Gå til innhold

id Software kunngjør Rage (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Satser på at dette er et openGL-spill som også kommer med en klient for Linux (slik id er flinke til å gjøre).

9217316[/snapback]

 

Har iD noen laget noe som ikke er basert på OpenGL? :) (Jeg mener i allefall at de ikke har gjort det.)

9218147[/snapback]

 

Wolfenstein 3D og Doom var hvertfall ikke OpenGL :!:

 

Men nei, ID er flink til å bruke OpenGL

Lenke til kommentar

Men lurer litt på en ting her. De bruker ikke dx10 eller direct X i hele tatt såvidt jeg forstod det riktig. Vil da spillet kunne kjøre like bra mon tro? Ser jo at spillet har plent med pixel shaders og fancy effekter. Så hva er det som gjør Dx10 så bra dersom dette kan gå rett i strupen på de argeste konkurrentene? (crysis)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

OpenGL er vel eit mer "profesjonellt" biblotek enn DX. Er, så vidt eg har skjønt, mykje meir tidkrevanes å skrive i OpenGL enn i DX. Uansett så skal ein god grafikk-motor kunne kjøyre begge like bra.

 

Skal kjøpe detta spelet :)

Lenke til kommentar

At det er OpenGL trenger nok ikke ha noe med ytelsen å gjøre, det er det grafikkortene som bestemmer. Alle grafikkort støtter jo forskjellige versjoner av OpenGL og DirectX. Det som er unikt med de nye kortene som støtter DX10 er at utviklerene har tilgang til hele kraften i kortet samtidig, dvs at de bestemmer selv hvor mye av kortet som skal brukes til de forskjellige grafiske operasjonene, istedet for før da forskjellige deler av grafikkortene var designet for å ta seg av spesifikke operasjoner. Dette gjelder altså uansett om man bruker OpenGL eller DirectX.

 

Dårlig forklart, men dog. Altså så har utviklerene større spillerom når de programmerer.

Lenke til kommentar
At det er OpenGL trenger nok ikke ha noe med ytelsen å gjøre, det er det grafikkortene som bestemmer. Alle grafikkort støtter jo forskjellige versjoner av OpenGL og DirectX. Det som er unikt med de nye kortene som støtter DX10 er at utviklerene har tilgang til hele kraften i kortet samtidig, dvs at de bestemmer selv hvor mye av kortet som skal brukes til de forskjellige grafiske operasjonene, istedet for før da forskjellige deler av grafikkortene var designet for å ta seg av spesifikke operasjoner. Dette gjelder altså uansett om man bruker OpenGL eller DirectX.

 

Dårlig forklart, men dog. Altså så har utviklerene større spillerom når de programmerer.

9218628[/snapback]

 

Det som er problematisk med OpenGL samanlikna med DX er åpen standard mot ein standard.

 

Åpne standarder ender opp med å bli diskutert inn og ut for dei kjem til ein konklusjon. I mellomtida så har Microsoft sluppe ut ein ny DX versjon som er deiras eigen standard.

 

Både Ati og Nvidia pleier å legge ut sine eigne standarder som ofte favoriserer deiras eigen hardware.

 

Doom3 motoren er eit eksempel på det. Der Nvidia sin standard var vanvittig bra for Nvidia kort, men heilt ubrukeleg for Ati. Då programmerte Carmack inn to standarder (den andre er ARB standard som står Architecture Review Board der og Carmack er medlem i) som betydde masse ekstra arbeid, men til gjengjeld så blei gpu'ane frå begge sider maksimalt utnytta.

 

OpenGL og DX er som regel like effektivt i utviklingshastigheit. DX har fått eit breiare biblotek og er derfor litt raskare for *vanlege* oppgåver. Samtideg så er OpenGL framleis hakket raskare enn DX når ein tenker på rein ytelse.

 

OpenGL er mykje meir vanleg å programmere til andre plattformer, f.eks PS3 og Wii som kjem frå eit land som satser ekstremt mykje på åpne standarder :)

 

Ellers synes eg Rage ser fantastisk ut, og håper ID leverer. Men Tim Willits er ingen god spel designer, langt under snittet i bransjen er han.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

I tillegg til det siDDIs sa, vil jeg tilføye at OpenGL har blitt litt uoversiktlig de siste versjonene med alle tilleggene. Dette skal visst bli ryddet opp snart. Dette har betydning for utviklere men ikke for brukere ellers. Ytelsen er veldig god i OpenGL.

 

Jeg vil nok prøve dette spillet når det kommer. Jeg er spent på hvilken versjon av OpenGL som blir brukt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...