilitet som er årsaken,men heller at Vista er for nytt og at det knytter seg usikkerhet til dette,dermed velger en noe som alle kan bruke eller er vant til å bruke .

Min erfaring er at vista er mer stabilt enn XP,denne erfaringer bygger jeg på at jeg har fire maskiner gående her i huset (2 med vista og to med xp) slik har det vært siden vista kom ut i testutgave og jeg har enda ikke opplevd problemer,ei heller har de mange som har kjøpt maskin gjennom meg opplevd noen problemer.

Nå er jeg inderlig klar over at det her skal kjøres noe mere avanserte oppgaver enn til hjemmebruk,men som sagt tror jeg ikke det er ustabilitet som er årsaken til at xp foretrekkes :)

Lenke til kommentar

@Snekker'n:

 

På disse maskinene skal det kjøres klientdelen av avanserte systemer for tidtakning, resultatservice, pressesystemer etc. Faktisk er det en betydelig sannsynlighet for at disse systemene kan krasje på Vista.

 

Så på akkurat samme måte som store bedriftssystemer ikke går på Vista eller er ustabile, er det nok her samme problemaspekt. Jeg lider faktisk av samme problem, er 100 % av applikasjoner som krasjer på Vista.

 

Så om Vista er "dønn stabilt" for en vanlig bruker, er det fremdeles et eksperimentelt OS i slike sammenhenger. Det er også null gevinster ved å bruke Vista.

Lenke til kommentar
Så om Vista er "dønn stabilt" for en vanlig bruker, er det fremdeles et eksperimentelt OS i slike sammenhenger. Det er også null gevinster ved å bruke Vista.

9297629[/snapback]

Ohh noes!!1 Da får jo ikke tidtakerne lekt seg med Aero og Dreamscene, for ikke å snakke om Texas Hold'em :ermm:

 

I løpet av min korte testperiode med Vista opplevde jeg helt banale feil, som at Vista kunne ha problemer med å kopiere større mengder filer fra én disk til en annen, og jeg fikk en "out of memory" feil. Problemet var bare at PCen hadde mer enn nok både diskplass og RAM. Det løste seg dog ved å bruke en tredjeparts filbehandler (Directory Opus), men dette skjedde likevel et halvt år etter lansering av Vista og med alle updates installert. Et ferdig og dønn stabilt OS? :whistle:

 

Personlig syns jeg ikke det noe rart om større bedrifter og organisasjoner venter på SP1 eller SP2 før de i det hele tatt tenker på å installere Vista.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skal de riske det? Skjønner jeg veldig godt.

Men ja, hva med Linux? ;)

9295925[/snapback]

 

Jeg kan prøve å gi et svar på det slik jeg ser det.

 

Jeg anser meg selv for rimelig oppegående når det gjelder pc... da henholdsvis til pc med windows. Har fungert som en i familien som man kan ringe til for å få hjelp til ditt og datt, både i windows og maskina ellers, bygger pcene mine selv, og bygger for andre bekjente, begynte med pc for ca. 15 år siden da med dos 5 et eller annet og windows 3.11 osv... (bare for å forklare at jeg ikke er helt "grønn")

 

For ca. et halvt år siden bestemte jeg meg for å prøve meg på linux... da skjønte jeg brått de gamle som slet for å lære seg data... det var som å prøve å snakke med en kineser som ikke kunne annet språk enn kinesisk for å si det enkelt..

 

Sier ikke at linux maskiner ikke kan brukes av andre enn nerder, men å skulle lære opp en haug med administratorer som antagelig er flaska opp med windows og antagelig også hovedsaklig er opplært innen windows, å administrere et kjempenettverk med linux maskiner eller en blanding av linux og windows maskiner er nok dyrere enn å kunne risikere at enkelte maskiner _kan_ få virus hvis man har vært dum nok til å glemme å innstallere virusprogram samtidig som man har slått av brannmuren på akkurat den maskina...

 

Er jeg helt på jordet her? Er det slik at det forventes at enhver nett-administrator også _skal_ være lommekjent innen linux? Jeg syns Linux er såpass interessant at jeg skal lære meg det, men det vil ta tid... :whistle: Kan ikke svaret på det evige spørsmålet om hvorfor ikke linux brukes enkelt og greit være at : windows er mer utbredt, alle kan det, og at det faktisk er utrolig mye lettere å bruke (og kanskje det faktum at folk flest ikke er så interessert i data i seg selv at de gidder å lære seg en nytt operativsystem)?

Lenke til kommentar

Linux er da ikkje så vanskelig å lære seg? Og det er alltid folk som har peiling og som er villig til å hjelpe her ute. =)

 

Edit: Eg tør også påstå at når man først har lært seg det så er Linux ofte lettere enn Windows. For eksempel pakkesystemet som gjør det kjempeenkelt å hente ned nye programmer.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Om Linux er lett/vanskelig å lære seg er lite relevant i denne sammenheng. Kunnskapen og erfaringene til administratorer er trolig også det. PC-ene det er snakk om skal primært brukes av journalister, arrangørkorps (funkjonærer), dommere osv.

 

Når det gjelder jounalister, dommere etc brukes programvare de alt er kjent med, og som har vært på markedet i flere år. Klientdelen av disse, husk at vi snakker om server/klientapplikasjoner, er mer eller mindre 100 % windowsbasert (funker vel på NT, 2000 og XP). I tillegg skal vel mail og skriveverktøy brukes. Noe er vel også webbasert, men med stor mulighet for at ActiveX er brukt.

 

Hvilket oppsett som er på serverrommet(ene) vet jeg ikke i detalj. Men som jeg har forstått er det både Windows 2000 server, 2003 Server og *nix (som skrevet før).

 

Og hadde applikasjonene primært blitt laget for *nix, hadde *nix garantert også vært desktopsystem.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Om Linux er lett/vanskelig å lære seg er lite relevant i denne sammenheng. Kunnskapen og erfaringene til administratorer er trolig også det. PC-ene det er snakk om skal primært brukes av journalister, arrangørkorps (funkjonærer), dommere osv.

9299717[/snapback]

 

Eg bare kommenterte posten over. At det er personer som ikkje har tid til/kan sette seg inn i Linux først som skal bruke dette systemet sa eg ingenting om. =)

Lenke til kommentar
I løpet av min korte testperiode med Vista opplevde jeg helt banale feil, som at Vista kunne ha problemer med å kopiere større mengder filer fra én disk til en annen, [...]

9297883[/snapback]

Dette problemet har de forresten fikset nå. Jeg lastet ned en hotfix fra Microsoft og installerte den (og en til) forrige uke, og det ble en helt annen maskin etterpå. Unzipping av Zip-filer hadde også gått sirupstregt, men nå var det tilbake til normalen.

 

Disse oppdateringene har såvidt jeg vet ikke blitt gjort tilgjengelige via Windows Update ennå.

 

Men slikt er neppe et godt nok argument for å gå for Vista til OL.

Lenke til kommentar
Hvis man trenger et bunnsolid, skuddsikkert OS: Finnes det noe som er dårligere enn Vista??

9307229[/snapback]

 

 

Sier ikke nødvendigvis at Vista er det OS`et det lønner seg å ta sjansen på et år etter det er sluppet, men for alt jeg vet kan det være at Vista er _mer_ stabilt da enn XP er i dag. At Linux evt. er mer stabilt enn windows _kan_ selvfølgelig være, men det er jo selvfølgelig hvis de er riktig satt opp. (og etter min erfaring er ikke det bare og bare) Da spørs det selvfølgelig om det er kompetente nok folk til det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...