Gå til innhold

Oppløsning for klarest mulig tekst


Anbefalte innlegg

Har føreløpig en Samsung PS42Q97 som jeg kjører mot en HTPC med HDMI utgang. Jeg klarer fint å få bilde og lyd via kabelen, men litt usikker på om bildet er så bra som jeg kan få det.

 

Tv`en har jo en oppløsning på 1024 x 768. Skal jeg da kjøre samme oppløsning på pc`en? Viss en tar en titt på bildet som er lagt ved (viss jeg har fått det til) så er denne oppløsningen "XGA" på en 4:3 linje. Hva betyr dette? (Kommer til å skifte til en 50" på onsdag og blir det da 1365 x 768. Hva er best innstilling her?)

 

Noen som har erfaring med om disse tv`ene har 1:1 pixelmapping enten mot HDMI eller VGA?

 

Har også fått med meg at det er ett program som heter "Powerstrip" hvor en skal kunne legge inn manuelle innstillinger, med forskjellig Hz og oppløsning. Har i tillegg en liknende funksjon i mine skjermkort innstillinger. (må få hive inn bilde i ettertid, sitter på feil pc). Noen erfaringer rundt dette?

 

post-127415-1184016494_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

HDMI er digitale signaler, så med den kabalen skal det ikke være noe tap av kvalitet. Det er dermed den beste måten å koble til enheter til på uten kvalitetstap.

 

Når det gjelder oppløsning er det en fordel å kjøre det som ligger nærmest oppløsningen på din tv, hvis mulig kjøre akkurat den oppløsningen som tven takler. Dette vil ihvertfall gi et bedre resultat om du ikke har pixelmapping på tven. Har du 1:1 PM på tven så vil det jo vises nøyaktig som på pc skjermen uansett, så da er det bare å prøve seg frem.

Nå husker jeg ikke helt oppløsnigene jeg kan stille inn på skjermkortet i farten, men har du ikke 1365 x 768 som standardvalg ville jeg gått for en 720p oppløsning, altså 1280x720.

 

Mulig du kan stille dette inn i powerstrip, men jeg kjenner ikke så godt til det programmet.

 

Håper det svarte på noe ihvertfall..du skulle ikke tilfeldigvis ha samme nick på avforum også vel ? ;=)

Lenke til kommentar

For å få klarest mulig tekst (og dette har jeg fortalt deg før :)), må du sette oppløsning lik den oppløsningen panelet har.

 

Alt annet fører til at panelet må skalere, skalering fører til uklar tekst deluxe.

 

Det fungerer jo helt som på en lcd-pcskjerm det, alt annet enn native oppløsning = dårlig bilde.

 

Bra du bytter til den som har "rett" oppløsning, der vil riktig oppløsning ut fra pcen være 1360x768.

Lenke til kommentar
For å få klarest mulig tekst (og dette har jeg fortalt deg før :)), må du sette oppløsning lik den oppløsningen panelet har.

 

Alt annet fører til at panelet må skalere, skalering fører til uklar tekst deluxe.

 

Det fungerer jo helt som på en lcd-pcskjerm det, alt annet enn native oppløsning = dårlig bilde.

 

Bra du bytter til den som har "rett" oppløsning, der vil riktig oppløsning ut fra pcen være 1360x768.

9043319[/snapback]

 

Det stemmer det ja, at du har fortalt meg dette, men det er nok bare jeg som roter.

 

Du skjønner det at når jeg skrev de første innleggene som du svarte på, så fikk jeg ordnet det. Bildet ble bra. Men så klarte jeg ikke å få lyd, slik at jeg gjorde ett eller annet som førte til at bildet gikk tilbake til uklart, mens lyden kom. Jeg trykte nå, og såg at tv`en hadde stilt seg på 1152 x 864 piksler (hvorfor vet jeg ikke). Dersom jeg stiller ned til 1024 x 768 så blir bildet bra, men lyden forsvinner. Jeg får med andre ord lyd på alt som er høyere enn denne innstillingen. Dette forstår jeg ikke. Det blir kjørt via HDMI.

