Gå til innhold

Slik surfer du med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Med Opera Mini tok det meg 28 kB å laste www.vg.no uten bilder. Med OneCall kostet dette meg 0,136 kr. Jeg synes dette er essensielt og burde helt klart være med i guiden:

 

1) Det er veldig, veldig stor forskjell på om man laster bilder eller ikke, og hvilken kvalitet man velger. I Opera Mini ble det de følgende tall:

 

a) Uten bilder. 28 kB.

b) Med bilder, lav kvalitet. 208 kB.

c) Med bilder, medium kvalitet. 318 kB.

d) Med bilder, høy kvalitet. 423 kB.

 

Uten bilder er det altså ca 6 % av trafikken som med bilder på høyeste kvalitet, og ca 13,4 % av trafikken som blir generert med bilder på low quality.

 

(Og en liten ekstra; med den integrerte browseren i Nokia N82. Innstillingene er satt til å laste bilder, men ikke flash. Resultat: ca 1,1 MB. Uten bilder: 355 kB.

 

2) At det er enorm forskjell på hvor mye det koster å surfe på mobilen. Artikkelen opererer med 13 kr pr MB. De fleste operatørene ligger vel rundt 10-15 kr pr MB, med noen over og under. OneCall som jeg bruker er en av de som er under med 5 kr/MB.

 

 

Hvordan kan en seriøs Amobil-guide ikke inkludere bedre informasjon om dette? Bare ved å endre fra høy til lav bildekvalitet er halvparten av utgiftene spart, og hvis du i tillegg velger en operatør som tar 50-75 % mindre for datatrafikk snakker vi etter hvert forholdsvis store innsparingsmuligheter.

 

VG med min Nokia N82, med bilder og abonnement med 13 kr/MB koster totalt over 14 kroner for bare forsiden!

 

VG med Opera Mini, lav bildekvalitet og et billigere abonnement (5 kr/MB): 1 krone. Er man i det ekstra sparsomme hjørnet blir det i stedet det første eksempelet mitt, dvs Opera Mini uten bilder, så koster det under 14 øre for VG-forsiden. En reduksjon på over 99%!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å få noe respons på dette fra Amobil? Jeg synes det er helt vitalt å rette opp i guidens fremstilling som sier at dyr surfing er ~40 kr, og billig er ~4 kr for en bilderik side, når realiteten er at man kan laste VG-forsiden nesten 30 ganger med Opera Mini for 4 kr mot én gang som artikkelen sier (dette da med "sparsommodus", dvs kun tekst), eller fire ganger for 4 kr med bilder aktivert. Dette er likevel en reduksjon på 75%.

 

Jeg synes at Amobil med denne guiden fremstiller det som unødig dyrt med mobilsurfing og vil tro at dette har - og vil videre, om den ikke endres - "skremt" bort potensielle mobilsurfere som ville ha hatt nytte og glede av det.

Lenke til kommentar

Hei. Guiden skal være en enkel gjennomgang, og Opera Mini nevnes bare som en billigere løsning. Tallene gir en enkel sammenligning på hva man kan spare, og er kun et eksempel. I en enkel og kort guide ser jeg ikke behovet for å vise hvordan brukerne plukker i innstillinger for å "tune" en av nettleserne. Både med Opera Mini og med andre nettlesere går det an å velge å ikke laste inn bilder for å spare ytterligere datatrafikk. Dersom man velger å utdype at serverne Opera Mini bruker kan komprimere bildene, må vel også dette nevnes. Dersom man gjør det, er prisene som er oppgitt i artikkelen totalt på jordet. For å få en full prissammenligning må man fylle kaffekanna og sette seg ned foran Excel.

 

Dette er en guide i "mobilskolen", og i den guide-serien prøver vi å holde ting så enkelt og greit som mulig med en gjennomgående "rød tråd" :)

Lenke til kommentar
Hei. Guiden skal være en enkel gjennomgang, og Opera Mini nevnes bare som en billigere løsning. Tallene gir en enkel sammenligning på hva man kan spare, og er kun et eksempel. I en enkel og kort guide ser jeg ikke behovet for å vise hvordan brukerne plukker i innstillinger for å "tune" en av nettleserne. Både med Opera Mini og med andre nettlesere går det an å velge å ikke laste inn bilder for å spare ytterligere datatrafikk. Dersom man velger å utdype at serverne Opera Mini bruker kan komprimere bildene, må vel også dette nevnes. Dersom man gjør det, er prisene som er oppgitt i artikkelen totalt på jordet. For å få en full prissammenligning må man fylle kaffekanna og sette seg ned foran Excel.

 

Dette er en guide i "mobilskolen", og i den guide-serien prøver vi å holde ting så enkelt og greit som mulig med en gjennomgående "rød tråd" :)

Takk for svar. Jeg mener selvfølgelig ikke at dere skal bruke store mengder tid på å finne den ultimate billig-surfingen, men synes som nevnt at det generelt burde nevnes hvor mye små tiltak kan påvirke surfeprisen. Hadde det vært snakk om at store mengder tuning hadde ført til små endringer i datamengden hadde jeg ikke hatt noe problem med at det ikke ble nevnt. Poenget mitt er at disse endringene er veldig raske og enkle, og på få tastetrykk kan man redusere datamengden med 50-75% eller mer.

 

Jeg skjønner at det på sett og vis skal være en grunnleggende gjennomgang av ulik mobilfunksjonalitet, men dette er som sagt ikke vanskelige endringer. Dere må gjerne bruke mine tall/uregninger i artikkelen om ønskelig, og det skal være raskt å dobbeltsjekke dem (jeg brukte få minutter på utregningene i utgangpsunktet).

 

Kan noen forklare hvordan man går frem for å stille på om man vil vise bilder, og stille kvalitet på bilder evt?

For integrerte browsere vil det nok variere, men det skal være mulig å skru bildevisning av/på under "innstillinger". I Opera Mini går du til innstillinger/settings (snarvei: #8) og velger øverst der å enten fjerne lasting av bilder i det hele tatt, eller å endre kvaliteten på dem.

Lenke til kommentar

Dette er iallefall greit å være obs på. Vi skal vurdere å skrive en artikkel om hvordan man surfer billigst mulig (nå i sammenheng med ferie og sånt), og iallefall gjøre undersøkelser på databruk i neste test av Opera Mini :)

 

Takk for tipset (var ikke klar over at det var så store astronomiske forskjeller på å redusere bildekvaliteten litt) :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...