Gå til innhold

Et halvt år med Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nå et halvt år siden Windows Vista for hjemmebrukere ble lansert, og det er nå blitt avslørt hvor uferdig produkt Vista egentlig var når systemet ble sluppet.

 

Det forundrer meg hver gang at det skyldes på at Vista er uferdig når det er 3.parts programvare som ikke har blitt gjort Vista kompatible. Nytt OS med ny struktur på svært "ømfintelige" punkter betyr gjerne at 3.parts leverandører må få ut fingern og tilpasse...ikke at systemet i seg selv er uferdig. :nei:

Lenke til kommentar

Microsoft har nok ennå mye jobb foran seg før de kan summere opp en anstendig mengde fikser og oppdateringer i en samlet pakke: SP1.

 

Ellers så kan jeg nevne at nettstedet netapplications har gjort en undersøkelse og funnet ut at Vista har bygget seg opp til en markedsandel på 4,52% 5 måneder etter lansering. Det betyr at de så vidt har passert Winodws 2000 sine 4,0%.

 

post-3851-1185531978_thumb.png

Blå = XP

Grønn = Vista

Rød = 2000

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Den største skuffelsen er etter min erfaring skjerkortdriverne til Nvidia. Virker som om det har vært viktigere å få ut drivere til DirectX 10 kortene enn å lever stabile vista-drivere til den store massen av kortene som er i bruk. Tviler på om det blir noe Nvidia-kort neste gang.

9152891[/snapback]

Synd at ATi/AMD har de samme problemene med de nye kortene og drivere da...

 

 

For en vanlig bruker så fungerer Vista veldig bra. Jeg har to foreldre som har Vista på hver sin PC, og har hatt det siden februar. Mamma har på en stasjonær PC (Vista Home Premium 64-bit) og pappa på en laptop (Vista Buiessnes 32-bit) Begge bruker maskinene til mail, Internett, Office og kanskje litt bilderedigering. Pappa holder endel på med musikk.

 

Ser jeg på mamma sin stasjonære PC så har den hatt 1 problem siden det ble installert, det var at Internet Explorer sluttet å virke i begynnelsen av mars. Pappa sin PC har hatt litt mer problemer, siden Apple var litt trege med å komme med en iTunes versjon som støttet Vista, ellers så finner jeg 3 problemer der. Internet Explorer sluttet å virke en gang i april, og så var det 2 problemer med Media Player og codec (dårlig støtte for Vista i DivX, løste det med å legge inn ffdshow isteden)

Lenke til kommentar
Det er nå et halvt år siden Windows Vista for hjemmebrukere ble lansert, og det er nå blitt avslørt hvor uferdig produkt Vista egentlig var når systemet ble sluppet.

 

Det forundrer meg hver gang at det skyldes på at Vista er uferdig når det er 3.parts programvare som ikke har blitt gjort Vista kompatible. Nytt OS med ny struktur på svært "ømfintelige" punkter betyr gjerne at 3.parts leverandører må få ut fingern og tilpasse...ikke at systemet i seg selv er uferdig. :nei:

9152638[/snapback]

 

Når mener du det er OSets feil, og når er det de som lager programmene sin feil? Er det alltid de som lager programmet sin feil når ting ikke er kompatibelt?

 

AtW

Lenke til kommentar

3. part har vært ganske treg å utvikle kompatibilitet med Vista. Om det er klanderverdig, har jeg ingen mening om, da jeg ikke vet i praksis hva som kreves av ressurser.

 

Et halvt år virker kanskje mye for noen. Mange 3. parts-utviklere har sittet på gjerdet og ventet på at "ildsjelene" skal bruke ressurser, penger og sine siste nerver på å luke ut barnesykdommene i Vista.

 

Man kan vel ikke legge skylden på noen? Utvikling fører alltid problemer med seg, og konflikter om hvem som har rett og hvem som tar feil. Det er kostbart å bruke ressurser på å luke ut feil, så jeg forstår godt at 3. part kvier seg for å sette igang tilpasninger på et system som er lite rund i kantene hvor feilretting og omgjøringer til stadighet pågår. Det er alltid noe man ikke har tenkt på.

 

Når flesteparten av hindrene er forsert, begynner de fleste 3.part å følge etter. Men også de gjør feil under utvikling, men da tar det kortere tid å rette fordi feilen ligger i eget hus. Ergo, bedre support overfor kundene.

