Gå til innhold

2 x Barcelona i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra for AMD at de lanserer nye prosessorer. Tror det kan hjelpe litt med å roe ned deres aksjonærer.

 

Men har AMD kommet med noe offisielle tall for ytelsen til den

kommende K10?

9268999[/snapback]

Ingen ting ennå så vidt jeg vet, men forhåpentligvis vil vi få se plenty når disse Opteronene blir lansert. Er veldig spent på om K10 klarer å hamle opp med C2Q siden jeg har tenkt å oppgradere nå i høst.

Lenke til kommentar
Det er vel server/workstation produktene som kommer først? De skal vel etter planen bruke Socket F og Socket F+?

 

Noen som vet når de har planer om å lansere Phenom til Socket AM2 og AM2+

9269837[/snapback]

De lovet lansering av Phenom 90 dager etter lansering av "Barcelona". Vi får se om de klarer å holde det..

Lenke til kommentar
Prismessig burde en AMD Opteron 2348(1.9GHZ) kunne hamle opp med en Q6600(2.4GHZ), dvs at AMD prosessoren yter mer pr mhz. Klarer ikke amd dette, vil nok dette ikke bli så vellykket.

9269374[/snapback]

Det jeg reagerte mest på var effektforbruket, 95W er ikke spesielt lavt, håper det innebærer sinnsyk ytelse! Tviler ikke ett øyeblikk på at AMD har klart å presse mer ytelse utav K10 pr MHz enn Intel, alt annet ville vært en katastrofe, de har forsåvidt også lovet vesentlig bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Prismessig burde en AMD Opteron 2348(1.9GHZ) kunne hamle opp med en Q6600(2.4GHZ), dvs at AMD prosessoren yter mer pr mhz. Klarer ikke amd dette, vil nok dette ikke bli så vellykket.

9269374[/snapback]

Det jeg reagerte mest på var effektforbruket, 95W er ikke spesielt lavt, håper det innebærer sinnsyk ytelse! Tviler ikke ett øyeblikk på at AMD har klart å presse mer ytelse utav K10 pr MHz enn Intel, alt annet ville vært en katastrofe, de har forsåvidt også lovet vesentlig bedre ytelse.

9269942[/snapback]

Det er Quad-Core, til sammenligning har Q6600 105w TDP. Har også en anelse om at 90w AMD TDP tilsvarer ca 100w Intel TDP, da de ikke måler likt.

Lenke til kommentar
Det er Quad-Core, til sammenligning har Q6600 105w TDP. Har også en anelse om at 90w AMD TDP tilsvarer ca 100w Intel TDP, da de ikke måler likt.

9270056[/snapback]

Det var vel omvendt? At T'en står for TOTAL hos AMD og TYPICAL hos intel?

 

edit:Søkte litt og jeg tok feil av hva forkortelsen var men her er en quote fra www.silentpcreview.com

 

How does AMD define TDP?

 

        Thermal Design Power (TDP) is measured under the conditions of TCASE Max, IDD Max, and VDD=VID_VDD, and include all power dissipated on-die from VDD, VDDIO, VLDT, VTT, and VDDA.

 

    This means that TDP, as defined by AMD, is measured at the maximum current the CPU can draw, at the default voltage, under the worst-case temperature conditions. This is the maximum power that the CPU can possibly dissipate. Intel, however, has a different definition.

 

How does Intel define TDP?

 

    From the Intel Datasheet for Northwood CPUs:

 

        The numbers in this column reflect Intels recommended design point and are not indicative of the maximum power the processor can dissipate under worst case conditions.

 

    And from Intels datasheet for Prescott CPUs:

 

        Thermal Design Power (TDP) should be used for processor thermal solution design targets. The TDP is not the maximum power that the processor can dissipate.

 

    And the most telling quote of all, contained in both documents:

 

        Analysis indicates that real applications are unlikely to cause the processor to consume maximum power dissipation for sustained periods of time. Intel recommends that complete thermal solution designs target the Thermal Design Power (TDP) indicated in Table 26 instead of the maximum processor power consumption. The Thermal Monitor feature is intended to help protect the processor in the unlikely event that an application exceeds the TDP recommendation for a sustained period of time.

