Gå til innhold

Lesertest: Nokia E65


Anbefalte innlegg

E65_large.jpg

Design og byggkvalitet

Selv om design og byggkvalitet ikke er alt, er dette ofte en av de viktigere faktorene for meg.

Nokia E65 er en velbygget telefon og i fargen Nokia kaller "grå", ser telefonen utmerket ut.

Kvaliteten på telefonen er også veldig bra, knapper er store og tydelige, samt du kjenner lett at du trykker de ned.

 

Menysystemer

Menysystemene på Nokiaen er rett og slett genialt.

Helt ytterst, har du noe de kaller for "skrivebord".

På "Skrivebordet", vil du se viktige hendelser, kalenderinnlegg, vekkerklokke, nye sms, wlan nettverk du finner og annet som du vil se der.

De indre menyene er som på de fleste telefoner; bra. Det er store, fargelagte ikoner gruppet på logisk nivå.

Et pluss er at man kan for eksempel gå inn på filbrowseren og for å bla mellom telefonminne og minnekort, kan man bla sidelengs.

Det er også mange andre undermenyer man kan gå på tvers av på samme måte, altså å bla sidelangs i "faner".

 

SMS / MMS

SMS / MMS er en av funksjonene man i utgangspunktet har tilgang til, rett fra "skrivebordet".

Selve SMS-Skrivingen er i velkjent T9 stil.

 

For de som er vant med Nokia, er dette som før:

Mellomrom er på 0 tallet, alternative ord er på * knappen. # knappen bytter mellom store/små bokstaver, samt man kan også med # knappen slå av/på ordlisten.

Om ønskelig, kan man også holde inne # knapen for å komme inn i "tallskrivemodus".

Dette er slik jeg husker det fra eldre telefoner som 8850, 3210, m.fl.

 

Valg av mottaker til SMS er veldig bra og jeg liker veldig godt søkemotoren for mottaker, samt at den i utgangspunktet står klar for "velg flere".

 

Vurdering: 6

 

Kalender

Kalenderen er helt grei, den er bedre enn for eksempel min forrige mobil Sony Ericsson K750i.

En av de "hotte" tingene med Nokia E65 i forhold, er at man får kalenderinnleggene på "skrivebordet" og er sådan klar over kommende hendelser før en eventuell alarm ringer.

 

Vurdering: 6

 

Nettleseren

Nettleseren er ganske bra.

Den har litt "vista feel", at man ved "tilbake" vil se en snapshot av siden som scroller sidelengs.

Man kan også zoome på nettsider.

 

Vurdering: 5++

 

Logg

Loggfunksjonen er bedre enn de fleste andre mobiler jeg har sett på.

Man kan her se datatrafikk opp/ned, man kan se sms-logg, samt den vanlige anropsloggen de fleste telefoner har.

 

Vurdering: 5.5

 

Media

Jeg har ikke testet telefonen som mediaspiller, men det sies den har en god mediespiller.

Et lite trekk for at den ikke har radio, samt enda et trekk for at man må kjøpe adapter for å koble på et skikkelig headset.

En pluss den skal få av meg, er at minnekort-typen den bruker (MicroSD) koster ca. 160-170kr for 2gb KingSton på komplett.no!

Til sammenligning skal de ha ca. 500-550kr for en 4gb brikke.

 

Vurdering: 4

 

Kamera

Kamera på denne telefonen har mange pixler (2 MP), men det er ingen videolys/blitz.

Videre, er det ingen auto-fokus på kameraet.

Jeg er egentlig lite imponert over kamerakvaliteten, ser det blir mye grønnskjær i bilder som ikke er tatt i dagslys.

Om det er litt overskyet, kan man også få litt vel lite farger.

Sammenlignet med SonyEricsson K750i, var dette triste saker.

 

Vurdering: 4

 

Øvrige funksjoner

Telefonen har mange muligheter, for eksempel kan man koble seg til en bluetooth GPS mottaker (ca. 1000kr for en uoriginal), man kan ringe over ip-telefoni (wlan), man kan surfe over wlan, lese pdf filer, lese office filer, samt masse andre mer eller mindre nyttige funksjoner.

Symbian OS betyr at man kan utvide med flere muligheter i fremtiden.

 

Vurdering: 5

 

Spill

Mobilen har dårligere ytelse enn rene "spillmobiler", samt den har ingen medfølgende spill.

 

Vurdering: 3

 

Konklusjon

Min konklusjon er at for en businessperson kan denne få terningkast 5.5 av 6.

Grunnen til jeg ikke vil gi den terningkast 6, er bare småting som at man ikke kan koble til headset uten adapter, samt det faktum at kamera er dårligere enn konkurrenten Sony Ericsson sin gamle K750i.

Om du ikke har stort behov for musikk eller bildefunksjonalitet på telefonen, men ønsker en litt mer fleksibel telefon, er denne å anbefale.

Jeg regner ikke fratrekk for spillvurderingen min, da dette ikke er beregnet som en "fjortismobil".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har telefonen og er rimelig godt fornøyd. Mine minuser er som følger:

 

- Alarmen kan ikke repeteres på ukedager. Må aktiveres hver dag

- Den durer (mulig lyd fra Wlan systemet)

- Dersom du ikke er glattbarbert så setter hårene seg fast i tastaturet

- Wlan systemet er ustabilt. Noen ganger virker det , andre ganger ikke.

