Gå til innhold

Pentax K100D i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere bommer litt på hva som er nytt. Støtte for SDHC kort er ikke nytt. Det finnes støtte for dette også på de gamle *istD modellene. ISO3200 er heller ikke nytt.

 

Det som er nytt er støvfjerning og støtte for fokusmotor innebygd i objektivet.

8961818[/snapback]

Han mener vel nytt i forhold til K100D og ikke nytt innen Pentaxverdenen. I såfall ville det aldri komme noe nytt i billigmodeller siden proffmodellene allerede har hatt det en stund.

Lenke til kommentar
gode gamle K100  har også iso 3200, så det er vel strengt tatt ikke spesielt nytt.

 

men denne støtten til fokusmotor i objektivet.

vil den gamle k100 ikke kunne bruke fokusmotoren i objektivene DA* ?

8962129[/snapback]

Nei.

 

På K100D og eldre modeller blir autofokusen drevet av kamerahuset, ikke den innebyggete SSM (eller hva det nå heter på Pentaxspråket) motoren.

 

Det fungerer med andre ord, men ikke med de fordelene SSM gir. Skal du dra nytte av det må du ha enten K100D i ny utgave, eller K10D.

 

------

Forøvrig er jeg litt skuffet over denne nyheten. Jeg hadde håpet på en ny modell som la seg enten under eller over K100D, slik at kundene fikk litt større valgmuligheter innenfor Pentaxfamilien. Slik jeg ser dette, er det mer en nødvendig oppgradering av en eksisterende modell.

 

Det positive er at det nok kan tolkes som et signal om at SSM kommer til å bli standard for hele Pentaxprogrammet etter hvert.

 

Det er og hyggelig at den kommer såpass raskt. Det tyder på at Pentax skrur opp tempoet. En rask utskifting av modeller er nok nødvendig for å overleve i et opphetet marked. (Så kan man selvfølgelig diskutere om vi forbrukere virkelig er tjent med stadige utskiftinger, men sånn er nå en gang markedet nå).

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Forøvrig er jeg litt skuffet over denne nyheten. Jeg hadde håpet på en ny modell som la seg enten under eller over K100D, slik at kundene fikk litt større valgmuligheter innenfor Pentaxfamilien. Slik jeg ser dette, er det mer en nødvendig oppgradering av en eksisterende modell.

Det er jo lov å håpe på at K110D kommer i en "billigere" utgave, med færre fokuspunkter etc. Og at den faktisk blir markedsført, K110D er jo dyrere enn K100D i dag, fordi det bare er K100D som markedsføres i stor skala.
Lenke til kommentar
<snip>

Jeg hadde håpet på en ny modell som la seg enten under eller over K100D, slik at kundene fikk litt større valgmuligheter innenfor Pentaxfamilien. Slik jeg ser dette, er det mer en nødvendig oppgradering av en eksisterende modell.

Det er jo lov å håpe på at K110D kommer i en "billigere" utgave, med færre fokuspunkter etc.

<snip>

8962580[/snapback]

Kommer sikkert til å skje. Men altså ikke nå.

 

For meg personlig har ikke dette betydning, men for merket tror jeg det hadde vært sunt med litt større valgmuligheter. To aktuelle modeller er litt i minste laget.

 

Men nå skal jeg slutte å sutre her. Det er jo hyggelig at det tross alt skjer noe.

Det at de velger en såpass beskjeden oppgradering, kan jo tolkes som de jobber med noe litt mer radikalt i kulissene.

Stay tuned for next member of the Petnax family

 

Mvh Tym Tipo

Lenke til kommentar
Det er og hyggelig at den kommer såpass raskt. Det tyder på at Pentax skrur opp tempoet. En rask utskifting av modeller er nok nødvendig for å overleve i et opphetet marked. (Så kan man selvfølgelig diskutere om vi forbrukere virkelig er tjent med stadige utskiftinger, men sånn er nå en gang markedet nå).

8962532[/snapback]

Tja. Det behøver jo ikke å være en ulempe, men det spørs litt på hvordan de gjør det. Så lenge det fremdeles er mulig å få support på gamle modeller så er det jo ikke noe problem at det kommer oppdateringer. Du er ikke "tvunget" til å oppgradere.

 

Det viktigste er etter min mening å beholde mest mulig kompatibilitet med eldre optikk (eller i hvert fall unngå å tvinge brukerne sine til å bytte ut all optikken sin i en omgang). Sånn sett håper jeg f.eks. at Nikon fortsetter å inkludere fokusmotor i "D90" og tilsvarende hus en stund fremover.

Lenke til kommentar
Tja. Det behøver jo ikke å være en ulempe, men det spørs litt på hvordan de gjør det. Så lenge det fremdeles er mulig å få support på gamle modeller så er det jo ikke noe problem at det kommer oppdateringer. Du er ikke "tvunget" til å oppgradere.

Nei, ser på dette som tilsvarende oppgradering som Nikon pleier å ha, f.eks. fra D70 til D70s. En oppgradering som ikke er ment å få eksisterende eiere til å oppgradere, men som sørger for at kameraet holder konkurransen litt bedre. Tilsvarende facelift på biler. Det er nok mye billigere enn å lansere helt nye modeller, og forhåpentligvis kommer dét kundene til gode.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...