Gå til innhold

OpenMoko-tråden


Anbefalte innlegg

wiki_logo.png

 

 

Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi jeg selv har veldig lyst til å kjøpe meg en slik når den er på markedet for vanlige brukere.

 

Her et bildet av telefonen:

spaceball.gif

marsan_moko.jpg

Flere bilder jeg har tatt selv finner du HER og HER

 

 

Specs for Freerunner (GTA02):

 

The specs share some features with the previous Neo1973 such as
  • A very high resolution touch screen (1.7" x 2.27" - 43mm x 58mm) 480x640 pixels
  • 128MB SDRAM memory to allow operation of many applications at once
  • Internal GPS module for map and tracking programs
  • Bluetooth for local data exchange
  • Physical appearance will be the same as the Neo1973. See openmoko.com for more.

but will gain the additional features of

  • 802.11 b/g WiFi for fast web browsing and data transfer
  • A faster 400Mhz processor (up from 266MHz) (Enkelte hevder at den kan trimmes til 500mhz, ukjent kilde)
  • A hardware Graphics Accelerator chip allowing the acceleration of a limited set of operations.
    • Unfortunately, this is on a shared slow (7M/s) bus with the SD card.

    [*]2 3D accelerometers so that the phone can know its orientation for example switching to landscape mode automatically

    [*]2 LEDs illuminating the two buttons on the rim of the case (one bicolor [blue|orange] behind the power button, 1 unicolor [red] behind the aux button)

    [*]Tri-band GSM and GPRS for North America (850/1800/1900 Mhz) and the rest of the world (900/1800/1900 Mhz)

    [*]USB Host function with 100mA power allowing you to power USB devices for short periods (will drain the FreeRunner battery faster)

Du finner en mer oppdatert specliste her: http://www.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner_GTA02_Hardware

 

NÅVÆRENDE STATUS: - Man kan bestille fra "underleverandører" i både Europa og Asia. Du finner mer informasjon på www.openmoko.com

- Alle telefoner direkte fra openmoko.org er utsolgt. Det kommer nye 25. Juli. *Salget har ikke startet enda*

- Underleverandørene skal få inn ny "Batch" i september, da vil de fleste ha telefoner å selge.

 

Linker:

 

-Felleskjøp av telefon på diskusjon.no

-Wikien på Openmoko.org

-Webshopen på Openmoko.com

-Amobil.no - Bildeserie

-Amobil.no - Førsteintrykk

-OPKG.org - Oversikt over ulike pakker

 

Guider:

 

Guide til å få Norsk tastatur (OM 2008.8) - tmlunde

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har nå norsk keyboard på 2008.8. Fulgte instruksene på

http://wiki.openmoko.org/wiki/Switching_Ke...tchbox_keyboard og editerte polske keyboardet til å norske bokstaver.

Skremmende lett. Her med engelske kommentarer (siden vi er så

internasjonale av oss). Keyboardet startes via menyen, og siden

kan du bruke det.

 

http://open.uib.no/openmoko/Screenshot-2.png

http://open.uib.no/openmoko/keyboard-compressed-no.xml

 

 

#Put keyboard_xxx.xml in /usr/share/matchbox-keyboard/

 

#From computer: for example

scp /home/lunde/Download/Openmoko/keyboard-compressed-no.xml

[email protected]:/usr/share/matchbox-keyboard/

#From freerunnes (ssh)

cd /usr/share/matchbox-keyboard/

mv keyboard.xml keyboard_back.xml

mv keyboard-compressed-no.xml keyboard.xml

#Restart x-server

/etc/init.d/xserver-nodm restart

 

Guide til å installere og spille OpenTTD på Neo Freerunner (OM 2007.2) - olefiver

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
OpenTTD is a clone of the Microprose game "Transport Tycoon Deluxe", a popular game originally written by Chris Sawyer. It attempts to mimic the original game as closely as possible while extending it with new features.

 

OBS. pakker for openttd er kompilert mot Om2007.2, jeg vet ikke om det går å installere openttd på Om2008.8 eller FSO.

 

1. aktiver repo hvor openttd pakken ligger: [kilde]

CODE

cd /etc/opkg

wget http://buildhost.automated.it/scaredycat.conf

opkg update

 

2. installer openttd

CODE

opkg install openttd

 

3. installer datafiler

Som OpenTTDs README fil sier: du trenger datafilene til orginale TTD.

