Gå til innhold

1,2 TB for bærbare i 2010?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vel like mye bruk for harddiskplass på laptop som på en stasjonær? Jeg kunne i alle fall tenkt meg en disk på en terabyte eller to for å få plass til alt av spill, progammer, musikk, film, bilder etc. når jeg er på farten. Nå må jeg slite med en ekstern disk...

 

Dette gjelder vel forresten ikke bare laptop. Teknologien kan vel også brukes på 3,5"-disker med kapasiteter på 4-5 TB.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva en skal med 1.2TB i en bærbar jeg da, heh. Har enda ikke møtt på en person som klager på at det er for lite harddisk-plass på lap-topen :)

9249154[/snapback]

Skal vi møtes? :p Sliter i dag med mine 60GB når jeg kjører Ubuntu og XP på samme disk. Desverre får man ikke så store IDE-disker som kjører 7200rpm, så jeg får ikke så voldsomt større plass ved å kjøpe ny heller....

 

Det er sakte men sikkert en økning i bærbare med plass til to disker. Det bør derfor være fint mulig i 2010 å ha en maskin to disker; en flashbasert til OS, programmer o.l. og da f.eks. en 1,2TB SATA til lagring.

Lenke til kommentar

Om jeg en gang i tiden skaffer meg en saftig desktoperstatter kunne jeg godt tenkt meg en feit disk. Men kravene til diskplasss virker jo å gro proporsjonalt med økningen på diskstørrelsen. F.eks Blu-ray og HD-DVD images tar jo ikke akkurat lite plass. Og spill likeså, f.eks Colin McRae DiRT tar over 10GB. :S

Lenke til kommentar
Skal vi møtes? :p Sliter i dag med mine 60GB når jeg kjører Ubuntu og XP på samme disk. Desverre får man ikke så store IDE-disker som kjører 7200rpm, så jeg får ikke så voldsomt større plass ved å kjøpe ny heller....

Nå yter generelt større disker bedre enn små så det kan godt hende at kapasiteten kompenserer ytelsetapet ved å gå over til 5400 rpm. For tida er de største 2,5" med IDE på 160GB.

 

Det er sakte men sikkert en økning i bærbare med plass til to disker. Det bør derfor være fint mulig i 2010 å ha en maskin to disker; en flashbasert til OS, programmer o.l. og da f.eks. en 1,2TB SATA til lagring.

9249303[/snapback]

Enig. Med de nye 17" bærbare fra HP og Dell kan man ha to harddisker i maskina. En mulighet er å stappe inn en SSD og en harddisk der. Da får man i både pose og sekk allerede nå. Det eneste kjipe er at SSD ennå er litt dyrt og har litt treg overføringshastighet. Aksesstida er selvfølgelig knallbra.

 

1.2tb i bærbar? gulp-..Jeg har aldri sett en 500gb hdd i bærbar engang.. 500gb i bærbar hadde vært mer enn nok synes jeg..

9249335[/snapback]

Både Dell og HP har allerede flere 17" bærbare med plass til to harddisker og mulighet for 500GB (2*250GB). F.eks denne.

Lenke til kommentar
Nå yter generelt større disker bedre enn små så det kan godt hende at kapasiteten kompenserer ytelsetapet ved å gå over til 5400 rpm. For tida er de største 2,5" med IDE på 160GB.

Sant-sant, kan sjekke etter litt tester, ønsker primært ytelse.

 

Enig. Med de nye 17" bærbare fra HP og Dell kan man ha to harddisker i maskina. En mulighet er å stappe inn en SSD og en harddisk der. Da får man i både pose og sekk allerede nå. Det eneste kjipe er at SSD ennå er litt dyrt og har litt treg overføringshastighet. Aksesstida er selvfølgelig knallbra.

Ettersom SAS-disker kan komme i 2,5" håper jeg også på en mulighet rask disk + stor disk med det grensesnittet. Er desverre ikke så altfor mange maskiner med plass til to disker enda, men det kommer seg ja!

Lenke til kommentar
Har vel like mye bruk for harddiskplass på laptop som på en stasjonær? Jeg kunne i alle fall tenkt meg en disk på en terabyte eller to for å få plass til alt av spill, progammer, musikk, film, bilder etc. når jeg er på farten. Nå må jeg slite med en ekstern disk...

 

Dette gjelder vel forresten ikke bare laptop. Teknologien kan vel også brukes på 3,5"-disker med kapasiteter på 4-5 TB.

9249185[/snapback]

 

Nei, ikke i mine øyne, stasjonære bruker man som media-senter, filserver og permanent lagring. Bærbare er for reising, og det man trenger på reisen, som er vensentlig mindre. Nå er det ikke alle so har dette bruksområdet, men for meg trenger jeg ekstremt mye mindre HD på bærbare, en femtepart av det jeg anser som akseptabel kapasitet på en helt normal stasjonær er mer enn nok. For filserveren o.l er historien en helt annen...

 

AtW

Lenke til kommentar

100-200gb flash disker til en hyggelig pris 2010?

Jeg håper å få meg en 100gb disk til slutten av året eller kanske midten av neste år!

År 2010 er jo 2,5år frem i tida, finnes jo 256gb hardisker allrede nå, prisen kan sikkert gå raskt nedover når den orntlige masseproduktionen er igang!

Lenke til kommentar

Theo: Det er sikkert litt treghet for å melke markedet jevnt og trutt, men også at teknologien ikke er klar for masseproduksjon ennå. Jeg regner med dette er resultater de nylig har oppnådd i laboratoriet og ikke har masseproduksjonsutstyr for ennå.

 

H_Bozz: Du får jo allerede kjøpt 32GB. Bare sett opp tre sånne i Raid0 så har du ~100GB flash allerede nå.

 

Men hyggelig pris lar vente på seg. Antagelig minst et år. 100GB flash har en pris på ca 5000 kr for bare brikkene (fra produsent, uten moms) og da snakker vi om trege brikker. I tillegg skal jo produsenten dekke inn kretskortet, andre komponenter på kretskortet og ikke minst utviklingskostnadene. På toppen av kostnadene skal de selvsagt ha litt fortjeneste. Så vi snakker realistisk om en pris på minst 15000 kr i utsalg i dag. Hvis prisen på flash fortsetter å falle de neste årene slik det har falt de foregående årene så snakker vi om en pris på rundt 8000 kr sommeren 2008 og 4000 kr sommeren 2009 og 2000 kr sommeren 2010.

 

Derimot ser jeg ikke så stort behov for hele 100GB flash. Det må jo holde ilange baner med 32GB og da får vi nok hyggelige priser allerede mot slutten av 2008. Personlig har jeg lyst på 16GB siden det holder fint til Windows XP + Ubuntu + programmer i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...