Gå til innhold

Lenge leve NAF-boken!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det morsomme er jo at alle veier i norge er klassifisert etter standard.

 

burde da være for pokker meg mulig å be saken sile ut alle veier under en viss minstestandard slik at en ikke havner på idiot-tur uti ingensteder.

 

hører jo stadig om en og annen utenlands lastebil som ender opp på en eller annen avsides vei som ikke er bygget for det pga gpsen...

Lenke til kommentar

Nyttig artikkel!

 

Man skal ikke stole blindt på GPS,en, nei. Jeg er selv blitt sendt på, bokstavelig tatt "skovtur" i Danmark. Det ble både masser af skov og omveier på smale veier.

 

Det er ikke dumt å orientere seg på kartet først, enten det er laget av av papir, eller det er i GPSen. Da ser man hva som er hovedveier, og hva som er mer "for spesielt interesserte". Dersom man i tillegg merker seg veinummeret, ser man om man får opp en rute som kan godkjennes.

 

Alternativt kan man i stedet for bare å angi turens mål, legge inn et sted eller to på veien, slik at ruta legges opp etter dette. Det tar noe mer tid å lage til, men kan lønne seg.

 

En ting om veinummer: Ofte er skiltene ikke i samsvar med det stedet man skal til. Skiltet viser kanskje selve veiens mål, men dersom man skal et sted før det, vet man kanskje ikke om veien fører dit. Veinummeret viser uansett om man er på rett vei, bokstavelig talt.

 

Da vi var på biltur for noen uker siden, hadde vi alltid et vanlig kart i tillegg til GPS'en. Likevel ble det til at vi stolte for mye på GPS'en, derfor den nevnte skovtur. Men det ble en fin omvei i det vakre, fynske høyland.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Gps er ikke så enkelt som en vil ha det til. Tror folk flest tror at det bare er plug&drive.

9147973[/snapback]

 

 

Det går an å kombinere GPS med papirkart og å bruke hodet. Det har jeg i alle fall erfart. Man lærer så lenge man lever, og godt er det. :)

 

Men GPS er et flott hjelpemiddel med muligheter man tidligere bare kunne drømme om.

Lenke til kommentar

opplevde dette selv da jeg var på biltur i Sverige i sist uke når jeg skulle fra Svinesund til Charlottenberg.

Endte opp med å kjøre på hullete kjerrevei i over 1 time istedenfor å kjøre hovedveien.

 

Det fine med gps er jo at du slipper å tenke selv :ph34r:

Endret av Hetland
Lenke til kommentar
opplevde dette selv da jeg var på biltur i Sverige i sist uke når jeg skulle fra Svinesund til Charlottenberg.

Endte opp med å kjøre på hullete kjerrevei i over 1 time istedenfor å kjøre hovedveien.

 

Det fine med gps er jo at du slipper å tenke selv  :ph34r:

9148176[/snapback]

 

 

Ja, og man kommer da fram til slutt, men kanskje på en mer spennende måte enn man hadde tenkt :)

Lenke til kommentar

Er også store forskjeller mellom merkene. TomTom er f.eks flink til å prioritere riks og europaveger så du ikke blir kasta langs skogavegene. Prøvde MS Autoroute på PC en gang. Den var HELT på trynet. Den hadde ikke ferjer, ville sende meg fra Ålesund til Bergen via Stryn og Voss...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...