Gå til innhold

Korttest: Apple iPhone


Anbefalte innlegg

0_Apple%20iPhone%204%20GB%208%20GB-thumb.jpgApple lager svært gode MP3-spillere, men en mobiltelefon er noe helt annet. IPhone er Apples aller første mobiltelefon, og det er derfor forståelig at den ikke er perfekt. Slik er det også, men ikke på den måten som jeg forventet. Grunnleggende funksjoner mangler eller er dårlige, mens den overrasker svært positiv på respons og er så godt som feilfri.

 

Fronten til iPhone består av en stor 3,5" skjerm med en oppløsning på 320 x 480 piksler med 16 millioner farger. Under er en knapp for å gå til hovedmenyen og rundt er en ramme av metall. That's it! Bunnen består en høyttaler og mikrofon og en laderplugg og på toppen er det en av/på-knapp, SIM-kortplass og en 3,5 mm minijack-utgang, slik man finner på iPod. På sidene er det to knapper for å styre ringevolumet opp og ned, samt en knapp for å slå lyder av og på. Baksiden består av noe så enkelt som et knøttlite kamera. Ingen speile, intet kameralys eller noe annet.

 

Det er liten tvil om at iPhone ser både spesiell og stilig ut, men først når telefonen skrus på, får Apple vist hva de kan. I standby displayet er det fire ikoner nederst, telefon, e-post, nettleser og iPod. Ovenfor er det 12 ikoner, der de vanlige programmene som meldinger, kalender, kamera, bilder og et par spesielle programmer jeg skal komme tilbake til senere.

 

Når man klikker på et av ikonene åpnes programmene med en gang, uten forsinkelse i det hele tatt. På iPhone kjører nemlig alle programmene hele tiden (!), slik at uansett hva du gjør, så skjer det lynraskt. Dette har jeg aldri sett i en så avansert mobiltelefon før, så her har Apple virkelig gjort noe revolusjonerende.

 

Jeg starter med det mest grunnleggende - å ringe. Siden iPhone nesten ikke har noen taster er selv dette spesielt. Du kan enten trykke på en kontakt eller taste inn telefonnummeret på et skjermtastatur. Å bla i kontaktene går meget greit, takket være et smart alfabetsystem på siden av skjermen. Talekvaliteten må jeg innrømme at ikke ble testet, fordi jeg rett og slett var så opptatt av å sjekke alt på telefonen og glemte dette (beklager!) …

 

2_Apple%20iPhone%20tastatur.jpg

Tastaturet på iPhone er greit men ikke perfekt. Hvor er T9 tastaturet?

 

Neste ut er meldinger. Her har iPhone gjort noen svært merkverdige feil. Selve meldingsprogrammet er greit, men tastaturet er skuffende. Du må bruke et QWERTY tastatur, for det vanlige 9-talls tastaturet finnes ikke. Det trodde jeg ikke var mulig, men etter å ha sjekket med de ansatte i Apple Store fikk jeg bekreftelsen. Det går virkelig an å glemme det ... QWERTY tastaturet fungerer greit, og den retter til og med ord som er skrevet feil. For eksempel ”Hwllo” blir rettet til ”Hello”. Når du trykker på en bokstav blir det forstørret, slik at du ser om du har truffet riktig bokstav. Har du bommet, kan du bare gli fingeren bort til riktig bokstav og deretter slippe. Dette er et svært smart system som gjør at det er enklere å skrive. Dessverre har den noen feil som ikke burde vært der. Hvor har det blitt av punktum? Jo, istedenfor å ha den sammen med bokstavene, så er den satt sammen med tallene og tegnene, noe som gjør at du få frem tegnene ved å trykke på en tast, deretter trykke på punktum og så gå tilbake til bokstavene igjen, kun for å få til det ene punktumet. Det er strengt tatt totalt unødvendig! Kronen på verket er at iPhone ikke støtter MMS. Selv Nokia 3510i kan både motta og sende MMS …

