Gå til innhold

Ny iMac-familie lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyre, nja..men laptop deler er vel generelt sett litt dyrere enn desktop deler. Dessuten er det sikkert ikke helt billig å lage kabinettet. Synes personlig prisen er helt grei jeg, men jeg må innrømme at skjermkortet på den minste modellen er litt i det svakeste laget, selv Mac ikke akkurat er noe gamer platform(men nå kommer jo id's nye prosjekt til Mac...hmmm...)

Lenke til kommentar
Skal innrømme at jeg er full av fordommer mot Mac, men man kommer vel uansett ikke unna det faktum at disse iMacene er temmelig dyre sett i forhold til en tilsvarende PC med samme spesifikasjoner?

9231100[/snapback]

Jeg skulle akkurat til å si at nå som Mac har gått over til Intel-prosessorer så blir det mer synlig hvor mye man egentlig betaler for designet og OSet. Dette var dyre saker ja. Håper Mac OSX blir mer tilgjengelig for vanlige PCer etter hvert.

Lenke til kommentar
Skal innrømme at jeg er full av fordommer mot Mac, men man kommer vel uansett ikke unna det faktum at disse iMacene er temmelig dyre sett i forhold til en tilsvarende PC med samme spesifikasjoner?

9231100[/snapback]

Jeg skulle akkurat til å si at nå som Mac har gått over til Intel-prosessorer så blir det mer synlig hvor mye man egentlig betaler for designet og OSet. Dette var dyre saker ja. Håper Mac OSX blir mer tilgjengelig for vanlige PCer etter hvert.

9231195[/snapback]

 

Jeg forstår ikke hva dere maser om med dyrt - Her har jeg satt sammen en maskin på komplett.no (av billige deler) med ca. samme spesifikasjoner som iMac 20" 2,4GHz, og denne kommer på 10245 uten frakt. Hvis man synes 1500 kroner ekstra for å få en ferdig sammenskrudd maskin som er så pen som iMac og som har iLife og de andre Apple-programmene inkludert er en drøy pris så er man iallfall svært uenig med meg.

 

a.

Endret av skeib
Lenke til kommentar

Du kunne kjapt spart 800 kroner på å velge en annen skjerm, men jeg ser poenget ditt. Likevel mener jeg Mac er overpriset og at de ikke i like stor grad som PC-produsenter trenger å konkurrere på spesifikasjoner i det de henvender seg til en litt annen målgruppe. Mine venner som bruker Mac hadde nok ikke reagert dersom "1 GB RAM" i annonsen hadde vært byttet ut med "1 liter vann", det holder for dem at de er anderledes og at deres "maskin ihvertfall fungerer".

 

For meg blir Mac ihvertfall litt for mye en bevegelse og en gruppe. Jeg har ikke noe behov for at maskinvaren min skal matche mp3-spilleren min. Men men, alle sin smak. Jeg mener bare at Mac kan dra nytte av at de er "unike" ved å ta litt høyere priser uten å miste kunder

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

skeib: den samenligningen din er ikke god nok, du har glemt et par ting:

 

1: software, du må ihvertfall regne med en windows lisens i prisen også (med mindre du samenligner med linux da.)

 

2: Telefonsupport. Alle macer leveres med 90dagers telefonsupport, dette er heller ikke gratis.

 

3: som du nevner, jobben med å sette det sammen.

 

4: man betaler også litt for at noen har testet alt alt fungerer 100% sammen.

Lenke til kommentar

Det var jo relativt dyrt å skreddersy Macen også.. 1160 kroner for 1 GB 667mhz RAM og 780 kroner for å oppgradere fra 320 til 500 GB harddisk.