 

Jeg jobber med oppgraderinger og integrasjoner på jobben, og policyen er å vente til andre har gjort jobben med å luke ut feilene. Alt handler om økonomi og ressurser, for ikke å snakke om eget rykte.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Microsoft har nok ennå mye jobb foran seg før de kan summere opp en anstendig mengde fikser og oppdateringer i en samlet pakke: SP1.

 

Ellers så kan jeg nevne at nettstedet netapplications har gjort en undersøkelse og funnet ut at Vista har bygget seg opp til en markedsandel på 4,52% 5 måneder etter lansering. Det betyr at de så vidt har passert Winodws 2000 sine 4,0%.

 

post-3851-1185531978_thumb.png

Blå = XP

Grønn = Vista

Rød = 2000

9152851[/snapback]

 

Her er resten av lista (2.33%):

 

Linux 0.71%

Windows NT 0.66%

Windows ME 0.59%

Nintendo Wii 0.17%

Unknown 0.07%

Windows CE 0.06%

Series60 0.02%

Windows 95 0.02%

Hiptop 0.02%

 

Vista har ihvertfall mangfoldige flere brukere enn f.eks. Linux. Hvis man skal stole på denne undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Det er nå et halvt år siden Windows Vista for hjemmebrukere ble lansert, og det er nå blitt avslørt hvor uferdig produkt Vista egentlig var når systemet ble sluppet.

 

Det forundrer meg hver gang at det skyldes på at Vista er uferdig når det er 3.parts programvare som ikke har blitt gjort Vista kompatible. Nytt OS med ny struktur på svært "ømfintelige" punkter betyr gjerne at 3.parts leverandører må få ut fingern og tilpasse...ikke at systemet i seg selv er uferdig. :nei:

9152638[/snapback]

 

Når mener du det er OSets feil, og når er det de som lager programmene sin feil? Er det alltid de som lager programmet sin feil når ting ikke er kompatibelt?

 

AtW

9153215[/snapback]

 

Et godt eksempel er programmer som skriver til sin egen installfolder. Det er imot hva som er anbefalt av MS, men fungerte helt smertefritt for XP. På Vista derimot skaper dette en hel del problemer for diverse programmer pga UAC. Dette mener jeg at definitivt er 3.parts utvikler sitt problem, ikke Vista. Problemet her er jo at folk tror at "alle" programmer skal fungere helt fint uten videre på 2k/xp og Vista, selv om det på de fleste kravspesifikasjoner til 3.parts programvare står f.eks "Win 2k/XP compatible"...Vista er ikke nevnt en gang. MS har heller ikke gitt noen garanti for at det som fungerer på 2k/xp skal fungere på Vista. Det er bare en idiotisk oppfatning av svært mange som nærmest krever at hvis det fungerer på 2k, så må det fungere på Vista. Personlig synes jeg MS har vært relativt flinke til å beholde bakoverkompabilitet samtidig som de har endret hvordan systemet er.

 

For ordens skyld, det som nødvendigvis må defineres som OSets feil, er f.eks hvis programmet bruker forskjellige kall til OSets forskjellige DLLer, og disse returnerer feil verdier, krasjer etc etc, ja da er det bug i OSet. Litt generelt sett, hvis programkoden som eksekveres ligger i OSet, da er det OSet sin feil...er det programkode i 3.parts programkode som feiler, så er det 3.parts utvikler sin feil. Da kan selvfølgelig diskuteres om hva grunnen er til 3.parts kode feiler, og det er vel her kjernen til forskjellig oppfatninger ligger. Viser da tilbake til eksempelet med skriving til egen folder...ja det fungerte i XP, men dette er "bad practice" og det skaper dessverre en del problemer i Vista. Siden det faktisk er "bad practice", så mener jeg det ikke er MS sitt ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en bærbar som hadde Vista Home Basic installert. Hensikten med å kjøpe den var å jobbe litt mens jeg var på ferie. De to programmene jeg skulle bruke er basert på OpenGL. Men i Vista så var det ikke mulig å bruke OpenGL med hardware akselerasjon, fordi driverne ikke støtter det. Så da var det bare å få tak i XP. Da kunne jeg endelig benytte meg av hardwarestøtten for OpenGL. Skjermkortet er Ati Xpress 200M.

