Gå til innhold

Home Server RTM sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows Home Server vil trolig ikke være tilgjengelig som et selvstendig produkt, men vil bli levert som ferdig installerte OEM-versjoner.

 

Jaja, blir nødt til å bruke pirat-metoder for å bruke det på de maskinene man selv vil.

 

Jeg har ikke behov for ferdigmaskiner fra f.eks hp, fujitsu o.l. :nei:

Lenke til kommentar

Aldri satt mine ben i en windows server...

 

Men det er på tide at noen lager en forbruker-server egentlig. Syns det er rart ikke linux miljøene har pusha dette lenge, siden de har holdt på i lengre tid med gutteromsservere. Joda det fins sikkert, men jeg har hvertfall aldri hørt om noe fornuftigt. (tross alt mor og far som skal bruke dette og ikke hardcore nerdsa).

 

Bortsett fra noe som ser ut som helt grei backup funksjonalitet, litt mer avansert fildeling (sharepoint??), dynamisk software raid funksjonalitet, med mediacenter funksjonalitet, remote desktop til server hvor man får tilgang til standard windows skrivebord med mulighet for å kjøre vanlige ting.

 

tja ... sikkert gøyalt

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Jeg kjører RC2 versjonen av Home server for tiden hjemme og må si meg fornøyd med den... det er en god forbedring ikke så mye i selve operativsystemet for det er jo bare win2k3 men selve "home server" funksjonalitet og console er en veldig bra ide.

 

Mulighet for å bruke flere harddisker som samlet "storage" og kunne legge til og ta vekk disker uten å miste filer er genialt. Når man fjerner en fysisk harddisk så utfører systemet en sjekk for å se at du har nok ledig plass til å tømme disken du vil fjerne og dersom du har det så flyttes filene over på de andre diskene som oppgjør "storage" og så kan man koble fra disken.

 

Alle nye harddisker som legges til storage blir formatert, men det er ingenting i veien for at man kobler til disken på vanlig måte først, kopierer alle filene over på storage og så legger til disken. Det forutsetter selvfølgelig at man har like mye ledig plass som harddisken man vil legge til har data på seg.

 

Litt kjipt at man ikke kan velge vekk alle utenom 1 harddisk under installasjonen for at den ikke skal formatere alle, men dersom man kobler dem av fysisk og så kobler dem til igjen etter installasjonen er ferdig kan man overføre alle filene fra en disk om gangen.

 

"i pity the fool" som trykker ja ja ja under installasjonen og får alle harddiskene sine formatert ;D

 

Man får også med på kjøpet en dynamic DNS tjeneste som er meget enkel å sette opp, dersom man har en UpNp router sørger faktisk windows home server for å konfigurere den med NAT av rett port til serveren automatisk.

 

Når man så er på nett får man selv velge hvilket navn man ønsker for Remote tilkobling og via Web-grensesnittet kan man laste opp og ned filer som er delt fra serveren, og man kan bruke grensesnittet til å kjøre Windows Remote Desktop på alle maskinene innenfor nettverket!

 

Det er litt merkelig at det ser ut som den kun kommer som OEM versjon, men det er ikke umulig å kjøpe en oem versjon forde om...

 

Komplett.no ser ut til å selge OEM programvare uten krav om å kjøpe hovedkort eller hel ny pc samtidig...

Endret av cybertrec
Lenke til kommentar
Windows Home Server vil trolig ikke være tilgjengelig som et selvstendig produkt, men vil bli levert som ferdig installerte OEM-versjoner.

 

Jaja, blir nødt til å bruke pirat-metoder for å bruke det på de maskinene man selv vil.

 

Jeg har ikke behov for ferdigmaskiner fra f.eks hp, fujitsu o.l. :nei:

9089769[/snapback]

Lagringsservere til privat bruk har ofte veldig lave krav til maskinvaren ut over at den må takle store harddisker og et raskt nettverkskort. Dette betyr at Microsoft vil tvinge folk til å kjøpe en ofte unødvendig maskin for å få Windows Home Server.

