Gå til innhold

Tips til enkel produktfotografering


Anbefalte innlegg

Med ny dSLR i hånda er oppdagelseslysten stor, og inspirert av diverse artikler om lyssetting og slikt fikk jeg et pussig innfall en sen kveld. Etter å ha tømt leker ut av en IKEA boks, stjålet noe hvitt papir fra min scrappende kone og hentet noen arbeidslamper kom et lite studio frem på kjøkkenet.

 

IMGP0651.JPG

Den frostede plastboksen gjør jobben som softbox, om enn med noe stort lystap.

Det sitter til sammen 800W i de to lampene (500W hovedlys, 300W fyll-lys)

IMGP0652.JPG

 

Med manuell hvitbalanse og raskt justert eksponeringskompensasjon (for å brenne ut det hvite arket) ble resultatet overraskende bra.

IMGP0632.JPG

IMGP0649.JPG

 

 

Håper å inspirere noen andre til lignende sprell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette må prøves engang ja :) Likte resultatet ditt veldig godt.

 

Btw, kan du linke til noen av de artiklene du nevnte?

9058637[/snapback]

 

Har ikke alt i hodet, men her er det mye mat:

Photoflex Lighting School

 

Idéen til "prosjektet" kom i noen DIY poster linket til i denne bloggen.

Strobist - Blogspot

 

Versjonen jeg kopierte benyttet en pappeske hvor de laget store åpninger i sidene og satte inn kalkerpapir. Var det jeg tenkte å gjøre først, men innen jeg fant en eske jeg kunne slakte kom jeg over hylla til sønnen min :)

 

Ellers er det uoverkommelig mye info rundt på nettet.

 

Oppdatert:

Fant den opprinnelige oppskriften her:

Strobist - DIY 10$ Macro Studio

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Dette så fint ut ja, den translusente boksen gjør en fin jobb med å diffusere lyset såpass at det blir en god og myk gjengivelse av formene.

 

Dog blir det kanskje ikke like heldig om du skal ta bilder med reflektive gjenstander- og til syvende og sist... produktbilder fortjener som regel mellomformat!

Lenke til kommentar
Man kan ha mye morro med boks fra IKEA og lys fra Biltema ! :D

Så veldig lovende ut ! Må prøves, men ungene har bare de orange boksene fra IKEA.

9058753[/snapback]

 

Da må du vel nesten sette verdensrekord i manuell hvitbalanse skal du lykkes med den :tease:

 

Et bedre tips må være denne boksen, som inspirerte meg (har også linket den inn i forrige innlegg)

Strobist - 10$ Macro Studio

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Kan noen hjelpe meg? Skal ta noen produktbilder av små produkter med fine farger. Har laget meg et lys rom som fungerer bra. Hvordan må jeg still inn mitt Canon EOS350D for at bildene skal bli i beste kvalitet. Jeg sliter med at jeg ikke får bakgrunnen til å bli riktig hvit. Synes heller ikke at farge og skarphet blir bra nok. Jeg har en 18-55 med mer linse original Canon.

Jeg er lite peiling på foto, så det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen innspill rundt dette.

 

Hilsen Amatør.

Lenke til kommentar
Hei!

Kan noen hjelpe meg? Skal ta noen produktbilder av små produkter med fine farger. Har laget meg et lys rom som fungerer bra. Hvordan må jeg still inn mitt Canon EOS350D for at bildene skal bli i beste kvalitet. Jeg sliter med at jeg ikke får bakgrunnen til å bli riktig hvit. Synes heller ikke at farge og skarphet blir bra nok. Jeg har en 18-55 med mer linse original Canon.

Jeg er lite peiling på foto, så det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen innspill rundt dette.

 

Hilsen Amatør.

9166997[/snapback]

 

Har du prøvd med blitz, eller annet lys?

Lenke til kommentar
Hei!

Kan noen hjelpe meg? Skal ta noen produktbilder av små produkter med fine farger. Har laget meg et lys rom som fungerer bra. Hvordan må jeg still inn mitt Canon EOS350D for at bildene skal bli i beste kvalitet. Jeg sliter med at jeg ikke får bakgrunnen til å bli riktig hvit. Synes heller ikke at farge og skarphet blir bra nok. Jeg har en 18-55 med mer linse original Canon.

Jeg er lite peiling på foto, så det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen innspill rundt dette.

 

Hilsen Amatør.

9166997[/snapback]

 

Ta bildene i RAW.

Bruk egendev. hvitbalanse.

Juster hvitbalanse og eksponering i RAW konvertering.

Tror objektivet dit er skarpest rund 50mm.

Bruk blender f/8-16.

Juster lukkertid for rett eksponering.

Bruk Stativ.

 

Hvis dette er noe du gjør mye, kan det hvære en ide og investere i et fastobjektiv med passe brenvidde for best mulig resultat

Lenke til kommentar
Hei!