 

Det er greit nok at begge de programmene jeg skulle bruke starter i Vista, men ingen av dem fungerer 100%, fordi jeg måtte kjøre OpenGL i software. Programmene var SketchUp og Autodesk Revit.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nettopp en bærbar som hadde Vista Home Basic installert. Hensikten med å kjøpe den var å jobbe litt mens jeg var på ferie. De to programmene jeg skulle bruke er basert på OpenGL. Men i Vista så var det ikke mulig å bruke OpenGL med hardware akselerasjon, fordi driverne ikke støtter det. Så da var det bare å få tak i XP. Da kunne jeg endelig benytte meg av hardwarestøtten for OpenGL. Skjermkortet er Ati Xpress 200M.

 

Det er greit nok at begge de programmene jeg skulle bruke starter i Vista, men ingen av dem fungerer 100%, fordi jeg måtte kjøre OpenGL i software. Programmene var SketchUp og Autodesk Revit.

9153646[/snapback]

 

Prøvde du å oppgradere skjermkortdrivere? Vista støtter ikke hardware akserlasjon av OpenGL default, men for ATI skjermkort ble det f.eks introdusert med Catalyst 7.1 kan det se ut som.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde både siste drivere fra Toshiba, og siste drivere fra Ati. De var identiske, noe som var rart, ettersom driverne til Toshiba var fra midten av mars.

 

På hjemmesiden til OpenGL så skriver de at Vista har full støtte for OpenGL, men det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Som dataansvarlig på jobben, så kjøpte jeg en bærbar med nVidia 7300 til en ansatt, like før sommerferien. Den hadde Vista Home Basic. Heller ikke på den så kunne man benytte seg av hardware akselerasjon i Revit.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde både siste drivere fra Toshiba, og siste drivere fra Ati. De var identiske, noe som var rart, ettersom driverne til Toshiba var fra midten av mars.

 

På hjemmesiden til OpenGL så skriver de at Vista har full støtte for OpenGL, men det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Som dataansvarlig på jobben, så kjøpte jeg en bærbar med nVidia 7300 til en ansatt, like før sommerferien. Den hadde Vista Home Basic. Heller ikke på den så kunne man benytte seg av hardware akselerasjon i Revit.

9153940[/snapback]

 

Kjenner egentlig ikke til denne problemstillingen, så skal ikke legge meg opp i noe stor diskusjon rundt dette. Etter et kjapt søk på google så kan det virke som om default støtte for OpenGL støttes i Vista, men dette er en wrapper rundt DirectX 10, dermed software basert. Så vidt jeg kunne forstå, så skal det være hardware støttet OpenGL hvis du bruker Catalyst driverne for ATI og Forceware fra Nvidia. Funket det ikke, så funket det ikke, men kan jo kanskje tyde på at du ikke har fått installert driverne fra ATI/Nvidia skikkelig. Tviler på at dem skryter på seg hardware akserlerert OpenGL hvis det ikke er det :p

Lenke til kommentar
Tja, drivere løser jo ikke mange av hovedprobleme til vista :

 

*treg filoverføring.

*treg nettverksytelse.

Generelt følelse av lav ytelse selv med top-end konfigurasjon.

 

Forhåpentligvis så ordner sp1 mye av disse problemene, får bare tvinne fingre.

9153814[/snapback]

 

Har nøyaktig samme oppfatning som deg (i Vista 64). Treg ved filoverføring og spesielt installasjon av 32-bit programmer som består av mange filer av beskjeden størrelse. Merker det også mye ved utpakking av arkiver. Dette er områder hvor XP er suveren. Det er mildt sagt irriterende og uforståelig.

 

Dette er helt klart MS sin oppgave å fikse på. Men de har det vel rimelig hektisk med alle 3. parts og bedrifter som prioriterer å få sitt eget produkt på banen. I tillegg har de jo oss vanlige forbrukere av OS'et. For ikke å snakke om både 32 og 64 bit. Sånt blir det mye surr av.

 

Det går nok mye i sirup, når praktisk talt hele verden tar kontakt for å tale sin sak.

 

Vi får bare smøre oss med tålmodighet og vente, det går da sakte men sikkert fremover :)

 

Svein.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...