Gå til innhold

Effektgjerrig Athlon på plass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greie nok cpu'er, for meg (oss) som nekter å kjøpe Intel.......... men en mager trøst. Ja,ja, klokker en ikke, så får en i budsjett og middelsegmentent, amd systemer litt billigere med tilsvarende ytelse, men det er dårlige tider baktus, dårlige tider for oss Amd fanatikere.

Lenke til kommentar
Har ventet på disse. Håper 2350 blir tilgjengelig i butikk fort som f...

9082479[/snapback]

Lønner seg å lese hele siden da vet du :D

 

Begge modellene er lagervare i norske nettbutikker.

9083035[/snapback]

 

2350 forventes inn 30.07 hos alle nettbutikkene ;)

 

Klarte ikke vente og kjøpte meg en 2300. Får oppgradere siden om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Siden du ikke klarer å bruke mer strøm i prosessorens levetid sammenlignet med hvor mye strøm som ble brukt for å lage de synes jeg ikke det er supert med effektgjerrige prosessorer. Lag prosessorer med fornybar energi, så snakker vi om effektbruk hos sluttbrukeren.

9083827[/snapback]

 

Tja vet nå ikke helt hva du tenker på her, lavt strømforbruk er nå ikke primært for å bidra til en "grønnere" hverdag. Kort og godt betyr mindre strømforbruk mindre varme i pc'n og annledninger til å klokke den uten å kjøre mange megavifter som bråker som et lokmotiv. Lavt strømforbruk gir deg masse CPU per krone, eller høyere klokkefrekvens om du vil.

Lenke til kommentar
2350 forventes inn 30.07 hos alle nettbutikkene  ;)

9083800[/snapback]

 

Ja, prisguiden er ikke jo helt nøyaktig der, den sier de er på lager, butikkbeholdningene sier dessverre noe annet.

9083847[/snapback]

 

Den var inne hos Amentio i senest igår (3 stk). Vet dette med sikkerhet da jeg holdt på å bestille. Har begynt å vurdere C2D istedenfor pga testen over, though... synd det ikke er like bra hovedkort til HTPC for disse (?).

 

Uansett: 2350 har vært på lager over lengre tid. Bare prisguiden som (av en eller annen grunn) ikke plukket dette opp.

Lenke til kommentar
Siden du ikke klarer å bruke mer strøm i prosessorens levetid sammenlignet med hvor mye strøm som ble brukt for å lage de synes jeg ikke det er supert med effektgjerrige prosessorer. Lag prosessorer med fornybar energi, så snakker vi om effektbruk hos sluttbrukeren.

9083827[/snapback]

 

Om man kjører 24/7 med en CPU som i snitt bruker 50 Watt, så bruker man 1.2 Kilowattimer i døgnet. Dvs nesten 2200 kilowatttimer på 5 år, eller god over 1000 kroner. Dvs at kostnaden for strøm kan være over innkjøpskostnaden for CPUen om du er uheldig.

 

Dermed er det prismessig fordeler, i tilegg til de miljømessige, og man kan ha mindre og stillere kjøling. For en PC som ikke trenger mye ytelse er det veldig greit med en CPU som bruker minst mulig, kanskje spesielt på Idle.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg slenger ut en uttalelse før noen andre gjør det:

Hvor ligger disse i ytelse? til 700 kr kan det ikke være all verden

9082345[/snapback]

Nå er pris et dårlig mål for ytelse så jeg skal heller sammenligne med andre prosessorer.:

 

BE-2300 yter omtrent som Athlon64 X2 3600+ 1,9GHz 1MB L2 dobbeltkjerne 65W 465 kr

BE-2350 yter omtrent som Athlon64 X2 4000+ 2,1GHz 1MB L2 dobbeltkjerne 65W 539 kr

 

BE-2300 yter omtrent som Pentium E2140 800FSB 1,6GHz 1MB L2 dobbeltkjerne 65W 620 kr

BE-2350 yter omtrent som Pentium E2160 800FSB 1,8GHz 1MB L2 dobbeltkjerne 65W 701kr

 

Prisen ligger altså i samme område som prosessorene de skal konkurrere mot, men varmeutviklingen og strømforbruket ligger ca 30% lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...