Gå til innhold

Opteron "Shanghai" blir bakoverkompatibel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var vel en trend med bakoverkompabilitet tidligere og.  Med at man kunne putte K2+ prosessorer i gamle hovedkort og velge multiplyer 2x og så fikk man mye høyere.  Kunne kjøre 450mhz på gamle socket7 hovedkort.

8994960[/snapback]

En av grunnene til at jeg er trofast AMD-bruker. De har hatt god tradisjon med bakoverkompatibilitet (eller heller lang levetid) på sokler. Kanskje en naturlig følge av at de til å begynne med lagde prosessorer til Intel sine chipset.

 

Det var jo sånn AMD kom seg inn på prosessormarkedet for alvor. K6-II og K6-III var kanskje gjennombruddet, da de viste Intel-kunder at de kunne presse opptil 500Mhz ut av hovedkortene Intel mente burde nøye seg med 200Mhz. Så når Intel, redde som de var for konkurrenten, begynte å komplisere ting med slot-prosessorer osv, ble det vel for komplisert for AMD å følge Intel sin standard, samtidig som de hadde bygget seg opp et merkenavn, og de begynte å produsere sine egne slotter og chipset.

 

Socket A som kom i kjølvannet av dette rotet var også meget fin med tanke på levetid. Min forrige PC var en Socket A, som jeg i sin tid kjøpte med en Duron 600, og den kjørte hardt til siste slutt med en XP-2000 (med mye nyere arkitektur) multiplier-nedjustert til 1250Mhz :)

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Ser ut som at bakoverkompitable cpu'er kan komme til å bli en trend framover. Skulle AMD greie å produsere og levere en 8 kjerner's cpu før Intel, vil det gi et stort boost for AMD, både i form av PR og ny tillit fra kunder.

8994096[/snapback]

Vel, nå må man ikke overstyre heller. Intel kjørte jo for noen år siden "i grøfta" med MHz-hysteriet sitt (inngikk for mange kompromisser for å øke frekvensen og endte opp med unødvendig dårlig ytelse). Historien kan vise seg å gjenta seg selv om de styrer for raskt i retning av et #kjerne-hysteri. Det er ikke nødvendigvis best å være tidligst ute med det som høres mest hipt ut. Jeg tror folk flest vil oppdage at overgangen fra 2 til 4 kjerner ikke vil gi noe særlig mer ytelse med det første. Majoriteten av programvarebransjen vil neppe bli klar for 8 kjerner før om mange år.

 

Men er ikke mye nytt fra AMD ang nye bærbare prosessorer.

Joda, Griffin er jo en svært spennende mobil nyhet fra AMD.

 

Vil disse være basert på barcelona?

8994415[/snapback]

Shanghai? Ja. Den er kjapt fortalt barcelona med følgende forbedringer:

- Mer L3 cache

- 45nm

- DDR3

- full SSE4

 

AMD Griffin vil være basert på både K8 og K10.

 

Markedsføringsprat for utsettelse av HT 3.0?

8995592[/snapback]

Bakoverkompatibilitet er ikke ensbetydende med at ting ikke går fremover. Jeg regner med at det blir HT3.0 slik som på sokkel AM2+, F+ osv. HT3.0 er bakoverkompatibel med HT1.0 og kan dermed kjøres på sokkel AM2, F osv. AMD hopper glatt over HT2.0 og går rett fra 1.0 til 3.0 i overgangen mellom AM2 og AM2+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...