Gå til innhold

Brukarinnhald i Unreal Tournament 3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at Open Source har veldig lite med akkurat den saken her å gjøre. Problematikken er at tidligere exploits mot "sikre plattformer" har kommet gjennom nettopp brukerstyrt innhold. Se f.eks. på PSP, der flere av teknikkene har gått på å utnytte feil i kode som allerede er priviligert, slik som bildevisningsmodulen.

 

GameCube ble jo åpnet i sin tid på bakgrunn av en oppdateringsfunksjon i Phantasy Star Online, så jeg mistenker at det er Microsoft som har den mest fornuftige -- og forståelige -- holdningen til akkurat det her.

 

Dette er ganske langt fra å ha noe som helst med "Linux kjører på PS3!! OMG!!"-campen.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at Open Source har veldig lite med akkurat den saken her å gjøre. Problematikken er at tidligere exploits mot "sikre plattformer" har kommet gjennom nettopp brukerstyrt innhold. Se f.eks. på PSP, der flere av teknikkene har gått på å utnytte feil i kode som allerede er priviligert, slik som bildevisningsmodulen.

 

GameCube ble jo åpnet i sin tid på bakgrunn av en oppdateringsfunksjon i Phantasy Star Online, så jeg mistenker at det er Microsoft som har den mest fornuftige -- og forståelige -- holdningen til akkurat det her.

 

Dette er ganske langt fra å ha noe som helst med "Linux kjører på PS3!! OMG!!"-campen.

9066866[/snapback]

 

"the PS3 and PC version of the games are compatible, because Sony has an open-source platform" - Mark Rein, Epic Games

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at Open Source har veldig lite med akkurat den saken her å gjøre. Problematikken er at tidligere exploits mot "sikre plattformer" har kommet gjennom nettopp brukerstyrt innhold. Se f.eks. på PSP, der flere av teknikkene har gått på å utnytte feil i kode som allerede er priviligert, slik som bildevisningsmodulen.

 

GameCube ble jo åpnet i sin tid på bakgrunn av en oppdateringsfunksjon i Phantasy Star Online, så jeg mistenker at det er Microsoft som har den mest fornuftige -- og forståelige -- holdningen til akkurat det her.

 

Dette er ganske langt fra å ha noe som helst med "Linux kjører på PS3!! OMG!!"-campen.

9066866[/snapback]

 

Fornuftig på hvilken måte kan man spørre seg? FOlk setter pris på muligheten til å kunne gjøre litt mer, det at en plattform er "brekt" gjør den adskillig mer attraktiv for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fornuftig fra enhver konsollutgiver som ikke ønsker å la folk kjøre tilfeldig kode på konsollen deres (noe jeg personlig godt kunne tenke meg å gjøre). Og ja, en plattform som lar hvem som helst kjøre kode på den er adskillig mer interessant for meg også, men fra en konsollutgivers standpunkt er en ting man vil unngå.

 

PS3 sin "fri kodemodus" er såpass abstrahert bort fra direkte plattformtilgang også, så jeg teller ikke PS3-en som noe som lar deg kjøre tilfeldig kode.

 

Og angående hva godeste Mark Rein har sagt, så mistenker jeg at det er veldig lite annet enn fluff for fanboysa. Men for all del, jeg tar gjerne feil, men jeg tror ikke UT3 kjører i en abstrahert VM bort fra resten av verden. Kanskje kodesnuttene som gjør lasting og validering av brukerdata gjør det, tho, og at det er det han tenker på. Det hadde iallfall vært den mest elegante løsningen.

Lenke til kommentar
Fornuftig fra enhver konsollutgiver som ikke ønsker å la folk kjøre tilfeldig kode på konsollen deres (noe jeg personlig godt kunne tenke meg å gjøre). Og ja, en plattform som lar hvem som helst kjøre kode på den er adskillig mer interessant for meg også, men fra en konsollutgivers standpunkt er en ting man vil unngå.