 

    What this means is that Intels TDP is actually lower than the maximum power dissipation of the processor (and as youll see later, it can be significantly lower). This is in stark contrast to AMDs TDP numbers, which are higher than the respective processors maximum power dissipation.

 

So what is the actual maximum power consumption of these CPUs?

 

Unfortunately, thats a hard thing to determine. Fortunately, there have been some recent attempts to do just that.

 

This is a list of estimated maximum power consumption for Intel CPUs (calculated from Intel datasheets): http://www.cpuheat.wz.cz/html/IntelPowerConsumption.htm On average, these numbers are roughly 10~15% higher than Intel's TDP.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Prismessig burde en AMD Opteron 2348(1.9GHZ) kunne hamle opp med en Q6600(2.4GHZ), dvs at AMD prosessoren yter mer pr mhz. Klarer ikke amd dette, vil nok dette ikke bli så vellykket.

9269374[/snapback]

Det jeg reagerte mest på var effektforbruket, 95W er ikke spesielt lavt, håper det innebærer sinnsyk ytelse! Tviler ikke ett øyeblikk på at AMD har klart å presse mer ytelse utav K10 pr MHz enn Intel, alt annet ville vært en katastrofe, de har forsåvidt også lovet vesentlig bedre ytelse.

9269942[/snapback]

Det er Quad-Core, til sammenligning har Q6600 105w TDP. Har også en anelse om at 90w AMD TDP tilsvarer ca 100w Intel TDP, da de ikke måler likt.

9270056[/snapback]

 

Q6600 og Q6700 med G0 stepping har begge 95W TDP. Det er den gamle som hadde 105W.

 

Ang. hvordan Intel og AMD måler så varierer det veldig. Ser du her:

 

Så skal E6600 og X2-4400+ (65nm) begge ha en TDP på 65W.

Dataene viser

E6600 idle:121 E600 last:163

4400+ idle:120 4400+ last: 179

 

Dette varierer stort fra system til system.

 

Ellers, tilbake til topic, så håper jeg virkelig AMD overasker på ytelse/watt/pris, noe de sikkert gjør. For på high-enden fronten har de tydeligvis ikke kjangs å konkurrere, ennå.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at denne lanseringen blir like vellykket og god butikk for AMD som A64 var når den kom og gruset Intel (Vel, gruset og gruset... Ja jeg er klar over at det er en liten overdrivelse)

9269565[/snapback]

AMD startet mykt 22. april 2003 med Opteron på 1,4 1,6 og 1,8GHz. De økte til 2,0 og 2,2 GHz samme året. Ved lansering hadde Intel hele 3 GHz Xeon og Pentium4 med 800FSB og HyperThreading (2 virtuelle prosessorer i 1 reell). Likevel ble Opteron en suksess. Ytelsen var ikke så voldsom ved lansering men den hadde flere svært innovative teknologier som gjorde den bra likevel: integrert minnekontroller, x86-64bit, HT-busser.

 

Er disse Phenom X2 ? Er til socket AM2 iallefall.

 

Link: Second-Generation AMD Opteron

 

Evt. her; Operton Second-Generation

 

Kan ikke se de er tilsalgs noe sted(?) Noen som har "hørt" om disse?

9270722[/snapback]

Nei, de der er basert på K8-kjernen. AMD kaller K8 dobbeltkjerne Opteron for "second generation Opteron". "barcelona" blir sikkert kalt "third generation Opteron".

 

De er i salg i Norge i følge prisguiden.

 

Q6600 og Q6700 med G0 stepping har begge 95W TDP. Det er den gamle som hadde 105W.

95W-versjonen av Q6600 har vel ikke kommet i salg ennå?

Lenke til kommentar

Men har AMD kommet med noe offisielle tall for ytelsen til den

kommende K10?

9268999[/snapback]

Ingen ting ennå så vidt jeg vet, men forhåpentligvis vil vi få se plenty når disse Opteronene blir lansert. Er veldig spent på om K10 klarer å hamle opp med C2Q siden jeg har tenkt å oppgradere nå i høst.

9269061[/snapback]

 

Hadde jeg vært AMD hadde jeg vært keen på å vise frem noen ytelsestall slik at investorene blir noe mer beroliget enn hva som er situasjonen pr i dag! Håper virkelig den er opp i mot forventningene/eller hva som er blitt antydet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...