 

Har lagt ved noen bilder som viser innstillingene. Det er det bildet som viser forskjellige innstillinger som 720p, 1800i etc, jeg lurer litt på. Når jeg trykker på en av de får jeg den feilmeldingen som blir vist. Tørr da ikke trykke ok ;)...

post-127415-1184080288_thumb.jpg

post-127415-1184080299_thumb.jpg

post-127415-1184080509_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tven din har ikke en oppløsning som de 720p50-greien via det programmet til ati vil støtte. Så jeg hadde ignorert de glatt.

 

Rett innstilling er 1024x768 på den tven du har nå. Hvorfor lyden forsvinner aner jeg ikke, men det kan være det at driveren tenker at "ved så lav oppløsning kan det umulig være en tv som trenger lyd jeg er koblet til" eller noe slikt?

 

Du bruker altså HDMI ---> HDMI hele veien? Og ikke lyd i en separat kabel?

 

Skal forsøke å forklare dette med oppløsning litt.

 

Et naturlig widescreenbilde har like mange punkter pr tomme bortover som oppover. En lcd har dette, totalt 1366 punkter bortover, og 768 oppover. En 42" plasma har IKKE dette, da det er vanskeligere å lage små bildepunkter på en plasma pga teknologien bak. Derfor blir det "bare" 1024 punkter bortover.

 

Problemet her er da at når en PC sender et signal som er 1024x768 ut, ja så sender den i den tro at du IKKE har widescreentv, da dette formatet er likt forhold i punkter pr tomme bortover og oppover om du skulle hatt en vanlig tv, altså en tv eller pcskjerm som ikke er widescreen.

 

Når da en widescreentv for å vise skarp tekst må ha en oppløsning som originalt ikke er widescreen, blir bildet strukket utover.

 

Håper du skjønte hva jeg mente nå :). Problemet vil uansett løse seg når du får din nye tv.

Lenke til kommentar
Tven din har ikke en oppløsning som de 720p50-greien via det programmet til ati vil støtte. Så jeg hadde ignorert de glatt.

 

Rett innstilling er 1024x768 på den tven du har nå. Hvorfor lyden forsvinner aner jeg ikke, men det kan være det at driveren tenker at "ved så lav oppløsning kan det umulig være en tv som trenger lyd jeg er koblet til" eller noe slikt?

 

Du bruker altså HDMI ---> HDMI hele veien? Og ikke lyd i en separat kabel?

 

Skal forsøke å forklare dette med oppløsning litt.

 

Et naturlig widescreenbilde har like mange punkter pr tomme bortover som oppover. En lcd har dette, totalt 1366 punkter bortover, og 768 oppover. En 42" plasma har IKKE dette, da det er vanskeligere å lage små bildepunkter på en plasma pga teknologien bak. Derfor blir det "bare" 1024 punkter bortover.

 

Problemet her er da at når en PC sender et signal som er 1024x768 ut, ja så sender den i den tro at du IKKE har widescreentv, da dette formatet er likt forhold i punkter pr tomme bortover og oppover om du skulle hatt en vanlig tv, altså en tv eller pcskjerm som ikke er widescreen.

 

Når da en widescreentv for å vise skarp tekst må ha en oppløsning som originalt ikke er widescreen, blir bildet strukket utover.

 

Håper du skjønte hva jeg mente nå :). Problemet vil uansett løse seg når du får din nye tv.

9044722[/snapback]

 

Kjempe takk for flott og fyldig svar. Forstod det meste av det :thumbup:

 

Ja, jeg kjører HDMI hele veien. Kun denne kabelen, ingen seperate lydkabler.

 

Får mest sannsynlig tv`en i morgen, får gi en tilbakemelding på hvordan denne oppløsningen fungerer ilag med lyd og bide.

 

Igjen, takker så mye :thumbs:

Lenke til kommentar

Ja da var 50"`en komt på plass. En flott tv, som gir ett bra og skarpt bilde på 1360 x 768 oppløsning.