 

 

Hvorfor? FOrunft for utgiveren er å tjene mest mulig penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel en hårfin balanse det, ATWindsor.. Over hvor mye de skal tillate at brukerne / kundene kan gjøre med maskinen / programvaren så de tjener mere ved at det er mye tilgjengelig, og at de samtidig ikke kan la de gå helt amok fordi de vil ikke at de kan spille piratkopier osv.. Selv om det riktignok allerede er mulig på X360. (Riktignok så blir man jo bannet da, om man går på Live..)

Lenke til kommentar
Det er vel en hårfin balanse det, ATWindsor.. Over hvor mye de skal tillate at brukerne / kundene kan gjøre med maskinen / programvaren så de tjener mere ved at det er mye tilgjengelig, og at de samtidig ikke kan la de gå helt amok fordi de vil ikke at de kan spille piratkopier osv.. Selv om det riktignok allerede er mulig på X360. (Riktignok så blir man jo bannet da, om man går på Live..)

9067788[/snapback]

 

Det er bare det at alle konsoller har før eller siden blitt moddet til å spille kopier. Det virker for å være helt ærlig noe fåfengt å skade annnen funksjonalitet for å oppnå dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du tillater usignert kode på konsollen din, og ikke ev. krever en gyldig signatur for å kjøre kode, så er det ikke lenger noe som stopper piratkopier fra å fungere. Dette er en viktig del som har vært på plass i mer eller mindre alle moderne konsoller, og det kommer til å fortsette også i framtiden. For all del, dere må gjerne få legge ned et par milliarder i utviklingen av en egen konsoll og la folk kjøre akkurat hvilken kode de vil, men fra et kommersielt perspektiv er det liten tvil om at dette er en nødvendighet.

 

Hele konseptet med at man kan selge konsoller til tapspris kommer også fra denne biten, ettersom det gjør at alle spill som utgis på konsollen må signeres av konsollprodusenten.

 

For all del, om dere føler at dette bør være annerledes, så er det ikke verre enn å bare holde seg til plattformer som er 100% åpne. GP2x er vel det nærmeste dere kommer, bortsett fra en ren PC-basert plattform. Resten av plattformene som krever at koden er signert for å kjøres, kan dere bare boikotte. Så enkelt er det.

 

Og kjøp UT på PC i stedet. (ontopic!) Det blir forøvrig siste innlegg fra min side i en diskusjon som er fullstendig på siden av det denne tråden skal handle om.

Lenke til kommentar
Om du tillater usignert kode på konsollen din, og ikke ev. krever en gyldig signatur for å kjøre kode, så er det ikke lenger noe som stopper piratkopier fra å fungere. Dette er en viktig del som har vært på plass i mer eller mindre alle moderne konsoller, og det kommer til å fortsette også i framtiden. For all del, dere må gjerne få legge ned et par milliarder i utviklingen av en egen konsoll og la folk kjøre akkurat hvilken kode de vil, men fra et kommersielt perspektiv er det liten tvil om at dette er en nødvendighet.

 

Hele konseptet med at man kan selge konsoller til tapspris kommer også fra denne biten, ettersom det gjør at alle spill som utgis på konsollen må signeres av konsollprodusenten.

 

For all del, om dere føler at dette bør være annerledes, så er det ikke verre enn å bare holde seg til plattformer som er 100% åpne. GP2x er vel det nærmeste dere kommer, bortsett fra en ren PC-basert plattform. Resten av plattformene som krever at koden er signert for å kjøres, kan dere bare boikotte. Så enkelt er det.

 

Og kjøp UT på PC i stedet. (ontopic!) Det blir forøvrig siste innlegg fra min side i en diskusjon som er fullstendig på siden av det denne tråden skal handle om.

9068166[/snapback]

 

Problemet er at man ikke stopper piratkopiering nå heller. Ellers må det da vel være lov å stille spørsmålstegn ved om noe er økonomisk lurt uten å måtte starte et firma selv.

 

Når det gjelder UT synes jeg det er en god trend om det åpner for brukergenerert innhold, konsoller har blitt stadig likere PC, og det er i mine øyne bra.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...