 

iPod

Kjøper du iPhone, står selvfølgelig musikk i fokus. Her skuffer ikke iPhone i det hele tatt. Du kan velge mellom 4 og 8 GB lagringsplass, noe som bør tilfredsstille de fleste. Medieavspilleren er som tidligere nevnt kun et tastetrykk fra standby bildet, og kjører problemfritt i bakgrunn dersom du vil surfe på nettet, lese e-post eller liknende. Medieavspilleren til iPhone har svært mange likhetstrekk med iTunes. Det er lett å bla mellom sanger, artister, spillelister og liknende og når du spiller av sanger, kan du bla mellom album med en flott animasjon. Filmene ligger under en egen fane, lett tilgjenglig og pent sortert. Å åpne en film skjer lynraskt og bildet er krystallklart takket være den utmerkede skjermen. Det eneste å utsette på videoavspilleren er at når du har sett ferdig en film, spør iPhone om du vil slette filmen. Med 8 GB lagringsplass er det strengt tatt ikke nødvendig å slette en film på noen minutter, og da er det svært irriterende å få dette spørsmålet hver gang man har sett et videoklipp.

 

Safari

Internettleseren på iPhone heter Safari, akkurat som på Apples PC-er. Denne internettleseren navigeres ved hjelp av fingrene, slik som resten av iPhone. Vil du zoome ut eller inn på en internettside er det bare å dra fingrene fra eller mot hverandre og iPhone retter opp skrift og bilder med en gang, slik at det blir så tydelig som mulig å lase. Internettsidene lastes ned raskt med W-LAN og det finnes ikke hakking i det hele tatt når man blar nedover en internettside, selv om det er mange bilder. Når iPhone blir rotert til en av sidene, skifter bildet automatisk til landskapsmodus, slik at du ikke leser skjevt. I likhet med absolutt alt annet på iPhone, skjer dette lynraskt og selv med en animasjon, tar dette under et sekund! Om ønskelig kan du ha flere internettsider oppe på en gang og det går greit å trykke på små lenker med fingrene og skulle det bli vanskelig å treffe, er det bare å zoome inn for å gjøre skrift og bilder større. Apple iPhone er den beste mobiltelefonen jeg har surfet på nettet med hittil, og den overgår sine konkurrenter med stor margin!

 

1_Safari.jpg

Slik ser Safari ut på Apple iPhone

 

Google Earth og Youtube

Jepp, jeg tar av meg hatten for iPhone. Dette er noe av det desidert kuleste med iPhone. De aller fleste av dere som leser dette, har sikkert vært borti Google Earth eller Google Maps, og må vel innrømme at det er ganske spesielt å få satellittbilder av omtrent alt i hele verden. Apple har greid å presse hele dette programmet inn i iPhone og det fungerer så utmerket at jeg ikke kan få rost det nok. Åpne programmet, søk på Porsgrunn, vent to sekunder og zoom inn. Så enkelt fant jeg mitt eget hus med iPhone, og den gir meg satellittbilder fra 2007! Dette programmet er kjemperaskt, og med Wi-Fi laster den ned bilder og kart like raskt som en vanlig PC!

 

En av de få tjenestene som er mer populært enn Google Earth er Youtube. Har iPhone det tro? Jepp, hver eneste film tilgjenglig på Youtube kan du søke opp enkelt og se på iPhone. Og i likhet med alt annet på iPhone skjer dette lynraskt. Mangler du en sang på mobiltelefonen er det derfor lett å finne den på Youtube dersom du er i nærheten av et trådløst nettverk eller ikke er redd for gigantiske telefonregninger.

 

Kamera

For første gang skuffer iPhone. Og denne gangen skuffer den virkelig. At Apple puttet et kamera i iPhone kan vi nesten ikke forstå, for det duger nesten ikke til noe som helst. Selve kamera er på 2 megapiksler, en grei oppløsning. Men har den autofokus? Nei! Kameralys eller blits? Nei! Mulighet for videoopptak? Nei! Har den i det hele tatt noen innstillinger? NEI! Det eneste du kan gjøre med kamera på iPhone er å ta bilder uten å endre en eneste innstilling. Hvis du vil legge på en effekt som sort/hvitt, ta bildet i lavere eller sette på nattmodus når det er mørkt, så er det umulig. Kamera tar derfor dårlige bilder og reddes så vidt av oppløsningen. Men er du ute etter en god kameramobil, bør ikke iPhone være en av de første valgene.