Følgende filer er nødvendige:

- sample.cat

- trg1r.grf

- trgcr.grf

- trghr.grf

- trgir.grf

- trgtr.grf

 

Disse finnes på TTD installasjons CDen. Hvis du ikke har denne CDen, får du ikke spilt OpenTTD

(med mindre du får datafilene på mail f.eks. av en som har klart å installere og spille openttd på Neo'n, send PM med epost)

 

Datafilene legges i /usr/share/games/openttd/data

 

4. gameplay problemer

OpenTTD bruker begge museknapper for å spille.

Siden høyre museknapp brukes for å navigere er det litt knotete å spille. En må åpne kartet for å flytte seg.

Dessuten er skjermoppløsningen litt liten.

Men det er nå arti likevell

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skeptisk på at den hverken har 3g eller kamera.

9161717[/snapback]

Er synd det med 3G ja, men den nye versjonen av Neo1973 vil i det minste ha Wifi-støtte.

 

Og det med kamera; Siste telefonen jeg kjøpte var en SE K750i, kjøpte den delvis for kameraet, men når jeg tenker meg om har jeg egentlig ikke brukt det noe særlig, så kamera er ikke noe must for meg, men for de som bruker å ta mye bilder med mobilen er det litt kjedelig ja

GTA02 (AKA: The Mass Market Neo1973) is on schedule to go on sale in October. It will have the following new hardware components:

* 802.11 b/g WiFi

* Samsung 2442 SoC

* SMedia 3362 Graphics Accelerator

* 2 3D Accelerometers

* 256MB Flash

* 1700mAh Battery

* Faster CPU - S3C2442/400

Gleder meg til oktober (eller evt. senere en gang) :D Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Jeg tror vel at det kommer til å bli litt lengre enn til oktober vi må vente.. Det er tross alt bare 2 måneder til og den offessielle dev releasen har akkurat blitt tråd i kraft. Tror de fleste som har meldt seg som utviklerene i amerika begynner å få telefonene sine i disse tider. Jeg forhørte meg litt på #openmoko på freenode, der sa de at sms programmer og diverse andre ting ikke har blitt utviklet nok til at det kan være funksjonelt. Og at de bare bruker 2 måneder på dette kan kanskje virke litt knapt.

 

Men det jeg lurer mest på om det er noen her inne som har meldt seg som utviklere og sitter å venter på telefon fra FIC.. Så det var en 2-3 stk som hadde meldt sin interesse og som var fra norge. Hadde vært gøy å høre om disse hadde fått telefonene sine.

Lenke til kommentar
Jeg tror vel at det kommer til å bli litt lengre enn til oktober vi må vente.. Det er tross alt bare 2 måneder til og den offessielle dev releasen har akkurat blitt tråd i kraft.

9162487[/snapback]

Jaja, om den ikke kommer i Oktober (eller i år for den del) gjør ikke det meg noe. Så lenge de tar seg den tiden de trenger og lager et bra produkt er jeg fornøyd.

 

Gleder meg i allefall veldig til den kommer, iPhone eller andre smarttelefoner med lukkede OS frister ikke like mye som Neo1973 :D Snuste litt på Motorola sin Linuxtelefon (MotoROKR Z6 basert på trolltech's platform) men den har jeg ikke sett snurten av...

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Jeg må nok ha en slik telefon ja. Når man ser bort ifra kamera og musikk, som man ofte har egne dingser for, har jo utviklingen stått stille de siste årene. Med fri programvare og hendig hardware som trådløst nettverk er det jo utrolig hva kan kan få utav telefonen. Det blir ikke bare en telefon man bytter ut etter et år fordi man er lei, det blir en investering.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til oktober (eller senere=), jeg :)

Og jeg er glad for at Neo1973 kommer uten kamera. Jeg har et kamera som uansett kicker rumpen til alle kameratelefoner, så trenger ikke...

Mangel på 3G er jeg ikke sikker på hva jeg mener om. På en side vil 3G være kjekt når en ikke er i en WiFi sone, men koster ikke 3G trafikk skjorta a? Og trenger jeg egentlig å alltid ha tilgang til nett?

