Gå til innhold

MySQL-clustring for høy tilgjengelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en grei gjennomgang, og at du ikke legger noe særlig mellom, men gjør det klart at clustering i MySQL er crap, i hvert fall om du ikke bruker tredjeparts programvare. La meg sitere MySQL selv i denne sammenheng:

 

Durability of commits.  There are no durable commits on disk. Commits are replicated, but there is no guarantee that logs are flushed to disk on commit.

 

MySQL er en populær database, men har vesentlige feil og mangler, her er definitivt en av dem. De hevder seg å være enterprise ready, at de leverer en database som kan sikre høytilgjengelighet. Men, vet de egentlig hva tilgjengelighet er? Tilgjengelighet er når klienten får korrekte data i tide, evt får gjort oppdateringer/innsetting av data i tide. All den tid MySQL ikke kan garantere for at dataene er intakte, er deres egen clusterløsning i mine øyne ikke en høytilgjengelighetsløsning. Den duger hvis oppetid er viktig, men ikke dataene, noe som virker som en selvmotsigelse for meg.

 

Jeg har ikke sett nærmere på de andre løsningene, det er garantert noen av dem som fungerer bra, men skal man se på tredjepartsprogramvare så kan man jo også si at enhver database som kjører på Windows og/eller Linux er enterprise ready, for VMWare VMotion gir høytilgjengelighet.

 

Konstruktive kritikker mottas med takk, men jeg mener strengt tatt at MySQL har et godt stykke igjen å gå før de kan sies å være enterpise ready.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Takk for en grei gjennomgang, og at du ikke legger noe særlig mellom, men gjør det klart at clustering i MySQL er crap, i hvert fall om du ikke bruker tredjeparts programvare. La meg sitere MySQL selv i denne sammenheng:

 

Durability of commits.  There are no durable commits on disk. Commits are replicated, but there is no guarantee that logs are flushed to disk on commit.

 

MySQL er en populær database, men har vesentlige feil og mangler, her er definitivt en av dem. De hevder seg å være enterprise ready, at de leverer en database som kan sikre høytilgjengelighet. Men, vet de egentlig hva tilgjengelighet er?

 

Du har ikke forstått hva poenget med MySQL Cluster er. Det er ikke en vanlig relasjonsdatabase. Det er en "in-memory"-database med SQL-grensesnitt. Når du skal ha gjennom 15000 transaksjoner per sekund så har du ikke tid til å vente på at lesehoder skal posisjoneres (selv om write-back cache m/batteri gjør dette skrekkelig mye lettere).

 

MySQL Cluster brukes mange steder til å lagre CDR-data (hvem har ringt hvor og hvem skal betale hva) og noe mer virksomhetskritisk for et telco skal du lete lenge før du finner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...