 

 

Men jeg har det samme problemet her. Slik er situasjonen

 

Lyd via HDMI:

800*600

1024 * 768

1152 * 648

1776 * 1000

1920 * 1080

 

Resten får jeg ikke lyd på.

 

Når det gjelder jack tilkobling så får jeg ikke lyd uansett. Jeg har koblet med phono (rød og hvit) inn i tv`en (audio inn som hører til hdmi pluggen) og en jack i pc`en. Har prøvd alle koblinger bak + alle fremme.

 

Dette problemet var rart :)....Noen som kan tenke seg noe?

post-127415-1184168862_thumb.jpg

post-127415-1184168874_thumb.jpg

post-127415-1184168885_thumb.jpg

post-127415-1184168898_thumb.jpg

post-127415-1184168910_thumb.jpg

post-127415-1184168922_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må for å få lyd i jack aktivere internal aux om jeg ikke er helt på tur.

 

For å få lyd igjennom hdmi så må du aktivere SPDIF'en som du ser er aktivert på feks 1700x1000.

 

Altså, sett oppløsningen på 1360x768, høyre musknapp på "digital output" og velg "aktiver". Se hva som skjer da :).

 

Om du ikke får lyd over hdmi, aktiver internal aux output, det skal ihvertfall få den analoge utgangen til å fungere :).

 

Går det fremdeles ikke, så hadde det vært fint om du kunne liste opp specs, spesiellt lyd og skjermkort, samt hvilken driverversjon du bruker.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du må for å få lyd i jack aktivere internal aux om jeg ikke er helt på tur.

 

For å få lyd igjennom hdmi så må du aktivere SPDIF'en som du ser er aktivert på feks 1700x1000.

 

Altså, sett oppløsningen på 1360x768, høyre musknapp på "digital output" og velg "aktiver". Se hva som skjer da :).

 

Om du ikke får lyd over hdmi, aktiver internal aux output, det skal ihvertfall få den analoge utgangen til å fungere :).

 

Går det fremdeles ikke, så hadde det vært fint om du kunne liste opp specs, spesiellt lyd og skjermkort, samt hvilken driverversjon du bruker.

9053144[/snapback]

 

Takker for at du tar deg tid til å svare, og prøve å hjelpe...

 

SPDIF er aktivert. Når jeg spiller av en sang med instilling 1700*1000 så funker det, men når jeg endrer oppløsningen ned til 1360*768 så er det ikke lyd. Jeg gjør ingenting annet enn å stille på oppløsningen.

 

Jeg testet nå med tilkobling av vga + jack - jack kobling mellom pc og tv, og jeg fikk da lyd og klart bilde (dog hakket mer slørete etter min oppfatning). TV`en settes da på "PC"

 

Jeg prøvde også å koble til eksterne høyttalere (stereo som fåes på clas ohlsen til 150kr med jack inn i grønn). Dette funket også, uavhengig av oppløsning.

 

I tillegg, som om ikke lydgreiene var nok, så merker jeg at tv`en flimrer (gjør ett lite hopp hvert 4 - 5 sek) når jeg kjører HDMI over 11xx +. Dette skjer ikke når oppløsninga er 1024*768 og heller ikke via VGA.

 

Finner heller ingenting som har noe med internal aux å gjøre. Noen hint her?

 

Er ganske så forvirret nå :hmm:

post-127415-1184190851_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du blingser tror jeg. Når du endrer oppløsninga til 1360x768 ifølge screenshottet ditt så blir spdif deaktivert. Ergo forsvinner lyden :). Så reaktiver spdif'en :). Med mindre screenshottet ditt er feil?

 

Bare glem å bruke andre oppløsninger, prøv heller å fikse lyden. Flimringen kommer nok rett og slett av ikkeoptimal oppløsning.

 

MEN - du sier du får lyd via eksterne høyttalere, men at tven din ikke gir lyd via samme kabel? Da må du inn i innstillingene for tven. Der tipper jeg du selv kan velge hvilken type "input bilde" som skal brukes sammen med stedet du kobler til lyden. Prøv dette om HDMI-opplegget er resultatløst.

