Gå til innhold

Fremtidens fototeknologi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naturlegvis vanskeleg å seie, men om 50 år burde dei vel kanskje klare å hente ut eit klart bilete frå anten ei brikke i auget ala slik dei har fått til med enkelte blinde folk, eller ved å "knekke" live feeden fra dei optiske synsnervene, kanskje frå ein brikke montert bak i hovudet?

 

Ein kan spekulere :)

 

Dette var uansett ein meget spanande artikkel, likte spesielt fotonsensoren, kvantemekanikk er crazy greier.

 

"Fasettauge" sensoren var og artig, minna meg om SuperCCD SR sensorane, dog eit litt anna prinsipp med ein "aktiv" dynamisk sensor per piksel kontra SuperCCD SR sine 2 "passive" lyssensorar per piksel.

 

 

Mykje å sjå fram til!

 

edit:leif

Endret av Droideka
Lenke til kommentar
Eg kunne tenkt meg en brikke i knolten som tok høyoppløslige bilder av alt eg såg...

9057978[/snapback]

 

Makro ble plutselig veldig mye mer spennende :p

9089031[/snapback]

Hahaha! Kan være veldig farlig det ja :)

 

Likte insektsøyet. Lysstyrke er vanskelig å få helt riktig med forskjellig lys.

Lenke til kommentar
"Fasettauge" sensoren var og artig, minna meg om SuperCCD SR sensorane, dog eit litt anna prinsipp med ein "aktiv" dynamisk sensor per piksel kontra SuperCCD SR sine 2 "passive" lyssensorar per piksel.

9059898[/snapback]

Jeg har tenkt litt på hvorfor de ikke finner opp en variant av CMOS-brikken som ikke måler lysstyrke, men tid det tar før hver pixel er fullt oppladet.

 

Det må jo være en enkel sak å lage en ørliten tellekrets for hver subpixel. Enn tellekrets krever jo ikke så mange titalls transistorer og med dagens størrelse på transistorer så bør det være mulig å få til uten at det går for mye ut over arealet som ellers brukes til selve sensoren og til kondensatoren. Når et bilde er knipset så kan prosessoren lese av hvor langt tellekretsene har telt og dermed den digitale verdien for lysstyrke direkte uten å trenge AD-konverter.

 

En subpixel trenger kanskje 1/2000 sekund på å bli fullt ladet, mens en annen trenger 1/100 sekund.

 

For svært mørke omgivelser kan man f.eks koble ut en del av kondensatoren (Gjøres enkelt med 1 transistor) slik at den lades opp raskere men mister presisjon i høylys-området, noe man likevel neppe er plaget med i svært mørke omgivelser.

Lenke til kommentar
Eg kunne tenkt meg en brikke i knolten som tok høyoppløslige bilder av alt eg såg...

 

Da komme nok ein gang, men når?

 

Anyone?  ;)

9057978[/snapback]

 

Det menneskelige øyet har dessverre ganske stygg bokeh :p

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 år senere...

Noen teknologier virker mer lovende enn andre. Jeg tror foldeobjektivet er blandt de bedre. Fast brennvidde kommer man neppe unna, men fokus burde være mulig å finjustere ved å justere avstanden fra sensoren til den optiske plata. En fin fordel med speil er at lyset alltid reflekteres med samme vinkel fra normalen som det treffer speilet. I vanlig optikk med lysbrytning brytes lyset i ulike retninger avhengig av bølgelengden. Det gir kromatisk fargefeilbrytning (CA). Speil gir ikke CA. Grunnen til at jeg tror på foldeobjektivet er fordi det kan gi god tele i mobiltelefoner og nettbrett.

 

En annen kommende teknologi jeg har sansen for er denne fra Rambus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...