 

Godt at de har konkurrenter. Jeg leste tidligere i dag i Full Circle Magazine Issue 2 (side 5) om at Ubuntu Home server er under utvikling. Jeg blir ikke overrasket om den får svært god funksjonalitet og brukervennlighet samtidig som det har lavere maskinkrav og ikke fryser ute andre programvareleverandører.

 

Det blir i hvert fall spennende å lese sammenligningstester etter hvert. Akkurat som når man venter på nye skjermkort, CPU'er eller andre ting.

Lenke til kommentar
Windows Home Server vil trolig ikke være tilgjengelig som et selvstendig produkt, men vil bli levert som ferdig installerte OEM-versjoner.

 

Jaja, blir nødt til å bruke pirat-metoder for å bruke det på de maskinene man selv vil.

 

Jeg har ikke behov for ferdigmaskiner fra f.eks hp, fujitsu o.l. :nei:

9089769[/snapback]

Lagringsservere til privat bruk har ofte veldig lave krav til maskinvaren ut over at den må takle store harddisker og et raskt nettverkskort. Dette betyr at Microsoft vil tvinge folk til å kjøpe en ofte unødvendig maskin for å få Windows Home Server.

 

Godt at de har konkurrenter. Jeg leste tidligere i dag i Full Circle Magazine Issue 2 (side 5) om at Ubuntu Home server er under utvikling. Jeg blir ikke overrasket om den får svært god funksjonalitet og brukervennlighet samtidig som det har lavere maskinkrav og ikke fryser ute andre programvareleverandører.

 

Det blir i hvert fall spennende å lese sammenligningstester etter hvert. Akkurat som når man venter på nye skjermkort, CPU'er eller andre ting.

9089956[/snapback]

 

Jada, jada, jada. Visse skal alltid dra inn Ubuntu ;)

Uansett, OEM versjonen kommer først, og så kommer retail.

Homeserver krever ikke så vanvittig mye heller skjønner du ;)

Lenke til kommentar
Hvis man først skal kjøre windows-server, hvorfor velge dette foran windows server 2003?

9089936[/snapback]

Det ligger i navnet. Den er mer tilpasset Homer Simpson enn Windows Server 2003. Sikkert strippet for avansert funksjonalitet og pyntet opp for et mer Homer Simpson-vennlig utseende.

 

Jada, jada, jada. Visse skal alltid dra inn Ubuntu ;)

Vel, noen skal alltid sammenligne med AMD når Intel lanserer nye prosessorer og omvendt og noen skal alltid sammenligne med Nvidia når ATI lanserer nye grafikkprosessorer. Fysj og fy for en uting det er å sammenligne. :p

 

Uansett, OEM versjonen kommer først, og så kommer retail.

Homeserver krever ikke så vanvittig mye heller skjønner du ;)

9089981[/snapback]

Om det stemmer så blir i hvert fall kravet ganske høyt inntil retail-utgaven lanseres. Dvs. inntil da så kreves det at man kjøper en splitter ny maskin. Jeg vet ikke hvor billige og begrenset maskinvaren er i de nye maskinene blir, men antar at det man må kjøpe en maskin med minimum Pentium E2140, 512MB DDR2-ram, 160GB harddisk, kabinett, DVD-brenner, PSU og hovedkort med integrert grafikk. Minimum.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jada, jada, jada. Visse skal alltid dra inn Ubuntu ;)

Uansett, OEM versjonen kommer først, og så kommer retail.

Homeserver krever ikke så vanvittig mye heller skjønner du ;)

9089981[/snapback]

 

Hvofor skal man ikke sammenlikne? Sålenge det finnes konkurrenter er det jo svært meningsyllt å sammenlikne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tenke seg om kanskje ....

 

Inntil dags dato har ALDRI Microsoft laget en OS variant som kun selges preinstallert OEM bundlet med maskin.

Hvorfor skulle de begynne med det nå , er mere inntekter i å tilby begge varianter (software cd only + preinstallert oem).

9090228[/snapback]

 

FÅr man kjøpt de mobile OSene for seg selv? Og windows storage server er vel bare OEM? Det er vel kanskje det produktet MS har som likner mest på Home server.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulighet for å bruke flere harddisker som samlet "storage" og kunne legge til og ta vekk disker uten å miste filer er genialt. Når man fjerner en fysisk harddisk så utfører systemet en sjekk for å se at du har nok ledig plass til å tømme disken du vil fjerne og dersom du har det så flyttes filene over på de andre diskene som oppgjør "storage" og så kan man koble fra disken.

