Gå til innhold

My Book vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jo de andre lagringsløsningene med 2TB ganske dyre i prisguiden (fra 7600 kr). WD bruker å ikke være så veldig høyt priset på eksterne disker så jeg tror de vil presse prisen på 2TB-løsninger et godt stykke nedover. Jeg vil gjette på en pris på ca 5000 - 5500 kroner.

 

Til sammenligning koster den billigste 1TB-utgaven fra ca 2200 kr. Den består sikkert av to stk 500GB harddisker som hver koster fra 822 kr i prisguiden. Dvs. at man betaler ca 550 kr for diskkabinettet. Ser man på prisene for 1TB-disker og tenker på at WD bruker å lansere sine disker litt sent men litt billigere så tipper jeg WD sine interne 1TB ender på ca 2200 kr hver. Det vil si 4400 kr for diskene. Legger man til 550 kr for diskkabinettet så får vi totalt omtrent 5000 kr. Siden det er et topp-produkt så regner jeg med at både WD og butikkene ser sitt snitt til å ta litt høyere margin. Derfor gjetter jeg 5000 til 5500 kr.

 

Redigert: Håper 1TB-versjonen deres slankes fra 2 til 1 disk i samme slengen.

Lenke til kommentar
en burde jo klare og få ytelse på opp mot 100 MB/s på firewire 800 når en klarer 105 MB/s på eSATA.. en skal jo klare 50 MB/s på FW400...

 

edit: bruker de kanskje en dårlig FW controller?

9140000[/snapback]

Firewire 800 har en teoretisk maksimal begrensning på 800 Gbit/s. Det vil si 100 MByte/s. Selv om Firewire har en ganske effektiv protokoll er det usannsynlig å forvente over 90% av den teoretiske hastigheten.

 

Ellers så er oppgaven til cache å hindre at ytelsen faller så mye når det leses mange små filer fra harddisken i et forutsigbart mønster. Normalt er det OS og installerte programmer som tjener på mer cache. Siden det er sjeldent å ha OS og installerte programmer på eksterne harddisker så spiller det sjelden noen særlig rolle.

Lenke til kommentar

men skrivehastigheten til en disk er jo langt mindre enn disse hastighetene? Så da har det egentlig ikke noe å si om det er fw 400 - 800 eller usb2?

 

edit: ser at det også er disker som heter Western Digital My Book Premium ES som har eSata. Tror det er det beste kjøpet for meg i og med at jeg har eSata :)

Endret av Megnus
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
en burde jo klare og få ytelse på opp mot 100 MB/s på firewire 800 når en klarer 105 MB/s på eSATA.. en skal jo klare 50 MB/s på FW400...

 

edit: bruker de kanskje en dårlig FW controller?

9140000[/snapback]

Firewire 800 har en teoretisk maksimal begrensning på 800 Gbit/s. Det vil si 100 MByte/s. Selv om Firewire har en ganske effektiv protokoll er det usannsynlig å forvente over 90% av den teoretiske hastigheten...

 

Selv om 90% kanskje er usansynlig, så burde den klare mer en 50% 50 MB/sek = 50%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...