Dersom man vil kjøpe Mac-minne fra komplett.no istedet, blir det 419 kroner. Go figure

 

Dessuten blir det litt feilaktig å sammenlikne Macen med løse deler fra Komplett. iMacen er en pakkeløsning og vil dermed ha lavere avanse pr enkeltkomponent enn det komplett.no har på hver av sine varer. Det blir mer korrekt å sammenlikne med en ferdig-PC fra eks Dell

 

De to er jo ikke helt sammenliknbare, men jeg ville definitivt gått for Dellen.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
skeib: den samenligningen din er ikke god nok, du har glemt et par ting:

 

1: software, du må ihvertfall regne med en windows lisens i prisen også (med mindre du samenligner med linux da.)

 

2: Telefonsupport. Alle macer leveres med 90dagers telefonsupport, dette er heller ikke gratis.

 

3: som du nevner, jobben med å sette det sammen.

 

4: man betaler også litt for at noen har testet alt alt fungerer 100% sammen.

9231336[/snapback]

 

Ehm... Windows Vista Home Premium er da vitterlig med i listen min.

 

Men generelt er det vanskelig å sammenlikne en pakke med utstyr med en annen, poenget mitt er bare at Apple faktisk ikke tar så veldig mye ekstra i forhold til tilsvarende maskiner hvis man ser på hva man faktisk får med av hard/software. Ting som 802.11n, bluetooth, webcam o.l. drar prisen kraftig opp hvis man skal ha en tilsvarende pakke fra en annen leverandør.

 

Og demeyfint: jeg valgte den billigste sammenliknbare skjermen (ca. samme spesifikasjoner). Det er helt klart at Apple tar litt ekstra for maskinene sine i forhold til mange andre leverandører, men så har de heller aldri forsøkt å konkurrere i lavprismarkedet. Hvis du ser på maskiner som f.eks Sony Vaio vil du se mye av det samme. Skreddersøm er dyrt, det har du helt rett i, faktisk unødvendig dyrt. Heldigvis kan man enkelt oppgradere ram selv.

 

Det er gjerne to grupper som har en tendens til å kjøpe mac (i tillegg til grafisk bransje som gjør det av gammel vane), de som ikke kan så mye data fra før og gjerne vil ha noe som bare virker, og de som kan veldig mye data og setter pris på kombinasjonen full unix-funksjonalitet og et stabilt, godt OS. F.eks er Mac kraftig overrepresentert i datamiljøet på NTNU. Selv er jeg f.eks siv.ing. i systemutvikling og bruker Mac privat og Windows på jobb (siden jeg må).

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere, så er vel laptop delene med på å heve prisen litt(det er en Santa Rosa Platform) Har ikke noe problemer med Mac prisene, sånn egentlig, bortsett fra Mac Mini, så jeg mener godt kunne ha vært oppgradert til Santa Rosa, uten at prisen ble noe dyrere.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk maser om at Mac er dyrt. En iMac med 20" skjerm til 9990,- synes jeg er en god pris.

 

Mac Mini starter på 4990,- inkl frakt, og gir de som ikke er så opptatt av spill en godt sammenskrudd, kompakt og stille PC. Dette er et genialt "switcher" produkt for de som er lei av Windows :tease:

 

OS X og programvaren som følger med maskinene er dessuten brukervennlig og virker bra "out of the box". Med nettbank, flash-spill (123spill f.eks.), Google docs, email, foto/videoprogrammene som følger med maskinen samt eventuelt en separat spillkonsoll dekker man de fleste behov for en familie. Dessverre (for Microsoft) er man ikke lenger avhengig av Windows hvis man trenger en PC.

 

De bærbare maskinene deres derimot bør nok justeres litt ned i pris snart for å bedre matche tilbudene i markedet ellers.

Lenke til kommentar
Synes fortsatt at Mac Mini'ene burde ha blitt oppgradert til Santa Rosa når de først skulle gå over til Core 2 Duo. I alle fall burde de ha kvittet seg med GMA 950(bytte ut med GMA X3100, f.eks) med tanke på Leopard.