 

Anyways.

Ser frem til Neo1973...

Lenke til kommentar
Mangel på 3G er jeg ikke sikker på hva jeg mener om. På en side vil 3G være kjekt når en ikke er i en WiFi sone, men koster ikke 3G trafikk skjorta a?

9176037[/snapback]

Om man laster ned musikk og bruker videosamtaler på telefonen er 3G et must, men ingen av de jeg kjenner som har 3G-telefon har brukt videosamtaler noen gang egentlig ...

 

Jeg bruker bare vanlig GPRS og Opera mini til å surfe på mobilen, og det holder i massevis for meg :)

 

Forresten:

Forget those wimpy skinny stylus found in non-freed phones. The Neo’s stylus is what you’d expect for a phone this powerful. Featuring a four in one design, you’ll have everything you need in one place: Stylus, Pen, Laser pointer, and a flash light. We even threw in extra batteries.
Her snakker vi kvalitet :D Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Ellers så har man Qtopia Greenphone fra Trolltech: Greenphone

 

Direkte oversatt fra dollar så koster den billigste telefonen + SDK-en rundt 4000kr. Har ikke touchscreen og 3G, men har et lite kamera.

 

Hvor vanskelig kan det være å sette sammen en enhet som har:

 

-WLAN

-3G

-Kamera

-GPS

-Bluetooth

-minnekort

-Linux (med åpen SDK)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å lure på, det vil komme flere terminaler etterhvert. For å siterer Sean Moss-Pultz i FIC/OpenMoko:

We have three more mobile devices planned for next year (not including

GTA02). During the next few months we will be adding serious resources

to both FIC and OpenMoko to support these projects. I will update you

all after we stabilize GTA02. Right now we must collectively focus

everything on turning the Neo into mass marketable device that proves,

once and for all, the power of an open phone.

 

Men den ønskelisten fra wiki-en blir vel nettopp det: kun en ønskeliste. OpenMoko-folkene fra FIC sier de er interesserte i idéer, men det er vel kun et knippe ønsker som går igjennom.

 

Krigun: Joda, Greenphone har visse likhetstrekk. "Problemet" med Greenphone er at den er (og vil forbli) bare en utviklertelefon. Selv om Trolltech-folk og andre entusiaster fint kan bruke den som sin daglige telefon (mer enn man kan si om OpenMoko-telefonen Neo1973 GTA01 i disse dager) er ikke hardware/pris, support etc beregnet for massemarkedet. Videre, sett fra en FOSS-hackers perspektiv, så selv om den har flere lukrative I/O-enheter så er den belemret med enkelte proprietære drivermoduler i kernelspace m.m. som ikke er helt idéelt. Uansett, man kan sikkert ha mye moro med den og, i hvert fall om man trives best på applikasjonslaget. Jeg ønsker allikevel ikke at dette skal bli en Neo1973/OpenMoko vs Greenphone/Qtopia-tråd. (Det får vi i så fall ta i en egen tråd (-; ).

 

Jeg ser det er en del norske brukere som begynner å få den første telefonen (GTA01) som de har bestilt (jeg har ikke bestilt no' --ennå), så det blir spennende å få litt brukerkommentarer på hardware'n og se den hardware-avhengige utviklingen komme ordentlig i gang. (Utvikling og testing av ikke-hardware-nære applikasjoner kan jo kjøres/testes på din vanlige (x86) desktop-maskin f.eks. vha. QEMU e.l.).

 

Ellers synes jeg det var interessante innlegg Harald Welte (ansatt i OpenMoko Inc. som "lead system level architect" for både hw og sw) kom med i en tråd på gsmd-devel-mailinglista. Tråden finner du her.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

For min del så vil 3g være overflødig ettersom jeg bare har hatt GPRS til dataoverføring. Hvis det er store filer som skal over på hallofonen så kjører jeg kabel eller bruker smart card reader med dama sin laptop (blutut er også mulig).

 

Er det noen som bruker de nedlastingstjenestene for mobiltelefon da? jaja

 

Det har kommet noen nye vids på youtube om openmoko. Denne brukeren har egentlig det som er verdt å se av den:

 

http://www.youtube.com/user/mokoNinja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...