Kan noen hjelpe meg? Skal ta noen produktbilder av små produkter med fine farger. Har laget meg et lys rom som fungerer bra. Hvordan må jeg still inn mitt Canon EOS350D for at bildene skal bli i beste kvalitet. Jeg sliter med at jeg ikke får bakgrunnen til å bli riktig hvit. Synes heller ikke at farge og skarphet blir bra nok. Jeg har en 18-55 med mer linse original Canon.

Jeg er lite peiling på foto, så det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen innspill rundt dette.

 

Hilsen Amatør.

9166997[/snapback]

 

Ta bildene i RAW.

Bruk egendev. hvitbalanse.

Juster hvitbalanse og eksponering i RAW konvertering.

Tror objektivet dit er skarpest rund 50mm.

Bruk blender f/8-16.

Juster lukkertid for rett eksponering.

Bruk Stativ.

 

Hvis dette er noe du gjør mye, kan det hvære en ide og investere i et fastobjektiv med passe brenvidde for best mulig resultat

9167545[/snapback]

 

Takk for raskt svar.

Her er hva jeg får til, hadde vært fint om jeg kunne fått bakgrunnen noe hvitere.

Hva er det jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Hei!

Kan noen hjelpe meg? Skal ta noen produktbilder av små produkter med fine farger. Har laget meg et lys rom som fungerer bra. Hvordan må jeg still inn mitt Canon EOS350D for at bildene skal bli i beste kvalitet. Jeg sliter med at jeg ikke får bakgrunnen til å bli riktig hvit. Synes heller ikke at farge og skarphet blir bra nok. Jeg har en 18-55 med mer linse original Canon.

Jeg er lite peiling på foto, så det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen innspill rundt dette.

 

Hilsen Amatør.

9166997[/snapback]

 

Ta bildene i RAW.

Bruk egendev. hvitbalanse.

Juster hvitbalanse og eksponering i RAW konvertering.

Tror objektivet dit er skarpest rund 50mm.

Bruk blender f/8-16.

Juster lukkertid for rett eksponering.

Bruk Stativ.

 

Hvis dette er noe du gjør mye, kan det hvære en ide og investere i et fastobjektiv med passe brenvidde for best mulig resultat

9167545[/snapback]

 

Takk for raskt svar.

Her er hva jeg får til, hadde vært fint om jeg kunne fått bakgrunnen noe hvitere.

Hva er det jeg gjør galt?

9167647[/snapback]

 

Her er bilde.

post-135694-1185727909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Har gått lenge siden jeg lagde denne tråden, og har avansert litt med en "spesialisert" rigg da det brukes til å ta bilder av hva kona lager. (Scrapbooking)

 

Har nå laget denne "riggen" (blitsene er justert i etterkant for litt jevnere avstand)

5348572611_9102ff4c92_b.jpg

 

Resultatet blir slik: (merk at bildet ligger i en veldig blank plastkonvolutt!)

5349299220_a48f20406c.jpg

 

Kitet består av:

- Lystelt, kr 162 , http://www.dealextreme.com/p/photography-photo-light-tent-shed-cube-with-5-background-clothes-60-60-33796 (Billigere på eBay)

- 2x Blits, a kr 53, http://www.dealextreme.com/p/yy-by-18-electronic-flash-5600k-11402

- 2x stativ (brukte bare hodet her),a kr 12, http://www.dealextreme.com/p/mini-7-inch-metallic-tripod-1308

- Trådløs utløser, kr 100 , http://www.dealextreme.com/p/yongnuo-wireless-remote-flash-trigger-for-canon-430-580-ex-dslr-digital-camera-13089

- Optisk slave, kr 33 , http://www.dealextreme.com/p/seagull-infrared-flash-remote-trigger-for-digital-camera-syk-3-8201

- Litt lister, vinkelbraketter og en halv tak-ess.

 

Totalt under 500kr. Litt innsats på eBay og prisen blir enda lavere. Det viktigste her er lysteltet (med bakgrunner). Resten skyldes valg av lyskilde. 160,- på telt og to lamper med stativ til 149,- gir samme resultatet, er lettere å justere men ikke like portabelt.

 

Blitsene er manuelle, så det er full pupp hele tiden - men det er bra med forutsigbare resultater. Det eneste en må være obs på er at de blitsene har høy triggerspenning, så jeg har brent en RF-602 mottaker på de. Den RF-04 jeg bruker klarer det uten å hikke. Pleier å ta bildene med 50mm, ISO 100, F19-22, 1/60 sek.

 

Fordelen til dette "studioet" er at det er konsekvent, og spesielt tilpasset bilder av layouter (30x30cm ark) kona lager.

 

Ulempen er at det er "spesialisert" og at blitser ikke lar deg se hvordan lyssettingen blir før du har tatt bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...