Gå til innhold

Strammer opp DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DDR3 har virkelig fått en flying start, endelig en lansering som henger på greip. Nå venter vi bare på 1600Mhz og 8GB kit.

 

DDR2 er mer enn bra nok på alt opptil 4GB kit. Og ekstremt god i pris på 2GB kit.

9065292[/snapback]

 

Personlig venter jeg bare på saklige priser, billigste 2 GB-kittet i prisguiden koster jo nesten 3000 på ddr3 sist jeg sjekket, og 800 dollar for et 2 GB-kit er en vits.

 

AtW

Lenke til kommentar

Regne...regne...

2000 * 5 / 1375 = 7,272727273

 

2000 * X / 1600 = 7,272727273

2000 * X = 7,272727273 * 1600

X = 5.818181818

 

Hm... det betyr at 1600 MHz på samme forsinkelse ville ha CAS 6. Ikke dårlig! :) Hvis vi får det på standard volt på 1,5V er DDR3 kommet langt. Men på 1600 MHz blir vel heller CAS 8 mer vanlig.

Lenke til kommentar

Hmm,

 

Men DDR400 minne på cas 2, er vel tregere enn DDR2 minne med cas 4? (til tross for lik responstid.. 10ns)

 

Er det da minnebåndbredden som blir forskjellen, da DDR2 minne med 800MHz, har vel høyere minnebåndbredde enn DDR minne med 400MHz?

 

Så om responstiden (oppgit i ns), og minnebåndbredden er lik, så er minnebrikkene like raske?

Lenke til kommentar
Men DDR400 minne på cas 2, er vel tregere enn DDR2 minne med cas 4? (til tross for lik responstid.. 10ns)

 

Er det da minnebåndbredden som blir forskjellen, da DDR2 minne med 800MHz, har vel høyere minnebåndbredde enn DDR minne med 400MHz?

Ja, hver operasjon sett under ett så vil forsinkelsen til de første bit'ene være tilnærmet lik. Men reell forsinkelse til mottaker avhenger også av båndbredde og kølengde. Ofte kan ikke en forespørsel behandles omgående, men må gå igjennom køen. Her kommer båndbredden inn, for siden hver overførsel går fortere så vil også kølengden reduseres. Dermed vil høy båndbredde forbedre *reell* forsinkelse, eller loaded latency.

 

Forøvrig er det mange flere parametere enn CAS som spiller inn, men dette er ihvertfall prinsippet.

 

Så om responstiden (oppgit i ns), og minnebåndbredden er lik, så er minnebrikkene like raske?

9069733[/snapback]

Ja, brikkene i seg selv vil være like raske. Andre faktorer som påvirker ytelsen er system-avhengige. Som om de kjører i dualchannel, hvilken FSB/CPU rate man bruker, osv.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg venter på 1600 MHz fordi det etter min mening er den første "naturlige" frekvensen for DDR3 (4 x 400 MHz). Og ja, det er en fordel å kunne kjøre minnet synkront med FSB. Snart vil vi ha 1600 MHz chipset på hovedkortene. I tillegg synes jeg det ville være optimalt om DDR3-brikken kom på standard volt (1,5V) og med fine timings (lave tilgangstider/CAS-forsinkelse). Pris er jo også en faktor -selv om den er mindre viktig for meg.

 

Fine timings tror jeg ikke blir noe problem å finne. Da blir det nok verre å finne brikker på 1,5V i begynnelsen. Jeg tror de må produsere på 45nm eller mindre før vi får se raske brikker med lav CAS på standardvolt.

 

Først nå begynner hovedkort med Intels X38 brikkesett å dukke opp. De er de første med innebygd støtte for DDR3. P35 har ikke det, selv om flere HK-produsenter støtter DDR3 på sine P35-kort. Personlig mener jeg det er for tidlig med DDR3. Den er foreløpig ikke moden m.h.t. hastighet, volt og pris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

DDR3 slide show fra Intel:

http://lcd.itdoor.net/pages/93,36103,1,1159615028.html

 

Viser forventet prisutvikling, volum og BW/watt sammenligning med DDR2. DDR3 1600 er forventet å få samme effektforbruk som DDR2 800, men dette er ikke målte resultater og det er nok grunn til å tro at dagens førstegenerasjon DDR3 minne ikke fullt lever opp til denne energieffektiviteten riktig enda. Noen som har sett faktiske tester på effektforbruket i DDR3?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg venter på 1600 MHz fordi det etter min mening er den første "naturlige" frekvensen for DDR3 (4 x 400 MHz). Og ja, det er en fordel å kunne kjøre minnet synkront med FSB. Snart vil vi ha 1600 MHz chipset på hovedkortene. I tillegg synes jeg det ville være optimalt om DDR3-brikken kom på standard volt (1,5V) og med fine timings (lave tilgangstider/CAS-forsinkelse). Pris er jo også en faktor -selv om den er mindre viktig for meg.

 

Fine timings tror jeg ikke blir noe problem å finne. Da blir det nok verre å finne brikker på 1,5V i begynnelsen. Jeg tror de må produsere på 45nm eller mindre før vi får se raske brikker med lav CAS på standardvolt.

 

Først nå begynner hovedkort med Intels X38 brikkesett å dukke opp. De er de første med innebygd støtte for DDR3. P35 har ikke det, selv om flere HK-produsenter støtter DDR3 på sine P35-kort. Personlig mener jeg det er for tidlig med DDR3. Den er foreløpig ikke moden m.h.t. hastighet, volt og pris.

 

nå har det jo skjedd en del siden du sist skrev denne posten, og DDR3 er kanskje mer modent nå. jeg lurer skrekkelig på om jeg skal sette opp et oppsett med den nye c2q-serien som har kommet sammen med et p35-kort og DDR3 1333 minne, slik at jeg får fsb:dram:cpu 1:1:1 - du nevner såvidt noe om dette, kan du bekrefte at dette er mer gunstig enn å evt gå for fsb og minne på 1600 og cpu som er laget for 1333? er jo kun de dyreste cpuene som støtter 1600 MHz fsb per i dag.

 

til dere som mener dette er en imbabump, er det for såvidt riktig, ville bare ha diskusjon rundt det som var tatt opp allerede i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på hastighetsmessig, ville jeg tro at det er mest gunstig å overklokke et 1333MHz hovedkort til 1600MHz FSB og kjøpe 1600MHz DDR3, enn å la alt gå på 1333MHz native. Men jeg har ikke prøvd det.

 

DDR3 er fremdeles for dyrt og spesielt, synes jeg. Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg til DDR2 om jeg skulle kjøpe i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...