- Ikke HDSPA

- Ikke bluetooth stereo

- Når du trykker på telefonbok så kommer sist valgte kontakt opp og ikke

alle kontaktene

- Ok batterilevetid, men ikke god nok når du har på Bluetooth hele dagen

 

Men, ingen telefoner er komplette og inntil E90 kommer så er dette mitt valg.

Dvs. jeg skal beholde E65 og kjøre E90 på tvilling kort.

Lenke til kommentar
Har telefonen og er rimelig godt fornøyd. Mine minuser er som følger:

 

- Alarmen kan ikke repeteres på ukedager. Må aktiveres hver dag

- Den durer (mulig lyd fra Wlan systemet)

- Dersom du ikke er glattbarbert så setter hårene seg fast i tastaturet

- Wlan systemet er ustabilt. Noen ganger virker det , andre ganger ikke.

- Ikke HDSPA

- Ikke bluetooth stereo

- Når du trykker på telefonbok så kommer sist valgte kontakt opp og ikke

  alle kontaktene

-  Ok batterilevetid, men ikke god nok når du har på Bluetooth hele dagen

 

Men, ingen telefoner er komplette og inntil E90 kommer så er dette mitt valg.

Dvs. jeg skal beholde E65 og kjøre E90 på tvilling kort.

9042294[/snapback]

Huh? jeg får opp alle kontaktene når jeg trykker på kontakt-knappen...

Ellers, har jeg ingen summelyd, jeg er somregel barbert, hehe.. auch..

Lenke til kommentar
Har telefonen og er rimelig godt fornøyd. Mine minuser er som følger:

 

- Alarmen kan ikke repeteres på ukedager. Må aktiveres hver dag

- Den durer (mulig lyd fra Wlan systemet)

- Dersom du ikke er glattbarbert så setter hårene seg fast i tastaturet

- Wlan systemet er ustabilt. Noen ganger virker det , andre ganger ikke.

- Ikke HDSPA

- Ikke bluetooth stereo

- Når du trykker på telefonbok så kommer sist valgte kontakt opp og ikke

  alle kontaktene

-  Ok batterilevetid, men ikke god nok når du har på Bluetooth hele dagen

 

Men, ingen telefoner er komplette og inntil E90 kommer så er dette mitt valg.

Dvs. jeg skal beholde E65 og kjøre E90 på tvilling kort.

9042294[/snapback]

 

når man trykker på telefonbok så kommer sist valgte opp, det synes jeg er ganske bra...

 

den duringen merka jeg ikke før nå, det er ikke stor problem akuratt da, hvis man snakker med noen så hører man det ikke, og man har jo ikke telefonen intill øret hele tiden :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg adapter for å bruke vanlig headset i går, 199kr hos telebutikken (originaladapter).

 

Har ikke testet den enda, men det er fjernkontroll på adapteren også.

Angivelig skulle lyden være bra om man brukte feks. Koss, noe jeg har tenkt å teste.

 

Tilleggsutstyr jeg har p.d.d.:

* Bil-lader (uoriginal, 99kr hos elkjøp)

* 2gb minnebrikke (kingston, 180kr hos komplett (prisen har gått opp i ettertid))

* Adapter for å bruke vanlig headset

 

Ellers, i går var første gang jeg opplevde mobilen min var "funky".

Jeg koblet meg til WLAN, noe som har gått så bra mange ganger før.

 

Hva var nytt denne gangen?

Jeg hadde satt opp et nytt wlan på min nye d-link dir-635.

 

Skal sjekke om det er krypteringsnøkkelen jeg brukte eller prøve å finne ut om det er wpa psk2 kanskje mobilen sliter med?

 

Kan though også være at det ikke er lurt å bruke æ i en krypteringsnøkkel, men det vil jeg sjekke Søndag, tror jeg (spørs om jeg husker det).

 

Om jeg finner ut hvorfor den kræsjer, så skal jeg seff sende info til Nokia, så kanskje vi får vår første update til E65.

 

Det som skjer når jeg kobler meg på dette wlanet (og ikke andre, åpne wlan), er at mobilen får sort skjerm og artifacts, før den rebooter.

 

Jeg har seff prøvd å slått av/på og det samme skjer..

Det er ikke før jeg prøver å browse på internett via denne wlan koblingen at alt går skeis.

----

 

EDIT:

http://discussions.europe.nokia.com/discus...jump=true#M2735

 

Var visst et kjent problem, så vi får vel håpe vi får update på det snart.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at dere får opp sist valgte kontakt når dere trykker på Kontakter-knappen, er fordi dere ikke har lukket kontaktene etter at de ble brukt sist gang. Du sjekker lett hvilke applikasjoner som kjører hvis du holder meny-knappen inne. Lukk de du ikke bruker, så hjelper det på responsen til telefonen. Regner med at de fleste vet dette, men det kan nesten ikke nevnes for ofte.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Handy Taskman er et program det er verdt å investere i med tanke på programbehandling i Symbian.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Grunnen til at dere får opp sist valgte kontakt når dere trykker på Kontakter-knappen, er fordi dere ikke har lukket kontaktene etter at de ble brukt sist gang. Du sjekker lett hvilke applikasjoner som kjører hvis du holder meny-knappen inne. Lukk de du ikke bruker, så hjelper det på responsen til telefonen. Regner med at de fleste vet dette, men det kan nesten ikke nevnes for ofte.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Handy Taskman er et program det er verdt å investere i med tanke på programbehandling i Symbian.

9129006[/snapback]

Det var sannelig en fint ting å vite..

Her har mobilen min kjørt kamera, sms-innboks+++ siden i går :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...