9231509[/snapback]

Mac mini refresh er ganske enkel siden de kan bruke det samme designet / komponentene som de bruker idag. Den eneste kostnaden utover økte produksjonskostnader har vært å teste c2d med hensyn til varmeutvikling. Med dette holder de liv i produktet en god stund til mens de avgjør hva de skal gjøre med Mac Mini konseptet fremover.

Lenke til kommentar

Jeg har Macbook Pro primært pga. OSet, ikke pga maskinvaren. Ja jeg har betalt litt ekstra, men nå kan jeg benytte alle platformer jeg ønsker, og det blir OS X og Windows til spilling. Slutt å mas om hva som er best og ikke, OS X er best! Og Windows.... OG Linux! Tom. Sun sitt operativsystem er best, OK?

Lenke til kommentar
Skal innrømme at jeg er full av fordommer mot Mac, men man kommer vel uansett ikke unna det faktum at disse iMacene er temmelig dyre sett i forhold til en tilsvarende PC med samme spesifikasjoner?

9231100[/snapback]

 

Kan du vise meg en PC med tilsvarende spesifikasjoner?

Min påstand: det kan du ikke.

 

 

(Jeg har ikke, og har aldri hatt noen Apple-produkter selv)

Lenke til kommentar
Skal innrømme at jeg er full av fordommer mot Mac, men man kommer vel uansett ikke unna det faktum at disse iMacene er temmelig dyre sett i forhold til en tilsvarende PC med samme spesifikasjoner?

9231100[/snapback]

 

Kan du vise meg en PC med tilsvarende spesifikasjoner?

Min påstand: det kan du ikke.

 

 

(Jeg har ikke, og har aldri hatt noen Apple-produkter selv)

9232222[/snapback]

 

Nei, det er vanskelig å finne hardware som har nøyaktig like spesifikasjoner. Man kan derimot finne maskinvare som har mer ytelse til lavere pris, men langt i fra så flott design som Apple leverer.

 

F.eks.:

- Intel® Viiv™ Core™ 2 Quad-Core Q6600-prosessor (2,4 GHz, 1066 MHz, 8 MB buffer)

- 256 MB nVidia™ GeForce 8600GTS-grafikkort

- 2048 MB DDR2 SDRAM

- 500 GB seriell ATA RAID 0 stripe [2x250GB 7200 o/min-stasjon med DataBurst™ buffer]

- 16X DVD+/-RW Dual Drive

- 1 år Dell hente og retur service

- Intern 13-i-1 mediekortleser

- Windows Vista Home Premium

- Dell 20" LCD (tillegg i pris for 22" eller 24")

- Frakt og miljøgebyr inkludert i prisen

 

= Dell DimensionTM 9200 til kr 7990,-

 

(Lett å oppgradere senere, ved behov)

 

Sammenligning av hva man får for iMac modellen til 9990,- i forhold til Dimension til kr 7990,-. Merk at iMac modellen er over 25% dyrere enn den Dell maskinen den sammenlignes med.

 

Prosessor:

I begge tilfeller kan man velge kraftigere/svakere prosessor, men iMac kan ikke bruke de kraftigste prosessorene, herunder Quad-Core (2x2 kjerner). Dell kjører på høyere busshastighet og har dobbelt med L2 cache. iMac bruker prosessorer beregnet på bærbare og er naturlig svakere.

 

RAM:

- Dell maskinen har dobbelt så mye minne og iMacen (som standard, dvs. til den prisen denne sammenlignen gjelder for). Maks for iMac er 4 GB, mens for Dimension er det 16 GB.

 

Harddisk:

- Dell leveres som standard med Raid 0 og dobbel harddisk kapasitet enn iMac.

 

Service:

- Apple 90 dager support

- Dell 1 år hente og returservice

 

Skjerm er ganske likt, foruten om at web-kamera følger med iMac. Et web-kamera koster fra kr 99,-. Dimension kan derimot leveres også med 30" skjerm.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...