 

Trådløse funksjoner

IPhone har Wi-Fi, noe som gjør at du kan oppnå en internetthastighet på cirka 11 Mbps. Å laste ned satellittbilder, se på Youtube-filmer eller surfe på nettet skjer derfor kjemperaskt. Dessverre har den verken HSDPA eller UMTS, noe som betyr at du må nøye deg med svært treg nedlastingshastighet dersom du ikke er i nærheten av et trådløst nettverk.

 

Dessverre har iPhone flere mangler som strengt tatt ikke burde ha eksistert. A2DP og radio er nesten en selvfølge i en mobiltelefon med musikk og multimedie som hovedfunksjoner. IPhone har derimot ingen av disse funksjonene, noe jeg virkelig ikke kan forstå.

 

Kalender og nytteprogrammer

Kalenderen på iPhone er meget grei i bruk, og kan vise måned, uke eller kun fremtidige hendelser. Den er oversiktlig og kan synkroniseres med en PC, slik at du ikke trenger å legge inn alle avtalene på både PC-en og iPhone. Dessverre er det ikke mulig å skille mellom avtaler, møter, bursdager eller liknende, noe som gjør det litt vanskeligere å se om du skal i et møte eller kjøpe bursdagsgave.

 

Utenom kalenderen er det en rekke nytteprogrammer på iPhone. Den kan vise børsgrafer, værmelding, kalkulator, notater og verdensklokke, samt kart og satellittbilder som det er skrevet mer om ovenfor.

 

Lukket plattform

Selv om iPhone har mange nyttige og artige programmer, så skader det ikke å ha flere av dem. Kjøper du en mobiltelefon med Symbian eller Windows Mobile kan du få tusenvis av programmer til dem. Kjøper du iPhone kan du få null. Det er mulig å legge til widgets som kan brukes i nettleseren, Safari, men det er ikke mulig å installere tredjepartsprogrammer på iPhone. Ikke en gang Java-applikasjoner lar seg installere. Det betyr i praksis at iPhone er for ”dum” for selv Opera Mini eller spill som PacMan … Sammenliknet med Symbian og Windows Mobile havner derfor iPhone i steinalderen og igjen har Nokia 3510i funksjoner iPhone mangler og som er en selvfølge i så å si alle mobiltelefoner i dag.

 

Konklusjon

Apple iPhone er en mobiltelefon du enten elsker eller hater. Den er lynrask, har en rekke nyttige funksjoner og en utmerket skjerm som er helt genial. Dessverre ser det ikke ut til at Apple har hørt om verken MMS, Java, A2DP eller UMTS, noe som burde være en selvfølge i denne mobiltelefonen. Dersom du greier deg uten funksjonene ovenfor og trenger en mobiltelefon med virkelig gode musikkfunksjoner, da er iPhone midt i blinken. Blir du derimot irritert over idiotmangler kan iPhone risikere å bli knust i golvet etter svært kort tid dersom du skulle kjøpe den.

 

3_Apple%20iPhone%204%20GB%208%20GB.jpg

 

Til å være Apples aller første mobiltelefon syns jeg dette er en svært god mobiltelefon. Men når de greier å lage en lynrask mobiltelefon som har mange funksjoner som ikke er sett i mobiltelefoner før, kan det da være så vanskelig å få støtte for MMS og Java? En musikkmobil uten A2DP er heller ikke noe som burde vært mulig, og er det ikke W-LAN i nærheten, må du nøye deg med svært lav internetthastighet. Å si om dette er en bra eller dårlig mobiltelefon er derfor svært vanskelig, siden den er så eksemplarisk på noen områder, mens den er fullstendig elendig på annet. Prislappen på 499 USD for 4 GB og 599 USD for 8 GB versjonen er en grei pris og du vil antaglig vis få valuta for pengene - med mindre du trenger MMS, et bra kamera og tredjepartsprogrammer.

 

Under testen hadde jeg dessverre ikke med meg digitalkamera. Alle bildene er derfor bilder fra Apple eller funnet på Google.

Endret av jornan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Under testen hadde jeg dessverre ikke med meg digitalkamera. Alle bildene er derfor bilder fra Apple eller funnet på Google.

