Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Alle tre kameraene, regner med det er naturlig å ta med Olympus 550 UZ i samme test.

 

Men siden det er mange av oss som har fulgt FZ-serien over tid, vil det også være naturlig å etterspørre en direkte sammenlikning med DMC-FZ8, først features og senere billedkvalitet. Dette kameraet må vel sies å være en direkte etterkommer av FZ8 (og FZ7, FZ5, FZ3, FZ2, FZ1) selv om den har annet glass enn de tidligere modellene. Er det egentlig noe nytt i tillegg til utvidelsen av zoomområdet?

 

 

De storvokste modellene har tradisjonelt blitt annonsert i juli:

FZ50: Juli 06.

FZ30: Juli 05.

FZ20 og FZ15: Juli 04.

FZ10: Oktober 03.

 

De mindre modellene har kommet på vinteren de siste årene:

FZ8: Januar 07.

FZ7: Januar 06.

FZ5 og FZ4: Februar 05.

FZ3: Juli 04.

FZ2: August 03.

FZ1: Oktober 02.

 

Når DMC-FZ18 nå ble annonsert 24. juli, så var det nok mange som forventet en "FZ70" eller noe tilsvarende. Dersom det i stedet vil komme en "FZ58" storebror til FZ18, så tviler jeg på at den kommer nå med en gang. Desverre. Men det bør da komme en ny modell i den "store" serien også i år?

 

Selv har jeg en FZ5 og kan helt klart tenke meg å oppdatere med enda et bridgekamera før jeg om noen år kjøper et speilreflekskamera uten tilsvarende zoomkapasitet. Synes utviklingen på speilrefleks er såpass mye tregere enn i bridgemarkedet, at jeg foretrekker å vente framfor å løpe og kjøpe. Vil ha features som live histogram, live preview, videoopptak og sånn er vel ikke akkurat standard. For mitt bruk (går mest på bilder av hester, desverre) er det totalt uaktuelt med dedikert videokamera, men jeg har nytte av/trenger plutselig og uventet videoopptak på kameraet. Derfor har jeg ventet på arvtakeren til FZ50 i hele juli, og nå er jeg litt skuffet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Linsen på FZ18 sies å være bedre enn FZ8. Image Quality generelt skal være forbedret.

 

Dermed kan det se ut som FZ18 er mer enn en utvidelse av zoomområdet.

 

Dårlig kilde: enkeltpersoner på Panasonic Talk på dpreview, som igjen brukte trustedreview's gallerier for å sammenlikne. Men ikke ta dette for god fisk, sjekk testgallerier selv... :)

Lenke til kommentar

Da har Panasonic i dag annonsert det digitale speilreflekskameraet DMC-L10 som ser ut til å ha en startpris på ca 65% av DMC-L1 eller 200% av DMC-FZ50.

 

Forumet på dpReview koker av folk som er skuffet. Det nye kameraet ser ut til å være i forkant når det gjelder å overføre funksjoner fra digitalkamerafronten til speilrefleks, sånn som hybrid autofokus som virker på Live View. Men funksjonene og Leica-linsa rettferdiggjør ikke prisen, er den generelle oppfatning.

 

Dette medfører nok at man ikke får se en oppfølger til DMC-FZ50 i år. Tror nok dette medfører at mange som har ventet hopper over på dSLR - men da ikke Panasonic.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...