 

Men som sagt, screenshottet ditt viser at spdif er deaktivert på de oppløsningene du ikke får lyd :).

 

EDIT: Bare for å ha det helt klart, det stedet du aktiverer SPDIF på er på det vinduet du har oppe helt til venstre i screenshottene dine :). Høyre musknapp på den øverste og velg aktiver.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du blingser tror jeg. Når du endrer oppløsninga til 1360x768 ifølge screenshottet ditt så blir spdif deaktivert. Ergo forsvinner lyden :). Så reaktiver spdif'en :). Med mindre screenshottet ditt er feil?

 

Kan hende jeg blingser ja :blush:, men når jeg studerer det nest øverste (1700*100) som funker, og det nest nederste (1360*768) som ikke funker, så klarer jeg ikke se noen forskjeller. Begge SPDIF`ene er aktivert. (Jeg såg også hva du mente med internal aux :whistle: , skal sjekke ut denne etter jobb samt oppdatere drivere.

 

MEN - du sier du får lyd via eksterne høyttalere, men at tven din ikke gir lyd via samme kabel? Da må du inn i innstillingene for tven. Der tipper jeg du selv kan velge hvilken type "input bilde" som skal brukes sammen med stedet du kobler til lyden. Prøv dette om HDMI-opplegget er resultatløst.

 

Ja det er rart det der. TV`en har følgende lydinstilliger:

Mode (Standard, music, movie etc)

SRS TS XT

Auto Volume

Internal Volume

Sound Select (Hvilken lydkilde når PIP er aktivert)

Reset

 

Jeg kan ikke se at desse skal ha noe med kilder inn å gjøre. Har også prøvd å skru det som kan skrues på og av.

 

Skal også teste hdmi 3 som i likhet med hdmi 2 har audio inn (selv om jeg testet dette på 42"`eren) . Hdmi 1 har ikke dette. Skal også teste med en annen lydkilde som f.eks ipod. Kommer tilbake med bilde av meny og koblinger.

 

Dersom jeg / vi ikke finner ut av dette lydgreiene, og jeg bestemmer meg for å gå for vga kobling. Vil jeg få noe tap i bildet ved avspilling av filmer. Har en del nedlastet HD-filmer som kommer til å bli primærbruken, ilag med serier.

 

EDIT: Dersom du ser på filvedlegget "sam2.pdf" til høyre under kolonnen HDMI IN 1, HDMI IN 2, så kan det virke som om tv`en kun aksepterer lyd via phono når DVI er i bruk, og ikke HDMI. Men det er jo litt rart når tv`en ikke har DVI port in. (Har converter fra HDMI til DVI, men da må jeg jo ha kabel som er DVI til HDMI igjen. *sukk* :hmm:) Under der så står det også: "Do not attempt to connect HDMI / DVI connector to a PC or a Laptop Graphic Card..." Dette virker jo veldig rart. Ta en kikk på de to vedleggene og si hva du mener om det...

sam1.pdf

sam2.pdf

Endret av eCo
Lenke til kommentar
Nei jeg vet virkelig ikke nå jeg du..dessverre. Men jeg vil annta at det er tven som er problemet rett og slett.

 

Prøv å oppdatere skjermkortdriveren samt lydkortdriveren din, og se om det hjelper. Ellers så er jeg helt blank.

9058662[/snapback]

 

Den er grei. Skal oppdatere og høre med Samsung i tillegg, så får vi se. Men du skal iallefall ha tusen takk for tiden :w00t:

 

EDIT: FIKK DET TIL!! :dribble:

 

Var tydeligvis ikke verre enn en driveroppdatering fra Realtek :blush: . Lastet ned en driver som het "ATI HDMI Audio Device" fra Realtek, tok en restart og der har jeg lyd i 1360 x 768. Ser ikke noe til flimringa jeg nevnte for øybliket, så får bare håpe det varer :hmm:

Endret av eCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...