Da er det godt at jeg har knipset noen (dårlige) bilder. Har en iPhone til test her i Norge. Det blir for øvrig lansering i Q1 2008, dersom alt går etter planen.

 

For øvrig vil jeg ikke si meg enig i at den er feilfri. Stort sett fungerer alt uten problemer, men Safari har det med å kræsje til stadighet.

 

Ellers synes jeg iPhone har det jeg trenger, muligens med unntak av 3G.

Lenke til kommentar

Lekte meg med en iphone når jeg var i USA for noen dager siden. Den er utrolig lekker og har noe av det mest stilrene menyene jeg har sett, men som sagt er den ikke perfekt. Det som overrasket meg mest er at man ikke kan bruke mp3/musikkfilene sine som ringetone :no: det alene er utrolig.

 

Til syvende og sist var det skikkelig artig å bare bla seg frem og tilbake igjennom menyene. Google maps var en fryd.. fikk ikke testet youtube funksjonen though..

Lenke til kommentar

hmm, ikke rart dem ikke ønsker tredjepartsprogrammer om alt kjører hele tiden. om en lesser på for mye programvare da så vil cpu og ram etter hvert bli fullstendig overbelastet.

 

høres ut som om iphone er nøye balansert for brukeropplevelsen sin del. ikke akkurat noe uhørt når det kommer til ett apple produkt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5dhrKosa

Spørsmål: har du AT&T abonnement? Hvis ikke: hvordan fikk du benyttet iPhone's telefonmuligheter??

 

Jeg har N73 og iPhone. N73 har nok flere funksjoner og bedre kamera. Likevel gir iPhone følelsen av kvalitet og perfeksjonisme. Det er en sann fryd å bruke en iPod med WiFi som har så bra brukergrensesnitt. Men foreløpig er det nettopp en genial iPod med WiFi, får jo ikke benyttet den som mobil uten AT&T abonnement.

Lenke til kommentar
Du må bruke et QWERTY tastatur, for T9 finnes ikke.
Bare av nysgjerrighet: hva er det egentlig du tror T9 er? :)

9131537[/snapback]

Jaja ... fikset nå :p

 

Men det er sant at T9 ikke finnes på den :p

 

Svar på spørsmål: Som jeg skrev, testet jeg ikke iPhones telefonfunksjoner. Jeg sjekket bare meldings- og telefonprogrammet, jeg sendte ikke en melding eller ringte. I Apple Store hadde telefonen SIM-kort som fungerte, så jeg kunne ha ringt med den (var veldig fristende å bruke den og ringe til Norge så jeg hadde spart en dyr telefonregning fordi jeg måtte ringe selv, men gjorde det ikke :p ). Uansett, var så lenge i Apple Store og prøvde iPhone såpass mye at jeg følte det var nok til å skrive en korttest av den (merk: KORTtest). De som jobba i Apple Store kom bort til meg flere ganger og lurte på om jeg hadde noen spørsmål. De ville nok at jeg skulle kjøpe den istedenfor å bare stå der i evigheter og bare trykke :p

Lenke til kommentar

Jeg drømmer om QWERTY, bruker et skikkelig kamera istedenfor mølet man ikke kommer forbi på mobilkameraer, og har aldri hatt bruk for ett eneste tredjepartsprogram utover Opera Mini - som det ser ut til at iPhone's egen browser knuser med stil uansett. Disse tilleggene til telefoner er, sånn jeg ser det, totalt unødvendige idiotfunksjoner. Så vi kan gjerne kalle det "idiotmangler" når de ikke er der.

 

Det eneste tillegget jeg vil ha er en god musikkavspiller i telefonen (og det har jeg forsåvidt allerede) . Dette er jo kjernen i iPhone, så utfra denne testen ser den i alle fall ut til å passe meg veldig bra.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Rent strategisk fra Apple sin side tror jeg ikke det er lurt å lansere en ny modell ennå da den vil kannibalisere eksisterende modell. Det gir størst omsetning å vente til iPhone har fått en viss avmatning i salgsvekst, deretter lansere en ny modell som stjeler kunder fra andre produsenter og samtidig får noen av innovatørene til å skifte til ny modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...