 

Alle nye harddisker som legges til storage blir formatert, men det er ingenting i veien for at man kobler til disken på vanlig måte først, kopierer alle filene over på storage og så legger til disken. Det forutsetter selvfølgelig at man har like mye ledig plass som harddisken man vil legge til har data på seg.

 

Litt kjipt at man ikke kan velge vekk alle utenom 1 harddisk under installasjonen for at den ikke skal formatere alle, men dersom man kobler dem av fysisk og så kobler dem til igjen etter installasjonen er ferdig kan man overføre alle filene fra en disk om gangen.

 

"i pity the fool" som trykker ja ja ja under installasjonen og får alle harddiskene sine formatert ;D

Har ikke alle OS slik funksjonalitet? Dvs. software-RAID og volume management på tvers av flere disker? Vi lever da ikke på 80-tallet lenger :p

 

Ellers er jeg ikke helt imponert over fleksibiliteten du beskriver her. Det burde kunne gått an å f.eks brukt en del av en disk i stedenfor å formatere hele. Slikt er i hvertfall trivilet med f.eks. linux. Dvs. at istedenfor å tvinges til å bruke en hel disk som dynamic drive eller hva det kalles, så kan man (om man ønsker) beholde eksisterende DOS-partisjonering, og bare bruke en del av en harddisk til RAID/LVM/EVMS. Det er jo spesielt kjekt hvis man har disker av ulik størrelse.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Tenke seg om kanskje ....

 

Inntil dags dato har ALDRI Microsoft laget en OS variant som kun selges preinstallert OEM bundlet med maskin.

Hvorfor skulle de begynne med det nå , er mere inntekter i å tilby begge varianter (software cd only + preinstallert oem).

9090228[/snapback]

 

FÅr man kjøpt de mobile OSene for seg selv? Og windows storage server er vel bare OEM? Det er vel kanskje det produktet MS har som likner mest på Home server.

 

AtW

9090243[/snapback]

 

De du nevner går ikke på PC men "proprietære" bokser/enheter .

Windows Home Server er et PC operativ system .

Og alle OS til PC / "normal server" er å få tak i som software only installasjon og vi kan nok forvente at denne kommer i det minste som OEM cd kjøpbar sw/lisens uten hw.

Lenke til kommentar
Tenke seg om kanskje ....

 

Inntil dags dato har ALDRI Microsoft laget en OS variant som kun selges preinstallert OEM bundlet med maskin.

Hvorfor skulle de begynne med det nå , er mere inntekter i å tilby begge varianter (software cd only + preinstallert oem).

9090228[/snapback]

De ga ut en oppdatert versjon av Windows95 som het OSR2 eller noe slikt, med noen nyttige nye funksjoner. Om jeg ikke husker helt feil var det umulig å kjøpe denne løst, den ble kun levert som OEM gjennom "de store" PC-produsentene. Ganske råttent gjort :(

Lenke til kommentar
Tenke seg om kanskje ....

 

Inntil dags dato har ALDRI Microsoft laget en OS variant som kun selges preinstallert OEM bundlet med maskin.

Hvorfor skulle de begynne med det nå , er mere inntekter i å tilby begge varianter (software cd only + preinstallert oem).

9090228[/snapback]

 

FÅr man kjøpt de mobile OSene for seg selv? Og windows storage server er vel bare OEM? Det er vel kanskje det produktet MS har som likner mest på Home server.

 

AtW

9090243[/snapback]

 

De du nevner går ikke på PC men "proprietære" bokser/enheter .

Windows Home Server er et PC operativ system .

Og alle OS til PC / "normal server" er å få tak i som software only installasjon og vi kan nok forvente at denne kommer i det minste som OEM cd kjøpbar sw/lisens uten hw.

9090310[/snapback]

 

Sånn rent bortsett ifra at hovedproduktet jeg nevnte var Windows storage server, som man såvidt meg bekjent kun får som OEM, og kanskje er MS sitt OS som likner aller mest på home server.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...